ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امیدی به تغییر دارید؟

| دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - نزدیک به دو هفته از توافق اولیه هسته‌ای کشورمان می‌گذرد. در این مدت اگرچه پرسش‌ها و ابهاماتی به واسطه مواضع طرف‌های غربی در کشور ایجاد شده، اما شخص رییس جمهوری و مذاکره‌کنندگان ایران همواره بر موفقیت‌آمیز بودن دستاوردهای این توافق تاکید کرده و می‌کنند.

در همین اثنا پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی هرچند زودهنگام از سوی رسانه‌ها، کارشناسان، مردم و فعالان بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف مطرح شده که شاید در برخی موارد چندان منطبق با واقعیت‌ها نباشد، اما به هر حال هر کس به نوعی سعی در ایجاد شور و فضای نشاط پس از رفع تحریم‌ها دارد.

در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز شاهد وضعیت مشابهی بوده و برخی از ذینفعان و فعالان این عرصه به ویژه در بخش خصوصی اظهاراتی ولو کوتاه در خصوص شرایط حوزه کاری خود پس از رفع تحریم‌ها ارایه می‌کنند.

فارغ از میزان دقت این اظهار نظرها از سوی این بخش، اما از سوی دولتمردان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان شاهد تحرک و واکنش‌های ویژه‌ای نیستیم.

در حال حاضر مشخصا برخی مسوولان وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و سایر اجزای دولت که مستقیم و غیر مستقیم با حوزه ICT مرتبط هستند، گویی هنوز در شرایط قبل از توافق به سر برده و ترجیح به سکوت می‌دهند.

نکته اینجاست که علی‌القاعده از دولتمردان بیشتر انتظار می‌رود که با اظهارات خود خبر از بهبود شرایط کاری و یا نوعی آمادگی در مواجهه با تغییرات احتمالی و سریع بازار داشته باشند.

اما ظاهرا برخی از دولتمردان، خود در خصوص تغییرات و آینده بازار تردید داشته و به همین جهت از ارایه تدابیر و نظر مثبتی پرهیز می‌کنند.

چنین وضعیتی علی‌القاعده به شکل شدیدتری به بخش خصوصی و توده فعالان و ذینفعان حوزه ICT کشور نیز سرایت کرده و در نتیجه حتی همان زندگی نباتی بازار قبل از توافق نیز متوقف می‌شود. کما این که شواهد سکته بخشی از بازار ICT هم اکنون در حال پیدایی بوده و برخی واردکنندگان و حتی قاچاقچی‌های بازار موبایل و کامپیوتر نیز به علت روشن نبودن شرایط پس از تحریم‌ها کار خود را متوقف کرده‌اند.

حالا و در نتیجه همین توقف فعالیت از بازار موبایل و کامپیوتر خبر می‌رسد که با نوعی کمبود کالا مواجه شده‌اند که به گرانی کاذب قیمت‌ها، سواستفاده و احتکار دامن زده است.

به هر حال مادامیکه فضای بازار ICT در شرایط پس از توافق از سوی مسوولان و متولیان دولتی این حوزه روشن و تشریح نشود، این شایعات است که فضای آینده بازار را ترسیم خواهد کرد. وضعیتی که شاید در روندی متضاد و معکوس با توافقات نیز سیر کند.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۰۵/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">