ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورایعالی فضای مجازی در مورد نتیجه بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ گفت بازنگری در این سیاست‌ها شروع شد‌ه‌‌است.

 اسفند سال گذشته بود که رئیس‌جمهوری در حکمی «محمدامین آقامیری» را که در سمت رئیس رگولاتوری در وزارت ارتباطات مشغول به کار بود، به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی انتخاب کرد. ابراهیم رئیسی در حکم آقامیری وظایف مختلفی را به او محول کرد که مهم‌ترین آن «بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی با تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی و توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی» بود. حالا تقریبا پس از ۷ ماه از شروع به کار او در این شورا، آقامیری به «شبکه شرق» گفته بررسی این دستور رئیس‌جمهوری شروع شده است و کار روی آن با همکاری ذی‌نفعان در این زمینه از جمله دولت و قوه‌قضاییه ادامه دارد. همچنین او تاکید می‌کند که دستوری دیگر رئیس جمهوری در مورد بررسی وضعیت کیفیت اینترنت به مرکز ملی فضای مجازی  در حال پیگیری است و در حال حاضر «بخشی از شاخص‌های اینترنت بهبود یافته و باعث کیفیت اینترنت شده است.»

محمد امین، آقامیری، دبیر شورایعالی فضای مجاز، در حاشیه «چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال» در پاسخ به «شبکه شرق» در مورد نتیجه دستور رئیس‌جمهوری برای بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ، گفت  بازنگری در این سیاست‌ها را شروع کرده‌اند و درحالی بررسی این موضوع با ذی‌نفعان هستند. او در پاسخ به این سوال که از نظر او این موضوع کمی  زمان‌بر نشده و مردم تا چه زمانی باید از فیلترشکن استفاده کنند گفت: «ما روی سیاست‌های مسدودسازی تمرکز داریم و الان با مصداق کاری نداریم. مصداق‌ها را کمیته فیلترینگ مشخص می‌کند که اعضای مختلفی مانند دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و … در آن عضو هستند.»

میری در پاسخ به این سوال که نظر شخصی او در مورد رفع فیلتر از توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و… چیست، اعلام کرد: «در آینده در مورد این موضوع مفصل صحبت خواهیم کرد.»

 

شاخص‌های کیفیت اینترنت بهبود پیدا کرده است

همچنین او به «شبکه شرق» گفت دستور رئیس جمهوری برای بهبود کیفیت اینترنت نیز به مرکز ملی فضای مجازی در حال پیگیری است و همچنان ادامه دارد. او در این مورد توضیح داد: «تقریبا خیلی فشرده کارهای این دستور در حال پیگیری است و برخی از شاخص‌های که می‌توانست روی کیفیت تاثیر داشته باشد، بهبود پیدا کرده است. از سمت دیگر وزارت ارتباطات هم برای بهبود به ما برنامه‌هایی داده که در حال بررسی آن هستیم و کار همچنان ادامه دارد و امیدواریم اتفاقاتی رخ دهد که  مردم به کیفیت مطلوب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.»

 

شبکه ملی اطلاعات به جعبه سیاه تبدیل شده است

آقامیری در ادامه صحبت‌هایش شبکه ملی اطلاعات را به یک جعبه سیاه توصیف کرد که در مورد اهداف و چرایی و کارکرد آن نزد عامه مردم و حتی متخصصان ابهام و پیچیدگی وجود دارد. آقامیری خبر داده که به زودی با انتشار اطلاعات مربوط به پیشرفت بخش‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات از طریق سایت شورا، تلاش می‌کنند که شبکه ملی اطلاعات را از حالت یک جعبه سیاه خارج و آن را به یک موضوع شفاف برای همه تبدیل کنند. او در این مورد گفت: «شبکه ملی اطلاعات برای عامه مردم و حتی برخی متخصصان به یک جعبه سیاه تبدیل شده است که برایشان هنوز این جعبه باز نشده است. همین باز نشدن باعث شده که کلی شبهه و ابهام و ‍پیچیدگی در خصوص این شبکه ایجاد شود. شبکه ملی اطلاعات یک پروژه ملی است که در سطح زیرساخت، کاربردهای اصلی و محتوا قرار است خدماتی ارائه کند.»

او ادامه داد: «امیدواریم در آینده نزدیک و قبل از پایان همین ماه کل شبکه ملی اطلاعات شامل اهداف، شاخص‌های اندازه‌گیری، نوع اندازه‌گیری و … روی سایت بیاید و اعلام عمومی شود. خواهشی که از دوستان داریم این است که به ما در بازبینی این موارد کمک کنند. در حقیقت ما در حال بازبینی اهداف و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات هستیم. حتما حضور افراد خبره صنعت می‌تواند در بازنویسی اهداف و شاخص‌ها این شبکه به ما کمک کند.» به باور او با انتشار عمومی این اطلاعات همه چیز شفاف می‌شود و شبکه ملی اطلاعات از حال جعبه سیاهی خارج می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">