ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور بابیان اینکه موضوع سایبری علم جدید با سرعت فراوان در حال رشد است گفت: جنگ سایبری بسیار متفاوت از گذشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظام سلامت با اشاره به تهدیدات موجود در این عرصه گفت: نگاه به فناوری بسیار اساسی و مهم است. ما کشوری هستیم که دانش تولید کرده و جایگاه ویژه ای داریم اما اگر فکر کنیم که علوم و فناوری در جهان تنها برای خدمت رسانی است اشتباه کرده ایم.

وی ادامه داد: دانش توسط دانشمندان تولید اما عده ای از این فناوری به نفع خود بهره می برند و اهداف پنهانی دارند. موضوع سایبری علم جدید با سرعت فراوان در حال رشد است. جنگ سایبری بسیار متفاوت از گذشته شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه تعریف های متفاوتی از سایبر در جهان وجود دارد گفت: آمریکایی ها از این فناوری برای خود و رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند. سایبر در حال بلعیدن سایر حوزه ها است.

وی ادامه داد: در جهان در کنار ارتش های نظامی ارتش های سایبری شکل گرفته پس با یک دانش نمی توان در باره آنها تحقیق کرد. سایبر فرصت ها وتهدید های بسیاری ایجاد می کند.

سردار جلالی تصریح کرد: اینکه بخواهیم تصور کنیم فناوری ها هیچ گونه اهداف پشت پرده ای ندارند، قدری ساده انگارانه است به عنوان مثال اهداف سند ۲۰۳۰ و اینکه آمریکایی ها دنیا را از طریق سایبر دنبال می کنند  و یا صهیونیست ها معتقدند برای تسلط بر جهان باید بر انسان تسلط یافت و برای تسلط بر انسان باید بر منابع غذایی تسلط یافت، نمونه هایی از کاربرد اهداف پنهانی فناوری ها در جهان است.بنابراین دانش هایی که تولید می شود توسط افرادی حداکثر بهره برداری از آن صورت می گیرد.

وی ادامه داد: مباحث بیولوژیک و سایبر موضوعات جدید و جدی هستند که توسعه زیادی یافته اند. سرعت تولید فناوری به حدی زیاد است که اسناد علمی‌ بیش از سه سال اعتبار ندارند. به عنوان مثال در سال ۹۵ در بررسی جنگ اطلاعاتی، جنگ سایبری جزئی از آن محسوب می شد ولی امروز کاملا مستقل و متفاوت از گذشته است و حتی در تعریف سایبر دچار تحولات زیادی شدیم و در این رابطه آمریکایی ها برای تعریف جنگ اطلاعاتی از یک فضای پنج گانه ادغام شده با یکدیگر نام می برند.

سردار جلالی با بیان اینکه وقتی تجهیزات نظامی را بررسی می کنیم بخش زیادی از این تجهیزات در فضای سایبر تعریف شده اظهار داشت: با توجه به این گستردگی که در مورد استفاده از فضای سایبری وجود دارد متوجه می شویم همه سرمایه های دنیا در فضای سایبر به ماهیت داده تبدیل می شود در واقع این تغییر ماهیتی از فیزیکی به سایبری را موجب می شود پس اینکه سایبر سایر فضاها را در خود هضم می کند واقعیتی است که شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: اکنون در همه حوزه ها شاهد هستیم که مباحث بین رشته ای بین سایبر و حوزه های دیگر ایجاد شده مثلا وقتی قابلیت کنترل هواپیمای نظامی، ماهواره، سلاح ها،کشتی ها، موشک ها و بقیه ابزارهای نظامی از رصد، پایش، تعیین هدف، شلیک، و هدایت در فضای سایبر شکل می گیرد شاهدیم سناریوی از ترکیب نظامی و سایبری شکل می گیرد که بعضی ها به آن جنگ ترکیبی هم می گویند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در باره کاربرد نظامی فناوری و سایبر گفت: جنگ ترکیبی، ترکیبی از نظامی و سایبری و سایر حوزه ها را در بر می گیرد پس وقتی موضوعی اتفاق بیفتد تعاریف و مفاهیم و چارچوب ها را باید کاملا در فضای ترکیبی به آن ها نگاه کنیم.

سردار جلالی  در ادامه سخنان خود به کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان اشاره و بیان داشت: ابتدای امسال در کنفرانس امنیتی مونیخ رئیس مایکروسافت در سخنرانی خود که وزیر خارجه ایران هم حضور داشت بهداشت امنیتی یا بهداشت در فضای امنیتی را مطرح کرد و اینکه طی پنج تا ده سال آینده شاهد اپیدمی جهانی بعضی از بیماری ها خواهیم بود که در این رابطه از سه بیماری آنفلانزا، فلج اطفال وآبله نام می برد؛ او همچنین تاکید می کند «این بیماری ها جزو بیماری هایی است که باید به آنها پرداخت و برای این کار هم می بایست سامانه نظارت جهانی برای کنترل کشورها در خصوص جابجایی این بیماری ها داشته باشیم.»

وی افزود: او در این رابطه حتی عنوان می کند «اگر این اپیدمی ها توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد تلفاتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را به دنبال خواهد داشت»؛ علاوه بر این وی تهدیدات اقلیمی و هسته ای و بیولوژیک را سه تهدید اولیه جهانی ذکر می کند و سپس از امکان پذیر شدن انتقال ویروس آبله از طریق کامپیوتر خبر داد.

سردار جلالی گفت: این صحبت ها سه پیام می تواند داشته باشد که عبارتند از امکان هدف قرار گرفتن دنیا از طریق رایانه ها، به دلیل ارتباط با دولت آمریکا این موضوع تهدید ضمنی باشد و دیگر اینکه این یک تجارت باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل امکان حمله بیولوژیک با ابزار سایبری  را امکان پذیرد  دانست و گفت : امکان حمله بیولوژیک در حال گسترش است لذا رویکرد هوشمندانه را پیشنهاد می کنیم و معتقدیم نگاه فرصت محور صرف و توجه نکردن به تهدیدات خاص کشورهای عقب افتاده است . سرور گوشی های هوشمند چون در خارج از کشور قرار دارد و امکان واکاوی داده های گوشی ها برای آنها وجود دارد قابل کنترل نیستند پس اگر داخل کشور باشد قابل کنترل خواهد بود.

وی تاکید کرد: رویکرد این است که برای استفاده از فناوری ها الگو داشته باشیم البته برای استفاده از گوشی های هوشمند الزام حکومتی وجود دارد که سرور آن داخل کشور باشد. وقتی سرورها خارج از کشور قرار داشته باشد به لحاظ دسترسی به داده های گوشی های هوشمند امکان این را دارند که در انتخابات نظر افکار عمومی و مردم را در کف خیابان ارزیابی کنند لذا شناخت آنها نسبت به تحولات داخل کشورمان نسبت به مسئولین بیشتر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">