ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انهدام باند بزرگ کپی کارت بانکی

| شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و کشف پرونده ۲۰ میلیارد ریالی با موضوع کپی برداری از کارت بانکی شهروندان در سراسر کشور به خصوص استانهای تهران و مازندران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس فتا، سرهنگ داوود گودرزی افزود: در اوایل آذر سال ۱۳۹۸ یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا اظهار داشت از حساب بانکی بنده مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برداشت شده، این در حالیست که کارت بانکی بنده هنگام برداشت در اختیارم بوده است،
وی ادامه داد: در حال بررسی موضوع بیش از ۱۵ مالباخته دیگر در پلیس حاضر و اعلام کردند مبالغ موجود در حسابشان با همین شیوه به سرقت رفته است، با توجه به حساسیت موضوع پرونده به تیم مبارزه با کپی کارت بانکی «اسکیمر» ارجاع و کارآگاهان سایبری اقدامات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند.
سرهنگ گودرزی افزود: با بررسی فنی متخصصان این پلیس مشخص شد تعداد دو آقا به همراه یک خانم به یک طلافروشی واقع در استان البرز مراجعه و با نسخه کپی تهیه شده از کارت عابربانک شاکی اقدام به خرید طلا کرده اند.
وی گفت : پس از اقدامات گسترده سایبری و بررسی های تخصصی افسران این پلیس محل فعالیت مجرمان شناسایی و مشخص شد متهمان در یکی از محله های حاشیه جنوب تهران با اجاره دکه در پوشش فروش اقلام خوراکی کارت های عابربانک قربانیان را کپی کرده اند. 
سرهنگ گودرزی افزود: دی سال ۱۳۹۸ با صدور مجوزهای قضایی اکیپی عملیاتی از پلیس فتا پایتخت به محل اختفای مجرمین اعزام و تعداد پنج نفر از متهمان دستگیر و تعداد زیادی تجهیزات مجرمانه از جمله دستگاه های اسکیمر، رایتر کارتهای مغناطیسی و کارتهای خام کشف شد و متهمان به پلیس منتقل و با هماهنگی های انجام شده روانه زندان شدند.
وی ادامه داد: پس از گذشت یک ماه از دستگیری متهمان اعضای دیگر این باند بزرگ با فراهم کردن وثیقه، دو نفر از اعضای اصلی را از زندان آزاد کردند، پس از رهایی متهمان از زندان مجددا پرونده هایی با همین شیوه و شگرد از همان روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۹ به پلیس ارائه شد، با توجه به فوریت موضوع پیگیری پرونده مجددا در دستور کار این پلیس قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: پس از اقدامات فنی و تخصصی احدی از مجرمین سابقه دار در خصوص جعل اسناد و کلاهبرداری در پرونده شناسایی و طی یک عملیات ضربتی در یکی از محله های اطراف تهران در حالیکه به همراه دو نفر از همدستان خود درحال بسته بندی ماسک و لوازم بهداشتی بود دستگیر و تجهیزات اسکیمر نیز از وی کشف شد.
سرهنگ گودرزی تصریح کرد: در ادامه اقدامات پرونده و پس از انتقال متهمان به پلیس فتا در بازجویی تخصصی نامبرده اظهار داشت پس از تهیه سند برای نفرات اصلی با توجه به شیوع بیماری کرونا قصد داشتیم با فروش لوازم بهداشتی کارت خریداران را کپی کرده و موجودی حساب ها را برداشت کنیم که توسط پلیس دستگیر شدیم.
رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد : در بررسی های بعدی مشخص شد دیگر اعضای این باند در محدوده جنوب تهران اقدام به کپی کردن کارتهای عابر بانک می کنند که با بکارگیری فنون پلیسی مخفیگاه این افراد شناسایی و در یک اقدام عملیاتی تعداد سه نفر از مجرمان دستگیر و تعدادی دستگاه چاپگر،تعدادی کارت خام و دو دستگاه موتورسیکلت گران قیمت سرقتی از محل دستگیری نفرات کشف شد .این افراد نیز در بازجویی ها اظهار داشتند برای نفر اصلی به هویت «ع.م» کار میکنند و متهم اصلی در حال حاضر با یک هویت جعلی در شمال تهران در پوشش پیک موتوری رستوران ها اقدام به کلاهبرداری و کپی کردن کارتها می کنند.
سرهنگ گودرزی افزود: با رصد اطلاعاتی و اقدامات شبانه روزی تیم مبارزه با کلاهبرداری این پلیس مشخص شد متهم اصلی پرونده در سواحل شمال کشور با اجاره یکی از پارکینگ های ساحلی در حال فعالیت مجرمانه است و کارت مسافران را کپی می کنند.
وی ادامه داد: در نهایت طی اقدام هوشمندانه پلیس و با یک عملیات غافلگیرانه نفر اصلی این پرونده در حالیکه به همراه یکی از اعضای باند قصد پیاده سازی تجهیزات اسکیمر بر روی خودپرداز یکی از بانک ها را داشت دستگیر و تعداد زیادی تجهیزات مجرمانه از وی کشف گردید و در مجموعه تعداد ۱۳ نفر اعضای این باند بزرگ دستگیر و پرونده با بیش از ۷۰ شاکی و ارزش ۲۰ میلیارد ریالی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
رئیس پلیس فتا پایتخت به شهروندان هشدار داد، حین خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه های کارتخوان سیار از در اختیار گذاشتن رمز بانکی خود به دیگران و فروشنده ها خودداری کنند.

  • ۹۹/۰۷/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">