ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از انجام بیش از انجام 50 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی در این سامانه در پنج سال گذشته تا امروز خبر داد که بیش از 56 درصد آن در 10 ماه نخست امسال بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید امیر اصغری» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری افزود: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به نوعی بزرگترین بازارچه داخلی کشور است که دستگاه های دولتی و نهادهای غیردولتی مطابق قانون از اردیبهشت ماه پارسال مکلف شده اند تا همه معاملات جزئی، متوسط، مزایده ها و مناقصه های خود و حتی معاملات محرمانه را در بستر آن به انجام برسانند.
این مقام مسئول، هدف قانونگذار از راه اندازی این سامانه را ایجاد شفافت در انجام معاملات دانست و گفت: هرچند تخلفات به صفر نرسیده، اما هزینه انجام تخلفات را بالا برده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون قوه مجریه با تمکین به اجرای قانون، همه معاملات خود را در بستر این سامانه انجام داده و مجلس از طریق دیوان محاسبات ناظر بر صحت اجرای قوانین سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است.
اصغری، مزیت دوم این سامانه را حذف واسطه ها و دلالان برشمرد و گفت: تامین کنندگان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان با حضور در این سامانه می توانند بطور مستقیم کالاها و خدمات خود را به دولت عرضه کنند.
وی یادآور شد: فروردین ماه پارسال 13 هزار تولیدکننده و تامین کننده در این سامانه حضور یافتند که اکنون به بیش از 74 هزار مورد رسیده است؛ همچنین 25 هزار مزایده گر نیز در این سامانه حضور یافته اند.
مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تاکید کرد: مزیت دیگر این سامانه حمایت از کالاهای ایرانی است؛ به طوری که با حمایت معاونت صنایع وزارت صنعت آمار شرکت های پرفروش عرضه کننده کالاها احصا شده و پس از اخذ «ایران کد» برای آنها، انجام معامله کالاهای با نمونه داخلی منع می شود.
وی ادامه داد: تاکنون 50 هزار ایران کد در داخل سامانه برای کالاهای داخلی اخذ شده است.
اصغری گفت: هرچند این سامانه از سال 91 شکل گرفته، اما دستگاه ها برای انجام امور خود مکلف به حضور در آن نبودند اما از اردیبهشت ماه پارسال و پس از مصوبه هیات دولت، ذی حسابان دولتی هیچ معامله ای را خارج از این سامانه تایید نمی کنند.

** رقابت پذیری تامین کنندگان
وی افزود: تا امروز پنج هزار و 392 دستگاه اجرایی به عضویت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در آمده اند و 167 هزار و 125 سفارش خرید توسط این دستگاه ها انجام شده است.
به گفته این مقام مسئول، خریدهای از 2.5 تا 25 میلیون تومان در قالب معاملات جزئی، از 25 تا 250 میلیون تومان در قالب خریدهای متوسط و بیشتر از 250 میلیون تومان در قالب تشریفات مناقصه قرار می گیرد و تاکنون 123 هزار مزایده در داخل سامانه به انجام رسیده است.
وی به حضور بیش از 600 مزایده گر در انجام یکی از مزایده ها اشاره کرد و گفت: این مهم به معنای رقابت پذیری تامین کنندگان و مزایده گران و انجام رقابت های منصفانه است که به قطع دست واسطه ها و کاهش فسادهایی که پیش از این وجود داشته می انجامد.
اصغری اظهار داشت: این سامانه که همه مدارک به صورت الکترونیکی بوده و معاملات با امضای الکترونیکی انجام می شود، بستر خوبی برای طرح ریزی دستگاه های قانونگذار و برنامه ریز است، به طوری که سازمان برنامه و بودجه می تواند با دستیابی به اطلاعات آن مشخص کند کدام سازمان ها در هزینه کرد بودجه خود چگونه اقدام کرده اند و بودجه های سال آینده خود را بر همان اساس تهیه کند.
وی بیان داشت: در نظر داریم زیرسامانه هایی طراحی و در اختیار استانداری ها و سازمان های برنامه و بودجه استان ها قرار دهیم تا بتوانند حمایت واقعی از تولیدکنندگان بومی خود داشته باشند.

** صرفه جویی در مصرف کاغذ
مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت خاطرنشان کرد: دستگاه های دولتی با حضور در این سامانه، تا امروز بیش از 9 میلیون صفحه کاغذ صرفه جویی کرده اند.
وی پیش بینی کرد که تراکنش مالی انجام شده در این سامانه تا پایان سال آینده به بیش از 150 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
اصغری به فرا رسیدن دهه فجر اشاره کرد و گفت: به همین مناسبت ثبت نام تامین کنندگان، عرضه کنندگان و مزایده گران تا پایان بهمن ماه به صورت رایگان انجام می شود و این افراد برای دریافت ایران کدهای متناظر می توانند تخفیف 30 تا 70 درصدی از مرکز شماره گذاری کالاها و خدمات دریافت کنند.
وی در پاسخ به ایرنا افزود: تاکنون سازمان خصوصی سازی به این سامانه ورود نکرده است، اما مقرر بود تا پایان آبان ماه امسال خدمات مزایده واگذاری و مناقصه خدمات مشاوره که دربرگیرنده خدمات سازمان خصوصی سازی است به معاملات این سامانه اضافه شود.
این مقام مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: سازمان اموال تملیکی همه مزایده ها و مناقصه های خود را از طریق این سامانه انجام می دهد.

  • ۹۷/۱۱/۱۵

سامانه ستاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">