ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد نخستین خوشه در بخش محتوای بومی

| چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس شورای راهبری جویشگر بومی گفت: موضوع ایجاد خوشه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف برای یکپارچگی و همگرایی شرکت‌های کوچک و رقیب به هیأت دولت ارسال شده و به عنوان پیشتاز در بخش ICT خوشه خدمات و محتوای جویشگر بومی کلید خورده است.

به گزارش فارس،‌ خسرو سلجوقی رئیس شورای راهبری جویشگر بومی (موتور جستجو) با اشاره به اهداف نخستین جلسه ایجاد خوشه توسعه محتوای بومی و ضرورت وجود خوشه های اقتصادی، اظهار داشت: موضوع خوشه مدتهاست برای یکپارچگی و همگرایی شرکت‌های کوچک و رقیب در دنیا مطرح است که از آن به عنوان خوشه‌های اقتصادی و صنعتی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه تحقیق و توسعه، بازاریابی و بازارسازی گزاف است و شرکت‌های کوچک این هزینه را ندارند، ادامه داد:  خوشه‌ها شرکت‌های کوچکی هستند که یک هلدینگ را ایجاد می‌کنند. برخلاف هلدینگ‌ها که یک شرکت مادر با تعدادی زیرمجموعه وجود دارد که فرزند متولد می‌کنند در خوشه‌های اقتصادی چندین فرزند یک هلدینگ ایجاد می‌کنند و مدیریت خوشه نیز عامل خوشه نامیده می‌شود.

سلجوقی تاکید کرد: قدرت خوشه در برند است که فرصت خوبی را برای حضور در بازار فراهم می‌کند و باعث حضور پررنگ در بازارهای خارجی و داخلی می‌شود.

رئیس شورای راهبری جویشگر بومی افزود: ایجاد خوشه در حوزه‌های مختلف امکان‌پذیر است؛‌ برای مثال ایران در حوزه شیرینی جات تنوع و قابلیت زیادی دارد و اکنون برندهای مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند که اگر در قالب یک خوشه اقتصادی فعالیت داشتند فرصت بهتری برای حضور در بازارها را کسب می‌کردند.

سلجوقی تصریح کرد: این موضوع به عنوان یک پیشنهاد به هیات دولت ارسال شده که خوشه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف فعال شوند و به عنوان پیشتاز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خوشه خدمات و محتوای بومی فعال شده که یکی از محورهای این خوشه جویشگر بومی است.

وی ادامه داد: در خوشه جویشگر بومی به دنبال اقتصادی کردن محتوا هستیم همچنان که گوگل دارای 70 تا 80 شرکت است.

سلجوقی افزود: علی‌رغم اینکه ابتدا در نظر داشتیم خوشه جویشگر بومی ایجاد کنیم اما در اولین مشورت با فعالان حوزه جویشگر بهتر دیدیم که خوشه خدمات و محتوای بومی با زیرشاخه جویشگر بومی را تعریف کنیم.

سلجوقی تصریح کرد: ایجاد خوشه‌های اقتصادی نیازمند سرمایه اجتماعی بالا است که به نظر می‌رسد این سرمایه اکنون در ایران وجود دارد.

وی تاکید کرد: خوشه‌های اقتصادی نباید توسط دولت ایجاد شوند بلکه بخش خصوصی باید ایجادکننده خوشه باشند و دولت تنها باید نقش همگرایی، کاتالیزور و هماهنگی این خوشه‌ها را داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">