ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برترین فناوری‌های سال ۲۰۲۳

| سه شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۱، ۰۳:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

با افزایش سرعت تحول دیجیتال، فناوری‌های نوظهور توسعه آینده اقتصادهای دیجیتال در سراسر جهان را هدایت خواهند کرد.
به گزارش سایبربان؛ اگر سال 2020 سال تغییرات بی‌سابقه و سال 2021 سال بهبودی و انعطاف‌پذیری بوده باشند، سال 2022 مورد علاقه همه بوده است. این امر به‌ویژه برای منطقه خاورمیانه، ترکیه و آفریقا صادق است، زیرا ما زمینه‌های جدیدی را برای تقویت گفت‌وگوها در مورد تغییرات آب و هوایی ایجاد کرده‌ایم، قابلیت‌های اکتشاف فضایی خود را ارتقا داده‌ایم و نبض جهان را در یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای ورزشی جهانی در دست گرفته‌ایم.

فناوری‌های نوظهور بر این دستاوردهای بی‌نظیر تأکید می‌کنند و به آرزوهای انسان بال می‌بخشند و تمرکز و قدرت جدیدی را به اقتصادها، کسب‌وکارها و زندگی روزمره می‌آورند.
سال 2023 وعده می‌دهد که به همان اندازه قابل‌توجه باشد. در اینجا پنج تغییر فنی برتر وجود دارد که اقتصاد را شکل خواهد داد و این حوزه‌های فناوری را به‌عنوان منطقه‌ای برای پیشبرد مشارکت‌های اقتصادی، علمی و خلاقانه خود در عرصه جهانی سوق خواهد داد.

1. کسب‌وکارها نیاز به فضای ابری بدون مصالحه برای افزایش مقیاس خواهند داشت

بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت دل (Dell) به سفارش شرکت مشاوره فارستر (Forrester Consulting) انجام شده است، 83 درصد از شرکت‌ها تا سال 2023 چند فضای ابری را پیاده‌سازی خواهند کرد، چراکه امروزه از هر چهار شرکت، سه شرکت به انعطاف‌پذیری در ترکیب زیرساخت‌های ابری خود نیاز دارند. فضای ابری امسال برای بقای یک سازمان، امری حیاتی خواهد بود و رهبران کسب‌وکار، اکوسیستمی از خدمات مختلف را برای رفع نیازهای منحصربه‌فرد خود گرد هم خواهند آورد. رهبران آینده‌نگر همچنین گزینه‌های فضای ابری جدید را برای کارایی هزینه‌ها ارزیابی خواهند کرد، قابلیت‌های فناوری اطلاعات را در میان ارائه‌دهندگان فضای ابری مختلف توزیع کرده و یک استراتژی فضای ابری را برای حفظ امنیت داده‌ها، حکمرانی خوب و ارزش سهامداران توسعه خواهند داد.

2. بازیابی سایبری به شریان حیات یک سازمان تبدیل شده و هر حرکتی را مشخص خواهد کرد

هرچه یک کسب‌وکار سریع‌تر شود، نیاز به اولویت بیشتری برای بازیابی سایبری دارد. سازمان‌ها مدیریت هویت معتبر، مدیریت سیاست و چارچوب مدیریت تهدید را برای هویت، خط‌مشی و بازیابی یک سازمان مستمر ایجاد خواهند کرد. ما همچنان شاهد افزایش صنایعی خواهیم بود که به چارچوب‌های اعتماد صفر نیاز خواهند داشت. این به بهترین روش پذیرفته‌شده جهانی برای معماری امنیت سایبری تبدیل خواهد شد. امنیت در چند فضای ابری، بیش از هر جنبه دیگری، مستلزم سازگاری و دسترسی است. سیلوها دشمن امنیت صفر اعتماد واقعی خواهند بود.

