ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی در ایران

| چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۶:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

عطیه ذاکری - ناآگاهی بعضی افراد نسبت به روش‌های جدید کلاهبرداران باعث شده که آن‌ها بیش از پیش دست به فریب افراد بزنند و راحت‌تر جیبشان را خالی کنند.

یکی از روش‌هایی که تا چند سال پیش کلاهبرداران برای خالی کردن جیب مردم به کار می‌بردند این بود که با وعده برنده شدن در جایزه یک مسابقه یا قرعه‌کشی، آن‌ها را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با جلب اعتماد آن‌ها حسابشان را خالی می‌کردند اما امروزه، با گسترش اینترنت و پیچیده شدن روابط اجتماعی، روش‌های نوین و راحت‌تری برای دور زدن قوانین، پیش روی کلاهبرداران قرار گرفته به طوریکه ردیابی آن‌ها نیز سخت و در مواردی غیر ممکن شده است. 
با وجود تاکیدات پلیس فتا و اطلاع رسانی از طریق پیامک اما افزایش روزافزون تعداد پرونده‌های کلاهبرداری نشان می‌دهد که هنوز آنطور که باید و شاید آگاهی لازم به جامعه تزریق نشده و افراد در مواجهه با کلاهبرداران محتاطانه رفتار نمی‌کنند. همچنین عدم آگاهی به این روش‌های نوین نیز دست کلاهبرداران در فریب افراد باز گذاشته است. در ادامه به برخی از روش‌های جدید کلاهبرداران می‌پردازیم.
 

کلاهبرداری‌های دیواری

مدتی است که سایت «دیوار» به عنوان یک سایت خرید و فروش کالا، حواشی زیادی داشته و پرونده‌های کلاهبرداری زیادی را باز کرده است. ماجرای نمونه‌ای از پرونده‌ها به این شکل است:
شما قصد خرید کالایی را دارید و با فروشنده آن ارتباط می‌گیرید. فروشنده به جای دادن شماره کارت خود، شماره کارت فرد دیگری را می‌دهد که می‌خواهد از او کالایی را بخرد. به این شکل نه تنها کالایی به دست شما نمی‌رسد بلکه رد خود را نیز گم کرده است.
بنابراین بهتر است در خرید از این دست از سایت‌ها محتاطانه رفتار کنید و در صورت امکان پس از تحویل کالا پول را به حساب فروشنده واریز کنید.
 کلاهبرداری‌های نوین، سودجویان،  کلاهبرداران  ،

ارسال لینک‌های ناشناس

با وجود اینکه پلیس فتا و دستگاه‌های ذی ربط همواره تاکید می‌کنند که نباید روی لینک‌های ناشناس با هویت‌های جعلی کلیک کرد اما همچنان این لینک‌ها قربانی می‌گیرد و بسیاری از افراد به هویت‌های ساختگی این لینک‌ها اعتماد می‌کنند. در واقع لینک بعضی از این سایت‌ها مشابه سایت‌های معتبر (خصوصا سایت‌های دولتی) است و افراد به راحتی فریب می‌خورند.
 

فیلترشکن‌های ساختگی

ساخت فیلترشکن‌های جعلی با وعده پر سرعت بودن، یکی از روش‌های جدید کلاهبرداران است. این کلاهبرداران با جلب اعتماد افراد و وادار کردن آن‌ها به خرید فیلترشکن‌های غیر قانونی، اطلاعات شخصی آن‌ها را هک کرده و جیبشان را خالی می‌کنند.
 

شراکت در کلاهبرداری

یکی دیگر از ترفندهای سودجویان، شریک کردن شما در یک نقشه کلاهبرداری است که اصلا روحتان هم از آن خبر ندارد. برای مثال پولی از منبع ناشناس به حساب شما واریز می‌شود و فردی با شما تماس می‌گیرد و شماره کارتی متفاوت از حساب واریز کننده برای شما ارسال می‌کند که مالک آن مجرم است. به این شکل شما هم در چنین جرمی شریک می‌شوید.
بنابراین در مورد چنین اتفاقاتی هشیار باشید و درصورتی که وجهی به حسابتان واریز و با شما تماس گرفته شد، فقط به همان حسابی که واریز شده برگردانید یا به بانک مراجعه کنید و فیش انتقال وجه را هم نزد خودتان نگه دارید.
 

فیش واریز جعلی

ممکن است ماجرای فیش واریز جعلی از طریق برخی فروشگاه‌های اینترنتی با صاحبان کسب و کار به گوشتان خورده باشد. در این شکل از کلاهبرداری که این روزها دامن‌گیر بسیاری از افراد می‌شود، فرد کلاهبردار در ازای خرید کالا یا خدمات فیش جعلی می‌فرستند و فروشنده را دچار ضرر و زیان می‌کند.
 

دستگاه‌های کپی کننده کارت

برخی فروشندگان کلاهبردار، در خرید حضوری مشتریانشان، هنگام کارت کشیدن از طریق دستگاه کارتخوان جعلی، اطلاعات کارت آن‌ها را کپی کرده و حسابشان را خالی می‌کنند. البته که شناسایی این کلاهبرداران سخت است اما باید نسبت به تراکنش‌های ناموفق حساس باشید و فیش آن را چک کنید.
 

درگاه پرداخت جعلی

برخی فروشندگان کالا و خدمات برای پرداخت مشتریانشان از طریق یک لینک، آن‌ها را به طور مستقیم وارد درگاه پرداخت ناشناس می‌کنند و با ذخیره کردن اطلاعات حساب آن‌ها از اعتمادشان سوء استفاده می‌کنند. بنابراین باید نسبت به نوع درگاه پرداخت و اعتبار فروشگاه محتاطانه رفتار کرد.
 

چه کسی پروفایلتان را دیده؟

یکی از ترفندهای کلاهبرداران استفاده از حس کنکجاوی کاربران شبکه‌های اجتماعی است. ممکن است تا بحال با پیغام: «از کجا بفهمیم چه کسی پروفایلمان را دیده» مواجه شده باشید. این کلاهبرداران با این پیغام از شما می‌خواهند که وارد یک ربات شوید یا یک بدافزار را نصب کنید و به این شکل اطلاعات شخصی شما را هک می‌کنند.
 

شما برنده لاتاری شده‌اید

برخی سودجویان با ارسال ایمیلی مبنی بر اینکه «شما برنده لاتاری شده‌اید»، افراد را در دام خود گرفتار می‌کنند. پلیس فتا نیز توصیه کرده در صورت مواجه شدن با اینگونه موارد به آنها پاسخ نداده و از ارسال اطلاعات شخصی خود در پاسخ به اینگونه موارد خودداری شود.
 

سایت و کانال‌های همسریابی

برخی کانال‌ها و سایت‌های همسریابی با اهداف کلاهبرداری و با هویت‌های پنهان، اطلاعات شخصی افراد از جمله تصویر آن‌ها را دریافت کرده و برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنند. همچنین در مواردی برای ثبت نام در این سایت‌ها باید مبلغی پرداخته شود که زمینه هک اطلاعات حساب را فراهم می‌کند بنابراین سراغ سایت و کانال‌هایی با مجوز رسمی بروید. (منبع:تبیان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">