ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اندرحکایت پالس دادن به دولت آینده

| شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - همزمان با تغییر دولت‌ها و متعاقب آن امید برای تغییر روش‌ها، اعضای کابینه و زیرمجموعه‌های ایشان، برخی فعالان بخش خصوصی هم دست به کار صدور بیانیه، حمایت، طرح مطالبات، لابی و دیدار با دولتمردان احتمالی می‌شوند.


نفس این اقدامات در ذات خود بلااشکال است، اما پرسش اصلی در توانمندی بخش خصوصی در پیگیری مطالبات و جنس مطالبات است. لذا ذکر نکاتی خالی از لطف نیست.
1-  ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با انبوهی از تشکل‌های خصوصی مواجه هستیم که همچنان نیز در حال افزایش هستند و از قضا نام برخی از آنها را حتی یک بار هم نشنیده‌ایم، چه رسد به رییس و تعداد اعضایشان!
این شقه‌شقه شدن‌ها در بخش خصوصی را اما نمی‌توان صرفا به حساب ظهور و بروز فناوری‌ها و متعاقب آن تشکل‌های جدید گذاشت، بلکه عمدتا باید آن را به حساب ناهماهنگی و ناتوانی تشکل‌های قدیمی در دفاع از حقوق و بازار مرتبط با فعالیت تشکل‌های جدید گذاشت.
2- تقریبا تمام فعالان بخش خصوصی با تعدد مجوزها و موانع در کسب و کار و ایجاد هر نوع انحصار و رانت در نحوه تخصیص تسهیلات دولتی به شرکت‌های خصوصی، مخالفند. اما کافیست این مجوزها و انحصارها در اختیار خودشان باشد، تا دو دستی به آن چسبیده و نه تنها حاضر به حذف آن نباشند بلکه در پشت پرده تلاش گسترده‌ای برای قراردادن انحصاری نام تشکل‌های خود در قوانین و آیین‌نامه‌های دولتی کنند.
3- برخی تشکل‌های بخش خصوصی حتی از درون خود با اختلافات علنی به ویژه در زمان برگزاری انتخابات درون‌صنفی مواجه هستند و رسما برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند. این منازعات اما به درون تشکل‌ها ختم نمی‌شود و طبعا اوضاع اختلافات با دیگر نهادهای بخش خصوصی دو چندان است و سایه یکدیگر را با تیر می‌زنند.
4- تعدادی از تشکل‌های بخش خصوصی اصولا با بحران مشروعیت مواجه هستند و کافیست الزامات قانونی و آیین‌نامه‌های دولتی که عضویت شرکت‌ها در آنها را الزامی کرده، حذف شود تا مشخص شود عیار واقعی آن نهاد چقدر است.
5- نکته دیگر آنکه بخشی از این نهادهای خصوصی اصولا تازه تاسیس محسوب نمی‌شوند، اما جالب است که همچنان بسیاری از مصوبات دولتی و مرتبط با فعالیت خود را، همچون مردم عادی به یکباره و از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شوند.
به موارد فوق می‌توان نکات بیشتری را افزود، اما مخلص کلام اینکه به برداشت نگارنده، بخشی از این بیانیه دادن‌ها، دیدارها و طرح مطالبات به دولتمردان آتی، بیشتر جنبه نور بالا دادن برای دیده شدن و معرفی برخی به برخی دیگر است.
در نتیجهِ همین مشکلات در بخش خصوصی است که وضع موجود حفظ شده و با تغییر دولت‌ها و حزب‌ها هم تنها چیزی که تغییر می‌کند، بالا و پایین رفتن برخی تشکل‌ها است که همچون تغییر دولتمردان، این تغییرات هم طبیعیست. (منبع:فناوران)

  • ۰۰/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">