ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این چرخه معیوب

| يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۰ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - هفته گذشته روی میز همکارم، ویژه‌نامه الکامپ یکی از رسانه‌ها را برداشتم تا آن را ورقی بزنم، تیترها و آگهی‌ها و صفحات را یکی یکی ورق زدم و تا صفحه آخر که رسیدم موضوع و محور خاصی توجهم را جلب نکرد. نگاهم رفت به سمت شناسنامه نشریه، خوب که دقت کردم اسامی برخی به نظرم اشتباه آمد، نام چند همکار از قلم افتاده بود و در عوض نام‌هایی بود که به خاطر نمی‌آوردم.

تعجب کردم چون چنین اشتباهاتی چندان مرسوم نیست از این رو بیشتر شک کردم و به تاریخ ویژه‌نامه بازگشتم و اینجا بود که متوجه شدم، ویژه‌نامه سال‌ها قبل روی میز همکارم بود.

کمی گشتم و یکی از ویژه‌نامه‌های سال جاری را یافتم. دیدم چندان فرقی با شماره چند سال قبل ندارد! گله‌ها همان گله‌ها، وعده‌ها همان وعده‌ها و دعواها هم همان دعواهای سابق بود. برخی فعالان این حوزه نیز گویی ذهنشان زنگار بسته و به طرز منزجرکننده‌ای همچنان از فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در زندگی سخن می‌گویند. اغراق نیست اگر بگوییم چنین افرادی واقعا آفت این صنعت هستند و شاید یکی از دلایل عقب‌ماندگی ICT در کشورمان، عقب‌ماندگی ایشان است. برای مثال مدیر یک شرکت پرسروصدا و البته توخالی، سمبل بارزی از این دست است که خبرنگار به زحمت از میان انبوهی مزخرف در این مصاحبه پولی! توانسته بود تیتری با این مضمون بزند که «فناوری اطلاعات موضوع مهمی است!»

واقعیت تلخی است. همان لحظه انواع و اقسامی از موضوعات حوزه ICT از جلوی ذهنم عبور کرد و تصور کردم گویی ده سال است که بسیاری از مسایل در این حوزه فیریز شده است. اصلا انگار ما در زمان متوقف شده‌ایم و همه در چرخه حرف‌ها و یادداشت‌های تکراری افتاده‌ایم.

این که چرا اینگونه است را نیز همه می‌دانند و نوشتن از آنها به مثابه کوبیدن آب در هاون است. تنها موضوع جدیدی که می‌ماند کلامی با ما روزنامه‌نگاران است، ما که خود، خواسته یا ناخواسته، بخشی از این چرخه معیوب شده‌ایم. ای کاش حداقل ما که قلم و کاغذ در دستمان است، از خودمان شروع کرده و مانع انعکاس صدای مدیرانی شویم که فقط شهوت شهرت دارند و تنها چیزی که مد نظرشان نیست، دغدغه‌های ملی و پیشرفت کشورمان است. باور کنیم اگر گاه صفحات یک نشریه سفید چاپ شود یا یک خبرگزاری به روزرسانی نشود، شرف دارد به این که به خود، خوانندگان و صنعت ICT کشور خیانت کرده و به درجا زدن آن کمک کنیم. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

خیلی خیلی متشکر از مطلب شما. متاسفانه روی حقیقت تلخی دست گذاشته‌اید. ما سال‌هاست که انگار به حال خودمان رها شده‌ایم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">