ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس مجلس گفت: امروز یک لجام‌گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست‌گذاری در فضای مجازی حاکم است.

به گزارش فارس،‌ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور بر اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و اظهار داشت: راه اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است.

وی افزود: از سویی مردم برای تامین نیازهای خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم تناسب رشد ترافیک داخلی و خارجی در مصرف مردم دیده می شود، افزود: در حوزه داخلی نتوانسته ایم با اعمال سیاست های تعدیلی این مصرف را کنترل کنیم در حالی که این مسئله از ماموریت های وزارت ارتباطات است.

قالیباف تصریح کرد: همین مسئله در حوزه جنس و شکل ترافیک نیز وجود دارد به طور ساده اگر قرار باشد یک پیام ساده بین دو شهروند ما رد و بدل شود اول باید به خارج از کشور و پس از آن به داخل منتقل شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه خدمات پایه عمومی در شبکه ملی اطلاعات نیز ما دچار مشکلات جدی هستیم به طوری که در حوزه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل کمبودهایی داریم که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند.

وی مسئله صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و افزود: امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.

قالیباف افزود: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در شهرداری تهران، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ارتباطی ما متکی بر موبایل است در حالی که در شبکه ثابت فیبرنوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در شهر تهران 70 کیلومتر فیبرنوری به 2هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد در حالی که این مسئله یکی از وظایف روشن وزارت ارتباطات است.

 قالیباف ادامه داد: توسعه فیبرنوری نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارد و بخش خصوصی و حتی خود اپراتورها در این حوزه داوطلب هستند. امروز چرا نباید مدارس و منازل در کشور دارای فیبر نوری باشند تا بسیاری از آسیب پذیری ها به حداقل برسد؟

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نکات مطرح شده در نشست امروز از وظایف وزارت ارتباطات بوده و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه کاملا تقسیم کار کرده است و اگر در این زمینه نیاز به کمک مجلس باشد هم نمایندگان آمادگی کمک به دولت برای ساماندهی این بخش را دارند.

 

ضعف وزارت ارتباطات رتبه ایران را در صنعت فضایی تنزل داد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو ۵ کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از ۱۵ کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید محسن دهنوی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی با بیان اینکه صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، گفت: چشم‌انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده اما متأسفانه شاهدیم روند پیشرفت‌های فضایی با وقفه روبه‌رو شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیگر شاهد رشد پرشتاب صنعت فضایی نیستیم و حتی بی‌تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب‌ماندگی قابل توجه بخشی از اهداف این صنعت شده است. سازمان فضایی کشور که از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری است دچار مشکلات متعددی شده است.

وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اظهار کرد: اجازه دهید سابقه درخشان پیشرفت‌های این صنعت را به شما یادآوری کنم، بهمن‌ماه 88 بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر یک و دو به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند برای نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند که اینها همگی خلاصه‌ای از تلاش‌ها برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود که باعث حضور ایران عزیز در جمع 5 کشور اول جهان در صنعت حوزه فضایی شد.

دهنوی تصریح کرد: اما اکنون ایرانی که سال‌ها با سرعت در حال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی دچار عقب‌ماندگی شده است. در چشم‌انداز 1400 قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی برویم، دنبال ساخت و طراحی بومی ماهواره‌های  بودیم اما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هیچ ماهواره‌ای موفق عملیاتی در مدار نداریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدار 42.5 درجه که روزی جزو دارایی‌های این کشور محسوب می‌شود در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس ما خارج خواهد شد، با این روند سرمایه ملی این مردم از بین خواهد رفت، آزمایش ملی فضایی با استانداردهای حداقلی هنوز راه‌اندازی نشده و پاسخ سرخوردگی و ناراحتی جوانان نخبه در این حوزه بر دوش مسئولان کنونی است.

وی تأکید کرد: جوانان نخبه از این وضعیت رکود فضایی به شدت ناراحت و معترض هستند، در چند سال گذشته و در زمان وزارت شما کدام دستاورد ولو اندک نصیب فناوری فضایی کشور شده است؟ دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.

دهنوی بیان کرد: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو 5 کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از 15 کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی گفت: خیال شما را راحت کنم دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.

 

چرا قماربازی آنلاین مجاز است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از قماربازی آنلاین و تراکنش‌های مالی مرتبط با آن شد.

