ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برنامه آمریکا برای پایان شکاف دیجیتالی

| پنجشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

شکاف دیجیتالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهرنشینان آمریکایی به‌شمار می‌رود که به نابرابری میان آن‌ها دامن زده است. مدیران در بسیاری از شهرهای این کشور عزم خود را جزم کرده‌اند به این بحران حاکم بر مناطق خود خاتمه دهند.

به گزارش ایمنا، برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا در تلاش هستند از طریق دارایی‌های شهری مانند سیستم‌های روشنایی و سازه‌های عمومی دسترسی برابر شهروندان به اینترنت را افزایش دهند و به دنبال آن، به بهبود کیفیت زندگی کمک کنند. به عنوان مثال، بیش از ۲۰۶ هزار نفر از شهروندان شیکاگو از دسترسی به اینترنت در منازل خود محروم هستند و حتی ۱۱۵ هزار نفر از آن‌ها کامپیوتر نیز ندارند. به همین دلیل، مدیران شهر عزم خود را جزم کرده‌اند به روش‌های مختلف دسترسی این جوامع را به اینترنت و کامپیوتر افزایش دهند.

برنامه‌ریزان شیکاگو از تمام مردم و متخصصان فناوری شهر خواسته‌اند ایده‌های خلاق خود را در زمینه خاتمه شکاف دیجیتالی ارائه دهند که پیشنهادهای برگزیده آن‌ها ابتدا در مناطقی با کمترین دسترسی ساکنان به اینترنت و کامپیوتر اجرا خواهد شد و سپس در سایر مناطق نیز پیاده می‌شود. ایده‌هایی با بیشترین بهره‌گیری از فضاهای منازل مانند پشت بام‌ها و سیستم‌های روشنایی شهری از بیشترین استقبال برخوردار خواهد شد، با این حال ارائه‌دهندگان هر ایده باید در مورد نحوه افزایش دسترسی مردم به اینترنت از طریق آن‌ها نیز تدابیر خود را ارائه دهند.

پیش از این نیز رویکردهای بسیاری در شیکاگو پیاده شده است که تبعات مثبت زیادی را در پی داشته است. به عنوان مثال، از ژوئن سال ۲۰۲۰ خانواده‌های دارای فرزندان دانش‌آموز به مدت ۱۰ سال از اینترنت رایگان برخوردار شده‌اند که به دنبال این اقدام، ۶۰ هزار خانواده و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

توسعه بلندپروازانه اینترنت در شهرهای آمریکا
سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت آمریکا در گسترش اینترنت از یک‌سو و تخصیص بودجه ۲۸ میلیون دلاری شهردار شیکاگو از سوی دیگر به گسترش پهنای باند در مناطق سراسر شهر به ویژه محله‌هایی با کمترین دسترسی به اینترنت در کاهش شکاف دیجیتالی بسیار مؤثر بوده است. با این حال، مدیران شهر از پیاده‌سازی طرح‌هایی بلندپروازانه برای خاتمه دادن به شکاف دیجیتالی در سراسر شیکاگو خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند تا در آینده‌ای نزدیک تمام ساکنان شهر به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت.

در این راستا، ارائه‌دهندگان، اپراتورها و سرمایه‌گذاران اینترنت به ارائه ایده‌های خود در زمینه بهره‌وری از دارایی‌های شهری نظیر بام‌ها و سایر زیرساخت‌های شهری دعوت شده‌اند و این در حالی است که نهادهای خیریه نیز به طور داوطلبانه ادعا کرده‌اند به حمایت از رویکردهای اثربخش افزایش قابلیت به اینترنت سراسری خواهند پرداخت.

در واقع، مدیران شیکاگو در نظر دارند، دسترسی به اینترنت مقرون‌به‌صرفه را با بهترین کیفیت برای شهروندان ممکن کنند به‌ویژه، افرادی با درآمد پایین را در اولویت طرح جدید خود قرار دهند.

 

تدابیر فیلادلفیا برای گسترش پهنای باند
فیلادلفیا نیز از مناطق آمریکایی با شکاف دیجیتالی زیاد به‌شمار می‌رود که مدیران آن تاکنون اقدامات بسیاری برای گسترش پهنای باند ارائه داده‌اند، با این حال در نظر دارند تدابیر کارآمدتری برای توسعه پایدار برابری دیجیتالی ارائه دهند. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۶ درصد خانواده‌های فیلادلفیایی از دسترسی به اینترنت محروم بودند که در این میان، افراد کم‌درآمد بیشترین آسیب‌پذیری را در این زمینه متحمل شدند.

برنامه‌ریزان تلاش کرده‌اند از طریق افزایش مشارکت میان بخش‌های عمومی و خصوصی سرمایه لازم برای پایان شکاف دیجیتالی را فراهم بیاورند و از خلاقیت‌های هر بخش برای بهره‌گیری از دارایی‌های شخصی و عمومی جهت تولید درآمد و ارائه خدمات استفاده کنند. پیش از این، ایده درآمدزایی خلاق در طرح برابری دیجیتالی فیلادلفیا ارائه شده بود، با این حال مدیران به تازگی از پیاده‌سازی آن خبر داده‌اند. در این راستا، تدابیری نظیر گسترش شبکه‌های اینترنت پرسرعت مقرون‌به صرفه، تبلیغات دیجیتالی، نصب سنسورها در زیرساخت‌های مختلف مانند فضاهای عمومی، تجزیه و تحلیل ویدئویی و نظارت بر سیستم‌های روشنایی شهری در سراسر فیلادلفیا پیاده خواهد شد. از مهم‌ترین زیرساخت‌ها و دارایی‌های شهری که این اقدامات در آن‌ها اجرا می‌شود نیز می‌توان به خانه‌های مسکونی شخصی، سازه‌های عمومی، تیرهای چراغ برق، سیستم‌های گاز، آب و برق، سامانه حمل‌ونقل و ایستگاه‌های پویایی شهری اشاره کرد.

برنامه‌ریزان فیلادلفیا، طی دوران کرونا و در نتیجه افزایش نیاز مردم به اینترنت نیز برای کاهش شکاف دیجیتالی تلاش کرده و توانسته بودند ۲۲ هزار و ۵۰۰ نقطه اتصال اینترنتی در سراسر شهر به وجود بیاورند.

 

عزم سایر شهرهای آمریکا برای گسترش پهنای باند اینترنت
بهره‌گیری از دارایی‌های شهری یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران نیویورک برای افزایش دسترسی مردم به اینترنت بوده است که از ژانویه سال ۲۰۲۰ در سراسر شهر پیاده شده است. این رویکرد توسط شهردار شهر به طور پیوسته تقویت شده است و تاکنون به افزایش دسترسی هزاران شهروند به اینترنت پرسرعت مقرون‌به‌صرفه منجر شده است، با این حال مدیران مدعی شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیویورکی را از این خدمات بهره‌مند خواهند کرد.

شهردار واشنگتن‌دی‌سی اعلام کرده بود که به تمام کمپانی‌هایی که مایل به ارائه اینترنت پرسرعت با قیمت کم یا رایگان به خانواده‌های کم‌درآمد شهر باشند، مجوز بهره‌گیری از بام سازه‌های شهری را اعطا می‌شود.

  • ۰۱/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">