ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به گفته کارشناسان، موفقیت استفاده از طرح کدینگ(بومی کردن کارت سوخت های مرزی)مشروط به استفاده همه خودروها از کارت سوخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش بینی می شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، همانند گذشته میزان سفرها و در نتیجه مصرف بنزین افزایش یابد. به این روند همه ساله، رشد مصرف سالانه را نیز اضافه کنید؛ رشدی که به گفته محمدرضا موسوی خواه قرار بود امسال نهایتا ۸ درصد باشد در حالیکه رکورد ١١ درصدی را به ثبت رساند.

 به گفته کارشناسان با توجه به این آهنگ رشد مصرف، در صورتی که دولت به طور جدی به موضوع مدیریت مصرف بنزین ورود نکند، ممکن است نیاز کشور به واردات بنزین افزایش یابد. افزایش نیاز به واردات آنهم در شرایطی که احتمال بازگشت تحریم های اقتصادی علیه ایران قوت گرفته است، چالش های جدیدی را پیش روی دولت قرار خواهد داد. از این رو، مدیریت مصرف سوخت باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

یکی از روش های مهم برای مدیریت مصرف سوخت ، مدیریت مصرف سوخت در استان های مرزی به منظور جلوگیری از قاچاق است. از آنجا که قیمت بنزین در ایران نسبت به همسایگان ارزان است، بنابراین قاچاق سوخت به طور طبیعی توجیه اقتصادی دارد؛ بخصوص که با افزایش قیمت ارز، سود قاچاق به شدت افزایش یافته است .

در همین حال، محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی چندی پیش به خبرنگار مهر گفته بود که سهم بازارچه های مرزی در سبد سوخت کشور، ١.٥ میلیون لیتر در روز است. بنابراین بخشی از سوخت با اطلاع دولت و پرداخت هزینه صادر می شود، اما ضمانتی وجود ندارد که بخشی از آن به صورت قاچاق از کشور خارج نشود.

در سال ٩١، به منظور کاهش قاچاق سوخت و با تکیه بر پتانسیل کارت های هوشمند سوخت، اجرای طرح کدینگ در دستور کار قرار گرفت به این معنا که با اصلاحاتی کارت سوخت های استان های مرزی شناسنامه دار شدند و تنها با استفاده از کارت های صادره در آن استان مرزی می شد در جایگاه های سوخت  آن استان ها سوختگیری کرد.

بر اساس تازه ترین اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به خبرنگار مهر، این طرح همچنان در حال اجرا ست. اما چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از امحای ٢٠ هزارکارت سوخت مهاجر در استانهای مرزی خبر داده بود.

 

مدیریت مصرف در راستای مدیریت هزینه

محمد خاکسار، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از آورده های استفاده از کارت سوخت، ثبت اطلاعات مصرف مشترکین بود، گفت: طرح کدینگ زمانی قابل اجرا ست که همه خودروها و سوختگیری آنها از طریق کارت سوخت شخصی انجام شود؛ بنابراین بعید به نظر می رسد که طرح کدینگ همچنان در حال اجرا باشد. 

وی ادامه داد: قیمت دلار در داخل ایران نوسان زیادی داشته است، از طرفی قیمت هر لیتر بنزین ایران نسبت به همسایگان ارزان تر است و به گفته نمایندگان مجلس، با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی مردم، افزایش قیمت بنزین بعید به نظر می رسد. که مجموع این مسائل، خطر افزایش قاچاق بنزین از کشور را به شدت بالا برده است. 

به گفته این کارشناس انرژی در چنین شرایطی استفاده از کارت سوخت و اصل قراردادن سیاست های کاهش و کنترل مصرف در برابر سیاست های افزایش تولید، کمک شایانی به مدیریت هزینه های کشور در شرایط فعلی می کند.

خاکسار گفت: قیمت پایین بنزین و عدم کنترل مصرف از طریق کارت سوخت، این احتمال را ایجاد می کند که علاوه بر افزایش قاچاق، تولیدکنندگان بنزین را جایگزین سایر حلال های صنعتی کنند .

 براین اساس به نظر می رسد دولت باید هرچه سریعتر و پیش از آن که قاچاق و رشد مصرف بنزین از کنترل خارج شود، با فعال سازی دوباره کارتهای سوخت، نسبت به مدیریت مصرف اقدام کند.

نظرات  (۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام درشهرکوچکی مثل زابل روزانه صدها تانکر به مرز سوخت می برند آیا این تجارت سوخت توسط ******* باید به حساب مصرف مردم گذاشته شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">