به گزارش ایسنا، مجتبی رضاخواه در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات، اظهار کرد: چرا حریم خصوصی شهروندان به صورت گسترده نقض می‌شود مگر نه این‌که ما نیازمند زیرساخت‌های قوی و مطمئن هستیم. موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به داده‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: درز اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، انتشار اطلاعات گروهی از صیادان و ماهیگیران، اطلاعات برخی کاربران شرکت رجا، کاربران مخابرات، انتشار نامه‌های اداری شرکت هواپیمایی هما، اطلاعات پورتال پروازی هواپیمایی ماهان، انتشار اطلاعات کاربران سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، مشتریان بیمه ایران و ۵.۵ میلیون مشترک رایتل از جمله اینهاست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که وعده ایجاد یک میلیون شغل به کجا رسید؟، اظهار کرد: چرا قماربازی آنلاین مجاز است و تراکنش‌های مالی برای آن اتفاق می‌افتد.

رضاخواه اضافه کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید ۵۰ درصد شبکه ملی اطلاعات محقق شده است، اما مسئولین مرکز فضای مجازی میزان تحقق آن را ۳۰ درصد عنوان می‌کنند. اجرای دولت الکترونیک به کجا رسید؟ چرا با تبادل ابتدایی اطلاعات بین بانک مرکزی و وزارت صمت از تخصیص نابجای ارز دولتی جلوگیری نشده؟ و مساله‌ قاچاق ترافیک دیتای کشور چرا اتفاق می‌افتد در حالی که مردم برای ذره ذره آنها پول به اپراتورها پرداخت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: چرا کسب و کارهای اینترنتی تا این حد به پلت‌فرم‌های خارجی وابسته هستند تا جایی که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل فیلترینگ آسیب زیادی دیدند.

 

باکودتای فرهنگی مواجه هستیم

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و بگوید چه اقدامی در راستای منویات رهبری و صیانت از آرمان های انقلاب در عرصه IT انجام داده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، محمد حسن آصفری در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی و پس از صحبت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خردادماه امسال طرحی با عنوان هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه ارتباطات مطرح و وارد فاز اجرایی شد، براساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد هرگونه رسانه فراگیر از شئون اختصاصی حاکمیت و از طریق سازمان صدا و سیما است که مسئول صدا و سیما را مقام معظم رهبری انتخاب می کند لذا وظیفه تعیین مقررات در این حوزه ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و این وزارتخانه حق ورود به محتوا و مقررات را ندارد.

وی افزود: حال وزیر محترم ارتباطات چه پاسخی در این باره دارد و آیا نمی توان گفت راه اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه متبوع ایشان برخلاف قانون اساسی است.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: امروز بیش از هزار سرور خارجی در کشور فعال است و بخش اعظمی از زیرساخت ها و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار سرورهای خارجی است و آیا این یک کودتای فرهنگی علیه آرمان های امام و شهدا نیست؟ و آیا شما به عنوان وزیر اجازه می دهید فرزندتان در سنین نوجوانی به اینستاگرام دسترسی داشته باشد و این حجم از محتوای غیرفرهنگی و غیراخلاقی را رصد نماید.

 

آیین‌نامه‌های دولت الکترونیکی اجرایی نشده است

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس ضمن انتقاد از برخی از عملکردهای وزارت ارتباطات، خواستار کنترل بیشتر بر روی فضای مجازی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، غلامعلی کوهساری در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه 1399) مجلس شورای اسلامی  و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت:  از وزارت ارتباطات انتظار می رود مشکلات حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان را مدنظر قرار دهد. امروزه استفاده از تلفن همراه امری طبیعی است اما در بسیاری از نقاط حوزه انتخابیه بنده شاهد مشکل آنتن دهی هستیم.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس با اشاره به اینکه  حوزه انتخابیه وی در مسیر تهران به مشهد است، اظهار داشت: مسافران زیادی در این مسیر تردد می کنند، این منطقه نقاط کوهستانی بسیاری دارد، از این رو انتظار می رود توجه بیشتری به اینترنت منطقه صورت گیرد، از سوی دیگر سرعت اینترنت خانگی در آزادشهر و رامیان بسیار کند است و باعث بروز مشکلات متعدد برای مردم می شود.

