ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینستاگرام از ChatGPT شکست خورد

| يكشنبه, ۹ بهمن ۱۴۰۱، ۰۴:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.
ربات هوش مصنوعی مشهور ChatGPT که این روز‌ها به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است، با عبور از ۱۰ میلیون کاربر روزانه آن هم فقط طی ۴۰ روز از اپلیکیشن معروف اینستاگرام پیشی گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ربات نویسنده و گفتگوگر ChatGPT با ۱۰ میلیون کاربر روزانه در مدت تنها ۴۰ روز از برنامه اینستاگرام پیشی گرفته است.

ChatGPT یک مدل زبانی هوش مصنوعی قدرتمند است که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته و تنها ظرف ۴۰ روز از ۱۰ میلیون کاربر روزانه فراتر رفته که نشان دهنده پیش گرفتن از رشد اولیه سریع برنامه محبوب اینستاگرام است.

ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده و با تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است.

این ربات در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه شد و به عنوان مثال نیویورک تایمز آن را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تا به حال برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌تواند متنی با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کند.

ChatGPT آخرین مورد از یک مجموعه هوش مصنوعی است که شرکت سازنده از آن به عنوان GPTs یاد می‌کند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد» (Generative Pre-Trained Transformer) است.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.

این ربات می‌تواند برای کار‌های پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده شود و با مدل GPT-۳.۵ آموزش دیده است که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی موجود در حال حاضر است.

به گفته یک کارشناس، وقتی در نظر بگیرید که این پلتفرم احتمالاً حداقل ۲۰ میلیون کاربر ماهانه را نشان می‌دهد، این دستاورد حتی چشمگیرتر می‌شود.

برت وینتون (Brett Winton) آینده‌شناس موسسه ARK Venture Investment در توییتی نوشت: ChatGPT به بیش از ۱۰ میلیون کاربر روزانه در ۴۰ روز دست یافته است. این در حالی است که برای اینستاگرام ۳۵۵ روز طول کشید تا به ۱۰ میلیون کاربر ثبت شده برسد.

 

  • آیا رشد کاربران ChatGPT متوقف می‌شود؟

پایگاه کاربران ChatGPT برخلاف اینکه بحث برانگیز است، احتمالاً در آینده رشد خواهد کرد. در عین حال، واکنش کاربران به نمودار رشد ChatGPT که توسط وینتون ترسیم شده این بود: این دیوانه‌وار است.

طبق گفته کارشناسان فناوری، کاربرد‌های بالقوه مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تقریباً نامحدود است و با آگاهی بیشتر پژوهشگران و توسعه‌دهندگان از آن، محبوبیت آن‌ها افزایش خواهد یافت.

البته یکی از کاربران در پاسخ به رشته توییت وینتون اظهار داشت که سرعت رشد ChatGPT متوقف می‌شود، در حالی که اینستاگرام سریع‌تر رشد می‌کند.

موفقیت این چَت‌بات را می‌توان به توانایی آن در درک و تولید محتوا به زبانی شبیه به انسان با درک و پاسخ به مجموعه متنوعی از ورودی‌های زبان طبیعی که بر روی مجموعه داده‌های متنی عظیم آموزش داده شده‌اند، نسبت داد.

این موضوع، ChatGPT را به ابزاری ارزشمند برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها تبدیل کرده است، بنابراین خواب را از سر بسیاری از غول‌های فناوری پرانده است.

 

  • ChatGPT در مقابل گوگل

بر اساس گزارش‌های برخی رسانه‌ها در هفته گذشته، مدیریت گوگل ظاهراً در واکنش به افزایش محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT، یک هشدار قرمز اعلام کرده است.

زمانی که وینتون از chatGPT لیستی از محصولاتی را خواست که مردم فکر می‌کردند به دلیل پذیرش و استقبال اولیه کاربران دوام خواهند آورد، اما در نهایت محو می‌شوند، سه پاسخ اول آن عبارت بودند از Google wave، گوگل پلاس و Google glass.

پایگاه خبری آی‌ای (Interesting Engineering) نیز از ChatGPT خواست تا واکنش خود را نسبت به تعداد کاربران خود و پیشی گرفتن از رشد اولیه اینستاگرام نشان دهد و این ربات پاسخ داد: این خبر که ChatGPT تنها در ۴۰ روز به ۱۰ میلیون کاربر روزانه رسیده است، چشمگیر است و محبوبیت و کاربرد روزافزون این مدل را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها برجسته می‌کند.

گفتنی است که شرکت گوگل قبلاً شانس خود را در چت‌بات‌ها امتحان کرده است، اما هنوز به نتایج مطلوبی دست نیافته است.

اگرچه گوگل و ChatGPT هر دو دارای مدل‌های زبانی قدرتمندی هستند که توسط شرکت‌های فناوری ایجاد شده‌اند، اما موارد کاربردی و روش‌شناسی آن‌ها متفاوت است.

در حالی که ChatGPT بر تولید زبان طبیعی متمرکز است، گوگل از مدل زبان خود مانند BERT، بیشتر برای تفسیر و جستجوی زبان طبیعی استفاده می‌کند.

هر دو مدل، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند و اغلب با فناوری‌های دیگر ترکیب می‌شوند تا به نتیجه دلخواه دست یابند.

در عین حال گفته می‌شود که شرکت OpenAI یک نسخه آزمایشی و برتر از ربات هوش مصنوعی محبوب خود را به نام «ChatGPT Professional» عرضه می‌کند که برای عضویت ماهانه آن باید ۴۲ دلار پرداخت. این نسخه پریمیوم شامل ویژگی‌های اضافی مانند دسترسی بیشتر، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و دسترسی اولویت‌دار خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">