3. محاسبات کوانتومی مرز جدید تحول دیجیتال خواهد بود

برای چندین دهه، محاسبات کوانتومی تنها برای بزرگ‌ترین مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های دولتی جهان قابل‌دسترسی بوده است؛ اما در سال 2023 محاسبات کوانتومی واقعی می‌شود و کسب‌وکارها باید تیم، ابزارها و وظایف را شناسایی و اختصاص دهند و شروع به آزمایش کنند یا خطر از دست دادن این موج فناوری را داشته باشند. به‌عنوان مرز جدید تحول دیجیتال، کسب‌وکارها استفاده آزمایشی از کوانتوم و مهار قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته آن برای سرعت بخشیدن به نوآوری را آغاز خواهند کرد. مراقبت‌های بهداشتی و مالی دو بخش هستند که تأثیر کوانتوم در آن‌ها احساس می‌شود. سرمایه‌گذاری در شبیه‌سازی کوانتومی و توانمندسازی تیم‌های علم داده و هوش مصنوعی برای یادگیری زبان‌ها و قابلیت‌های جدید کوانتومی در سال 2023 بسیار مهم خواهد بود.

4. اج (Edge) دوران جدیدی از پیشرفت‌های تجاری را آغاز خواهد کرد

در دنیای مبتنی بر داده امروزی، انتقال مقادیر زیادی داده از منبع آن به یک مرکز داده متمرکز یا فضای ابری، نه‌تنها پرهزینه بلکه ناکارآمد است. وقتی منابع محاسباتی به نقطه‌ای که داده‌ها تولید و مصرف می‌شوند نزدیک‌تر می‌شوند، یک کسب‌وکار می‌تواند به ارزش واقعی دست یابد. رشد نجومی محاسبات اج (Edge computing) امسال نیز ادامه خواهد داشت. این موضوع به‌سرعت به یک تمایز کلیدی تبدیل خواهد شد و عصر جدیدی از تحول کسب‌وکار را آغاز خواهد کرد. اج موارد استفاده و قابلیت‌های جدیدی را در بسیاری از صنایع، بخش‌های مختلف پیشرفت و بازارها فعال خواهد کرد.

5. هوش مصنوعی به موتور نوآوری در هر سازمان تبدیل خواهد شد

سفر به‌سوی نتایج تجاری هوشمند، خودکار و کارآمد با هوش مصنوعی (AI) آغاز می‌شود. هوش مصنوعی در سال آینده به نقطه عطف مهمی خواهد رسید؛ زیرا در همه سازمان‌ها صرف‌نظر از اندازه پذیرفته خواهد شد. رهبران به‌طور فزاینده‌ای به دنبال راه‌هایی هستند که از طریق آن‌ها از ارزش داده‌ها استفاده کنند و درنتیجه به هوش مصنوعی روی می‌آورند تا با روندهای در حال تغییر همگام باشند و یک‌قدم جلوتر از رقبا باقی بمانند. هوش مصنوعی در سال 2023 به موتور اصلی نوآوری تبدیل خواهد شد و تأثیر مشارکت انسان و ماشین در سراسر جهان بازتاب خواهد داشت.

برای کسب‌وکارهای منطقه‌ای، سال جدید میلادی پر از نوید خواهد بود. با افزایش سرعت تحول دیجیتال، فناوری‌های نوظهور توسعه آینده اقتصادهای دیجیتال در سراسر منطقه ما را هدایت خواهند کرد. از شهرهای هوشمند ساخته‌شده بر اساس مصرف انرژی پایدار گرفته تا تعامل یکپارچه بین جامعه و دولت، اقتصادهای دیجیتال فردا بر هسته دیجیتال تکیه خواهند کرد.

پس در این سفر همراه شده و شاهد باشید که چگونه فناوری تنها به‌سرعت بخشیدن به نوآوری و سوق دادن ما به آینده دیجیتال ادامه می‌دهد و همه ما باید آماده سازگاری باشیم.

  • ۰۱/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">