وی با اشاره به استفاده از تلفن ثابت عنوان کرد: در مناطق متعددی از آزادشهر و رامیان نیاز به افزایش ظرفیت برای تلفن ثابت هستیم. از سوی دیگر شاهد قطعی متعدد سیستم ثابت در این دو حوزه انتخابیه بوده ایم.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: از آنجایی که قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود تا به نحو مناسبی از این بستر استفاده شود.

کوهساری درخصوص تاثیر شیوع کرونا در اقتصاد کشور اظهار داشت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در بستر فضای مجازی، کسب و کار با هزینه کمتر و رعایت فاصله اجتماعی ایجاد شود.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توسعه دولت الکترونیک بیان داشت: با وجود تصویب سیاست های کلان و آیین نامه های اجرایی دولت الکترونیک اجرایی نشده و لازم است زیرساخت های گسترش این دولت فراهم شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان خواستار رسیدگی به مشکلات مخابرات روستایی در این منطقه شد.

 

تحقق دولت الکترونیک مطالبه مردمی است
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس خواستار تحقق دولت الکترونیک به عنوان یک مطالبه مردمی و رفع موانع آن به خصوص در مناطق کمتر برخوردار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علیرضا ورناصری قندعلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور گفت: تحقق دولت الکترونیک مطالبه مردمی است و 20 میلیارد تراکنش بانکی به معنای اعتماد مردم به این پروژه است و علیرغم اینکه مشکلی برای تحقق آن وجود ندارد هنوز با مشکل مواجه هستیم در حالی که باید موانع آن به خصوص در مناطق کم برخوردار برداشته شود.

نماینده مردم  مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور به خصوص استان خوزستان با قطع آنتن و اینترنت مواجه هستیم، اظهار داشت: روند پیشرفت مخابراتی برای انتقال اطلاعات به صورت مجازی مطلوب نیست.

وی افزود: وضعیت آنتن‌دهی ایرانسل و همراه اول در مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل با 250 هزار نفر جمعیت و وضعیت کوهستانی همچنان نامطلوب است.

این نماینده مردم  از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مشکلات شاغلان دفاتر مخابراتی در روستاها خاطر نشان کرد: علیرغم تصویب شدن قانون قرارداد دائمی این افراد در سال 93، آنها هنوز از خدمات رفاهی محروم بوده و با مشکل بیمه و یکسان‌سازی حقوق مواجه هستند.

 

مشروح اظهارات وزیر ارتباطات در مجلس

در حوزه تولید محتوا هر جا ورود کردیم با مانع روبرو شدیم

با بستن پلتفرم‌های دیگر اینستاگرام قطب شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه اینستاگرام امروزه به دلیل سیاست‌های نادرست و از دسترس خارج شدن پلتفرم‌های دیگر تبدیل به قطب شده است گفت: اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ دغدغه شما درست است اما نگاه دیگری هم هست. آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور جریان ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در گزارشی با اشاره به اینکه در وزارت ارتباطات 2 حوزه کلیدی موردتوجه جدی قرار دارد، گفت: نخستین محور شبکه ملی اطلاعات و دیگری برنامه صلح‌آمیز فضایی است که بیشترین اقدامات وزارت ارتباطات ذیل این دو برنامه تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات در سال 84 مطرح و در سال 86 تصویب شد، افزود: نخستین گام شبکه ملی اطلاعات استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بود که از سال 86 تا 92 اقدامات مناسبی برای آن انجام شد و از سال 92 رشد این حوزه چشمگیرتر و قابل‌توجه‌تر بوده است.

آذری جهرمی به ظرفیت 68 گیگا بیت بر ثانیه شبکه ارتباطی ارسال 92 اشاره کرد و گفت: این ظرفیت هم‌اکنون به 18 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش‌یافته است و در لایه دسترسی نسل 3 و 4 تلفن همراه نیز شهرهای کشور (1242 مورد) تحت پوشش قرارگرفته است.

وی به ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه در مورد عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف می‌شود اشاره کرد و افزود: در این بخش دسترسی روستایی نیز موردتوجه قرارگرفته و هم‌اکنون 89 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و خدمات نسل 3 و 4 تلفن همراه را دریافت می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در سال 92، سیصد هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند به شبکه ملی اطلاعات متصل بود که این عدد هم‌اکنون به 70 میلیون رسیده است.

وی به خودکفایی کامل کشور درباره دریافت خدمات ابری اشاره کرد و افزود: در دوره فشارهای حداکثری به شکوفایی حداکثری رسیدیم به‌طوری‌که در گزارش سازمان جهانی مخابرات در سال گذشته، ایران بالاترین نرخ رشد در ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه را به دست آورده است و در دنیا نیز رتبه دوم را داشته است.

