ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: ساماندهی کانالهای پیام‌رسان تلگرام، تصمیم خوبی است و باعث ایجاد انضباط در فضای مجازی کشور می‌شود.

به گزارش تسنیم حمید شهریاری صبح امروز در کنفرانس بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی اشاره‌ای به یکی از سامانه‌های توسعه یافته برای جلوگیری از سرقت علمی تحت عنوان «سمیم‌نور» داشت و اظهار کرد: بخشی از فعالیتهای پروژه‌ای و مقالات ارائه شده تاکنون بدون ذکر منابع و ماخذ بوده که البته این موضوع به شکل موردی پیش آمده اما با این حال سامانه مذکور با رسالت جلوگیری از این رویه توسعه یافته است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: با توسعه این سامانه درصدد هدایت و حمایت از اساتید دانشجویان برای مشابهت‌یابی متون اقتباس شده آنها بوده‌ایم به شکلی که در حال حاضر 12 میلیون صفحه در این سامانه ثبت شده و به انجام مشابهت‌یابی بین مقالات و متون جمع‌آوری شده توسط اساتید و دانشجویان می‌پردازد.

شهریاری تصریح کرد: این سامانه قابلیت تشخیص درصد مشابهت با منابع ثبت شده در خودش را دارد و منابع ارائه شده را براساس ماخذ اصلی آنها ایراد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه در دسترس تمامی مردم است، گفت: همگان می‌توانند از سمیم نور استفاده کنند و از پشتوانه این نرم‌افزار که شامل مقالات و صفحات وب است بهره ببرند.

شهریاری در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ساماندهی کانالهای پیام‌رسان تلگرام در حالی که هیچ ضابطه مشخصی برای فعالیت خود تلگرام در کشور وجود ندارد، گفت: قاعده فقهی وجود دارد که می‌گوید اگر نتوانستید در ارتباط با کل یک سیستم کاری انجام دهید فعالیت‌تان را از جزء آن شروع کنید لذا قانون حمایت از پیام‌رسانهای بومی را همسو با ساماندهی کانالهای تلگرام مطرح کردیم تا بر این اساس، جوانان کشورمان بتوانند سرعت بیشتری به کارهایشان داده و بستر نرم‌افزارهای بومی را در کشور داشته باشیم.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه نمی‌شود به همه چیز با دید منفی نگاه کرد، گفت: وقتی کانالهایی در بستر تلگرام وجود دارد و زمانی که ما می‌خواهیم تنظیم مقررات انجام دهیم نباید با صاحب سیستم بلکه با صاحب کانالها این رفتار را داشته باشیم.

شهریاری افزود: صاحب کانالها در همه کشورها حضور دارند لذا فعالیت‌شان منوط به رعایت قوانین و ضوابط مشخصی است که شناسایی صاحبان آنها را آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کانالهای یک پیام‌رسان خارجی منجر به این می‌شود که در زمان بروز مشکل، بتوانیم برخورد لازم را با صاحبان آنها داشته باشیم بار دیگر در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه همه کانالها داخل کشور نیستند و آیا قرار است رویه برخورد به شکل یکسان صورت گیرد؟ گفت: اگر بتوانیم از 100 جرم موجود، جلوی 50 جرم را بگیریم باید حتماً این کار را انجام دهیم؛ ممکن است افرادی هم بیرون کشور باشند و دست به جرم و جنایت بزنند که در این باره نیز از طریق پلیس بین‌الملل و قراردادهای فیمابین، پیگیریهای لازم را خواهیم داشت کما اینکه همکار بابک زنجانی و ریگی را از این طریق بازداشت کردیم.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره میزان پیشرفت توسعه پیام‌رسان ملی تصریح کرد: این موضوع باید از دبیر شورای عالی فضای مجازی پیگیری شود زیرا مسئول مستقیم این موضوع است؛ در حال حاضر چهار، پنج شبکه داخلی همچون سروش وجود دارد که قابلیت جذب 2 میلیون کاربر را هم دارند لذا باید به سمت اجماع این شبکه‌ها برویم.

شهریاری با بیان اینکه نمی‌توانیم دنیا را در سیطره خود قرار دهیم و تنها مسئولیت مرزهای کشور خود را داریم، گفت: ساماندهی کانالهای پیام‌رسان تلگرام، تصمیم خوبی است و باعث ایجاد انضباط در فضای مجازی کشور می‌شود.

وی یادآرو شد: در گام بعدی مسئولیت فرامرزی پیدا کرده و تنظیم مقررات را به سمت کسانی که آن طرف آب فعال هستند می‌بریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">