آذری جهرمی در ادامه گزارش خود در صحن علنی مجلس، کرونا را محک خوبی برای این حوزه و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: در یک بازه ده‌روزه در ایام کرونا ما شاهد یک رشد 2 و نیم برابری در استفاده از شبکه‌های ارتباطی بودیم و آمارهایی که انتظار تحقق آن را در سال 1400 داشتیم در یک بازه 10 روزه محقق شد.

وی با اشاره به اینکه همه امورات مردم در این ایام در بستر فضای مجازی قرار گرفت، افزود: در ایام کرونا از آموزش تا بهداشت و سلامت، از بانکداری تا بنگاه‌داری و حتی در ماه رمضان نیز عبادات مردم در بستر فضای مجازی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات به ضعف‌های شبکه ارتباطی و فضای مجازی در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این ایام مشخص کرد که در ارتباطات ثابت به هر نحو ممکن باید انحصار شکسته شود و خصوصی‌سازی مخابرات با توجه به دستاوردهایی که داشته است مشکلاتی نیز دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: واگذاری کابل‌های زیرزمینی و سیم مسی به‌نوعی باید موردبازنگری قرار گیرد و در شبکه درون استانی یا باید مجوز برای ورود دولت داده شود یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود.

آذری جهرمی در مورد پوشش پهنای باند روستایی نیز گفت: با توجه به وجود پوشش مناسب اما در برخی روستاها پهنای باند موجود کفاف نیاز روستاییان را نمی‌داد، البته این مشکلات باید با یک حرکت مشترک بین مجلس و دولت حل شود.

وی افزود: باید شرکت مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا باعث رشد و بالندگی این شرکت شود و مردم نیز خدمات بهتری دریافت کنند.

وزیر ارتباطات درباره توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز با اشاره به اینکه در سال 92، 400 اپلیکیشن ایرانی تولیدشده بود، افزود: هم‌اکنون 345 هزار اپلیکیشن ایرانی توسط جوانان تولیدشده است.

وی به امکان انجام کسب‌وکارها از طریق فضای مجازی برای روستاییان همانند شهرنشینان اشاره کرد و افزود: در این حوزه حمایت از کسب‌وکارهای خرد و بنگاه‌های کوچک در برنامه قرارگرفته است تا جوانان خلاق شهرستانی در رقابت با جوانان پایتخت‌نشین از فرصت برابری استفاده کنند.

آذری جهرمی تأکید کرد: طرح نوآفرین به همین منظور در وزارت ارتباطات در حال اجرا است و تاکنون نیز 5 هزار شرکت نوپا از تسهیلات این طرح استفاده کردند.

وی درباره وضعیت پیام‌رسان‌های بومی نیز با اشاره به استفاده 8 میلیون دانش‌آموز و معلم از پیام‌رسان شاد در ایام کرونا، افزود: یک پیام‌رسان بومی دیگر با همراهی دو اپراتور در کشور راه‌اندازی شد که تاکنون 9.9 میلیون نصب داشته و استقبال خوبی از آن شده است.

وزیر ارتباطات از افتتاح یکی از بزرگ‌ترین مراکز داده شبکه ملی اطلاعات تا پایان مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی باید به یک قانون تبدیل شود و لایحه‌ای از طریق دولت تهیه‌شده که از مجلس می‌خواهیم با اولویت این لایحه را بررسی کند.

وی افزود: در موضوع پیام‌رسان‌ها در برخی موارد انحصار وجود دارد که باید شکسته شود و خدمات به مردم به‌آسانی و با کمترین هزینه انجام شود.

آذری جهرمی با استقبال از پیشنهاد ایجاد کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، پیشنهاد دائمی شدن این کمیسیون را در صحن مجلس مطرح کرد.

وی در ادامه گزارش خود به دولت الکترونیک با اشاره به گزارش سازمان ملل از رشد 20 رتبه‌ای ایران در پیاده‌سازی دولت الکترونیک، افزود: در طرح تحقیق و تفحص مجلس درباره قاچاق کالا نیز وزارت ارتباطات بالاترین نمره را در این مبارزه به دست آورد که مربوط به پیاده‌سازی دولت الکترونیک بوده است.

وزیر ارتباطات به شرایط کرونا نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این دوره نشان داد که اگر بخواهیم و اراده‌ای باشد به 24 میلیون نفر فقط با یک پیامک می‌توانیم وام دهیم و این نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها مهیا است و اراده نیاز دارد.

وی با تقدیر از قوه قضاییه برای پیوستن به دولت الکترونیک این اقدام را جهش بزرگی عنوان کرد و افزود: آقای رئیس‌جمهور شخصاً پیگیر جلسات دولت الکترونیک هستند و اخیراً در ابلاغ‌های ده‌گانه‌ای دستگاه‌ها را ملزم به پیوستن به دولت الکترونیک کرده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: در همین ایام قبوض گاز و برق الکترونیکی شد و سهام عدالت 13.7 میلیون نفر تعیین تکلیف شد و صدور بیمه‌نامه شخص ثالث به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و هم‌اکنون ماهانه 65 میلیون استعلام در سوییچ مرکزی دولت الکترونیک مستقر در وزارت ارتباطات انجام می‌شود.

وی به وضعیت صنعت فضایی کشور نیز اشاره کرد و افزود: تا سال 92، 3 عدد ماهواره ایرانی ساخته‌شده بود که تا پایان 96 به 7 عدد رسید و در سال 98 به 15 عدد و تا پایان 99 به 18 ماهواره می‌رسد که بر اساس برنامه تولید ماهواره 82 درصد تحقق داشته است و با تمام مشکلات دو برابر دولت یازدهم برای برنامه فضایی بودجه اختصاص داده‌شده است.

آذری جهرمی در این گزارش به رشد 4 برابری شبکه پستی کشور در یک سال گذشته با اجرای طرح تحول اشاره کرد و گفت: پست‌بانک نیز با 15 هزار شعبه و باجه در کشور گسترده‌ترین شبکه بانکی کشور را داراست که با برنامه توسعه بانکداری الکترونیکی که در برنامه دارد تاکنون 2500 روستا را تحت پوشش این برنامه قرار داده است.

وزیر ارتباطات در بخش دوم صحبت‌های خود در مجلس، به لایه‌های فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات دارای لایه‎های زیرساخت، محتوا و خدمات است که باید این لایه‌ها به‌صورت همسان رشد داشته باشند.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مسئولیت فراهم کردن زیرساخت‌های فضای مجازی را دارد، تصریح کرد: اگر در فضای مجازی، محتوای حوزه حمل‌ونقل وجود داشته باشد مسئولیت مطالب آن با وزارت راه و شهرسازی است، اگر پرداخت‌های مالی دچار مشکل باشد مسئول آن بانک مرکزی است یا اگر جرمی در این فضا رخ دهد مسئولیت برخورد با آن وزارت ارتباطات نیست، این پیچیدگی فضای مجازی است.

آذری جهرمی با اشاره به انتشار محتوا در فضای مجازی خاطرنشان کرد: رصد ترافیکی از مصرف داده درست می‌شود که محتوا در آن نقش دارد اما زمانی که وزارت ارتباطات با دغدغه درست به این حوزه برای حمایت از تلویزیون‌های اینترنتی ورود می‌کند اجازه این کار به ما داده نمی‌شود یا موقعی که برای تولید محتوا به حوزه کودک وارد می‌شویم که به نگرانی‌ها کمک می‌کند می‌گویند این وظیفه شما نیست و از ما شکایت کردند.

وی افزود: موضوع فضای مجازی نیازمند مشارکت‌هاست و من از مجلس درخواست می‌کنم مشکل خصوصی‌سازی را رفع کند و قانون لازم را تصویب کند.

آذری جهرمی ادامه داد: یک مانع بزرگی به نام مخابرات ایران که انحصار ذاتی دارد امروز نمی‌گذارد شبکه پیش برود، کانال زیرزمینی که جزو انفال عمومی است با خصوصی‌سازی به مخابرات واگذارشده است این را برگردانید تا مسئله حل شود.

وی خطاب به نمایندگان سؤال‌کننده بیان کرد: بنده هم نگران فرزندم هستم همه دغدغه‌های دینی و فرهنگی و تغییر سبک زندگی شما به جاست اما با دست روی دست گذاشتن مسائل حل نمی‌شود باید کار کنیم. اینستاگرام امروزه به دلیل سیاست‌های نادرست و از دسترس خارج شدن پلتفرم‌های دیگر تبدیل به قطب شده است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اینستاگرام که صفحه سردار دل‌های ما شهید سردار سلیمانی را می‌بندد باید بدانیم آن دولت، دولت تروریستی است؛ تروریست‌های کت‌وشلوار پوش هستند، شکی در این مسئله نداریم؛ اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ دغدغه شما درست است اما نگاه دیگری هم هست. آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور جریان ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟

 آذری جهرمی در ادامه تأکید کرد: من از نمایندگان دعوت می‌کنم که به سازمان فضایی سر بزنند و ببینند در آنجا جوانانی هستند که از زندگی و بورسیه‌های خارج کشور خود گذشتند و برای ساخت ماهواره تلاش می‌کنند اما مسئولیت پرتاب ماهواره هم با وزارت ارتباطات نیست.

آذری جهرمی در پایان اقدامات این وزارتخانه را در مواجهه با کرونا و پیشرفت دولت الکترونیک به‌صورت مکتوب در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد.

 

انتقاد از اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت به اینستاگرام

نماینده قزوین در مجلس با بیان اینکه اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور برای اینستاگرام موضوعی ساختاری است، گفت: طبق مصوبه های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام رسان‌های خارجی اختصاص یابد.

«فاطمه محمدبیگی» در جلسه علنی امروز- یکشنبه- پس از استماع سخنان وزیر ارتباطات گفت: به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و یک مادر نگران وضعیت فرهنگی و وضعیت فضای مجازی کشور هستم فضایی که همگرایی آن با غرب به دلیل شبکه جهانی ارتباطات غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به ساختارهای ارتباطاتی در کشور اظهارداشت: چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه انگارانه را در فضای خود آزاد کرد و در ایام شهادت سردار سلیمانی نیز پست‌های تسلیت را حذف کرد، شما در این باره چه اقدامی انجام داده اید، اینستاگرام بیش از نیمی از ترافیک اینترنت کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل  ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد.

محمدبیگی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور برای اینستاگرام موضوعی کاملا ساختاری است، افزایش میزان جرایم رایانه ای، فروش اسلحه و مهمات در این فضا موجب نگرانی بیشتر است. عدم فرهنگ‌سازی، افزایش جمعیت کاربران باعث افزایش جرایم وحتی پیوستن به سایت‌های پورن است، خلاء ساختاری در این زمینه وجود دارد، آیا اقدامی در این باره انجام داده‌اید.

وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری گفت:دسترسی به پهنای باند اینترنت وسیع برای همه افراد است، آیا مطابق کشورهای پیشرفته مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌اید؟ آیا اینترنت دانش‌آموزی و دانشجویی با اینترنت یک خانم خانه‌دار نباید متفاوت باشد.

محمدبیگی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: وجود شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی به طور واضح مشهود است و دسترسی در مناطق محروم به اینترنت برای شرکت در امتحانات دانش‌آموزی و عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد.

 

جوانگرایی با نگاه پوپولیستی را قبول نداریم

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی فضای مجازی را دغدغه نخبگان، دانشگاهیان و رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: برنامه راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت،مجلس و نخبگان ارائه نشده است.

علی بابایی نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز-یکشنبه- پس از استماع سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بحث‌های ارتباطات را از بحث‌های چالش برانگیز در کشور عنوان کرد و گفت: عدم اجرای اسناد بالادستی، افسار گسیختگی  و عدم ساماندهی فضای مجازی در این ساختار وجود دارد.

وی افزود: فضای مجازی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری است، در صورتی که برنامه‌ راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.

نماینده مردم ساری در مجلس از وزیر ارتباطات سوال کرد: در یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد، وضعیت کارگزاران مخابرات روستایی چه می‌شود، روستاییان انتظار دارند برنامه راهبردی برای کارگزاران مخابرات ارائه شود، اکنون آنها رها شده‌اند و امنیت شغلی لازم را ندارند.

بابایی ادامه داد:جوانگرایی با نگاه پوپولیستی را قبول نداریم، جوان برنامه میخواهد، اینکه صرفا لباس جوانگرایی بپوشیم در گام دوم انقلاب قابل قبول نیست، انتظار است با استفاده از فضای مجازی برنامه راهبردی اشتغال ارائه شود زیرا  قرار بود سهم اشتغالزایی در فضای مجازی از تولید ناخالص ملی ۳۰ درصد باشد اما اکنون تنها ۶ درصد است.

بابایی افزود: وزارت ارتباطات در رابطه با اشتغال جوانان تلاش بیشتری داشته باشد، تا کی باید جوانان به اشتغال دولتی روی بیاورند. بحث سخت افزاری سیستم مخابرات، همراه اول، ایرانسل و ...  نیازمند توجه است،  توقع می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال باقی مانده از دولت و در برنامه هفتم پاسخ‌های جدی‌تری به سوالات داشته باشند.

 

مشکل امنیتی سهام‌داران خارجی اسنپ و دیجی کالا

 

نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: شنیده ام که سهامداری بخشی از شرکت‌های بزرگ مثل اسنپ و دیجی کالا خارجی است که در صورت صحت امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد.

سیدعلی طاهری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  اگر از علما و مومنان کشور درباره محتوای فضای مجازی نظرسنجی کنیم، متوجه میشویم که از این فضا، محتوا و مدیریت آن رضایت ندارند.

وی با اشاره به ایرادات فنی در مکالمات تلفنی نیز گفت: آمار درصد مکالمات موفق، ۵۳ درصد بوده که درصد پایینی است، ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها ۱۸ درصد است در حالی که این میزان برای اینترنت به ۵۰ درصد رسیده است و این نشان از این دارد که سیاست روشنی درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.

نماینده زنجان ادامه داد: ضریب نفوذ ۱۵ درصد برای فیبر نوری بسیار پایین است، این میزان برای سایر کشورها مثل چین بسیار بالاتر است.

نماینده زنجان با بیان اینکه وجود قانون فضای مجازی برای رعایت حداقل‌ها ضروری است، گفت: در حال حاضر اینستاگرام جولان می‌دهد در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند. شنیده‌ام که سهامداری بخشی از شرکت‌های بزرگی مثل اسنپ و دیجی کالا خارجی هستند که امنیت ملی را به مخاطره میاندازد.

وی همچنی با اشاره به عدم تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات افزود: این امر باعث بروز خسارت به جوانان شده است. ارتباط خوبی میان این وزارتخانه و دانشگاه‌ها وجود ندارد به طوری که علی‌رغم تحقیقات بسیار در حوزه شبکه‌های بی‌سیم، این پروژه‌ها محدود به پایان نامه شده و عملیاتی نشده است.

طاهری گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور تنها ۶.۵ درصد است که پایین ارزیابی می‌شود رتبه ۱۲۹ جهانی ایران درباره پهنای باند بسیار پایین است. دولت الکترونیک نیز بیشتر به سمت اسکن مدارک و ذخیره آن رفته و به معنای واقعی انجام نشده است.

این نماینده مردم از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از سرعت پایین پیاده سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفا به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتا سنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان شده است

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی تاکید کرد: اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شما تلاش کردید به فضای مجازی و اینترنت گسترش و سرعت بدهید، ضمن تقدیر از شما، ولی یک چاقوی دودم را تیز کردید، اما سوال این است آیا از این موضوع استفاده خوب شد یا استفاده بد؟ فضای مجازی با سرعت اینترنت یک اتوبان امن برای حمله ضد انقلاب و دشمنان انقلاب را تا عمق ایران اسلامی به وجود آورد که بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته یا مجروح شدند.

وی ادامه داد: اعتراض به حق مردم با تاخت و تاز ضد انقلاب همچون منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو با استفاده از این فضا از مسیر خود خارج شد و خسارت‌های زیادی را بر مردم تحمیل کرد. آیا در این موضوع شما مسئول نیستید؟

غضنفرآبادی تصریح کرد: چرا پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نشدند؟ و چرا پیام‌رسان‌های خارجی اینقدر حمایت می‌شوند؟ اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان ما شده است. چقدر از خانواده‌ها که به دلیل این فضا متلاشی شدند. بدون فراهم نمودن امنیت پیام‌رسان‌های خارجی چه مشکلاتی برای جوانان به وجود آمد و چقدر فضای خانمان‌سوز بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی را فراهم کرد. چه کسی باید اینگونه مسائل فضای مجازی را رفع کند؟ آیا شما مسئولیتی ندارید؟

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نفع پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر است یا ضرر آنها؟ چه اصراری بر حمایت آنها وجود دارد؟ ما نگران این هستیم که آیا از بیرون نسبت به بحث فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی القائاتی نمی‌شود؟ آقای وزیر از شما انتظار داریم فضای مجازی را حفظ کنید و از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">