ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرغداران در حالی در سامانه بازارگاه به شدت با مشکل تامین نهاده مواجه هستند که یک شرکت بخش خصوصی بدون صلاحیت سنجی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و داشتن سابقه واردات کالا و کوتاژ گمرکی، بخش زیادی از نقدینگی بازار را با کوتاژهای تقلبی از سامانه بازارگاه جمع کرده و بر اساس روایت ها ۱۵ هزار میلیارد تومان از پول مرغداران را بلوکه کرده است. حالا مشخص نیست که چه کسی پاسخگوی مرغدارانی است که به سامانه بازارگاه اطمینان کرده و سرمایه خود را از دست داده می بینند؟

وزارت جهاد کشاورزی در حالی سامانه بازارگاه را محلی برای اظهار دارندگان نهاده های دامی و حضور متقاضیان قرار داده است که تخلفاتی که از ابتدای راه اندازی این سامانه رخ داده، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان مرغ ایجاد کرده است. 

حالا هم در شرایطی که واردات به شدت گران شده و واردکنندگان با مشکل تامین نقدینگی برای خرید کالاهای خود از بازارهای جهانی مواجه هستند، بخشی از نهاده های عرضه شده از سوی آنها در بازارگاه خریدار ندارد و دلیل اصلی آن هم، نبود نقدینگی در بازار عنوان می شود. 

از سوی دیگر، مرغداران نیز به دلیل خرید از یک عرضه کننده به ظاهر خصوصی ولی شبه دولتی و تعلل این عرضه کننده در ارایه کالا به خریداران علیرغم دریافت پول آنها، هم اکنون با مشکلات بسیاری مواجه هستند که بر این اساس جوجه ریزی و تولید مرغ در ماههای آتی را تحت تاثیر قرار داده و بازار مرغ را تهدید می کند. 

آنگونه که اطلاعات کسب شده از سوی خبرنگار اقتصاد آنلاین نشان می دهد، شرکت آریو تجارت سهیل که آخرین تغییرات رسمی آن در تاریخ سوم خردادماه امسال با تغییر اعضای هیات مدیره خود در روزنامه رسمی به ثبت رسیده است، با ارایه اسناد غیرواقعی در سامانه بازارگاه، تلاش کرده تا بخشی از نقدینگی خریداران را به بهانه ارایه کالای وارداتی جذب کند و نقدینگی آنها را در اختیار گیرد؛ در حالی که هم اکنون سایر واردکنندگان قادر به فروش کالاهای خود نیستند چراکه خریداران نقدینگی ندارند که خریدهای جدید داشته باشند؛ بنابراین هم واردکنندگان در تامین نقدینگی و ثبت سفارش جدید دچار مشکل هستند و هم تولیدکنندگان مرغ نتوانسته اند به نهاده های مورد نیاز خود برای تولید دست یابند. 

بررسی ها نشان می دهد که بر خلاف رویه کاملا معمول و بسیار سختگیرانه جهاد کشاورزی برای اهلیت سنجی صدور مجوز تخصیص ارز واردات نهاده، ظاهرا شرکتی به نام آریو تجارت سهیل که مدارک و اسناد آن دال بر عدم کمترین صلاحیت فعالیت در حوزه واردات و توزیع نهاده های دامی است، به صورت غیرمعمول و خارج از رویه های اداری و اعتباری، جهت دریافت مقدار معتنابهی ارز ترجیحی در روزهای آخر عمر اختصاص این ارز از محل سهمیه ارزی دامدار و مرغدار به بانک مرکزی معرفی شده و بدون موجودی کالا و حتی بدون اثبات اسناد معتبر دال بر خریداری محموله از فروشنده خارجی، نسبت به بارگذاری صوری حجم قابل توجهی ذرت، کنجاله سویا در سامانه بازارگاه و دریافت ریال از مرغداران اقدام نموده و تاکنون به جز مقدار بسیار کمی ذرت، موفق به انجام تعهدات خود به مرغداران نشده است. 

مرغداران می گویند که این امر باعث شده علاوه بر حبس مقادیر قابل توجهی از نقدینگی مرغداران که با زحمت فراوان تهیه و به صورت نقدی در بازارگاه تزریق شده، محموله های سایر واردکنندگان در انبارهای گمرک خریداری نشده و در نتیجه هم گردش مالی واردکنندگان برای تامین های آینده را دچار چالش نموده و هم ماندن نهاده ها در انبار این اقلام را با فساد روبرو کرده و به منافع ملی کشور لطمه قابل توجهی وارد خواهد کرد. 

در این میان، سیدفرزاد طلاکش، دبیرکل این فدراسیون از دولت تقاضا کرده نسبت به تعیین تکلیف این تخلف احتمالی و جایگزینی مناسب آن برای رفع بلاتکلیفی نهاده ها معطل مانده و رسوب شده بخش خصوصی اقدام کند. 

طلاکش در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به ارسال نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تخلف این شرکت در بازارگاه گفت: یک شرکت بر خلاف رویه معمولی که برای توزیع نهاده ها در سامانه بازارگاه وجود دارد، اقدام به دریافت بخش عمده ای از نقدینگی مرغداران نموده و هنوز نتوانسته به تعهد خود عمل کند؛ این در حالی است که روش توزیع نهاده ها از طریق سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی کاملا مشخص و توزیع آن نیز کاملا دولتی است؛ بنابراین تمام افرادی که می خواهند در این سامانه اعلام بار کنند تا مرغدار و دامدار به صورت نقدی، سهمیه تعیین شده خود را در قالب آن، خریداری نمایند، باید روال مشخصی را طی نمایند. 

دبیرکل فدراسیون طیور ایران افزود: زمانی یک فرد مجاز است در بازارگاه اعلام بار کند که بار او به گمرک رسیده باشد؛ در غیر این صورت اجازه نخواهد داشت که این کار را انجام دهد و اگر علیرغم اینکه بار در گمرک موجود است، در تحویل نهاده در موعد مقرر تعلل کند با برخورد تعزیری و نظارتی شدید مواجه خواهد شد. 

به گفته طلاکش، شرکت آریو تجارت سهیل بدون اینکه کوتاژی در اختیار داشته باشد یا خرید موفقی از نقطه ای از دنیا صورت دهد یا موجودی آن در کشتی، در راه انبار گمرک یا انبارهای استانی باشد، در سامانه بازارگاه اعلام بار کرده که این خلاف رویه معمول است؛ به خصوص اینکه این شرکت، عدد بزرگی نیز از مرغداران و دامداران جذب کرده است و هنوز هم نهاده ای به آنها نداده است. 

وی اظهار داشت: البته مرغداران نیز به امید اینکه این نهاده از محل آخرین سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و می توانند به جای اینکه نهاده با قیمت ارز آزاد بخرند، کمی ارزانتر خرید نمایند، مبالغ قابل توجهی را به حساب شرکت مذکور واریز کرده و این شرکت هم به تعهدات خود عمل نکرده است و الان هم پول مرغداران در بازارگاه حبس شده و نهاده ای تحویل نگرفته اند.

طلاکش گفت: مشکل دیگر افرادی هستند که با قیمت آزاد از ۲۱ اردیبهشت به بعد که ارز نیمایی ملاک عمل قرار گرفته، نهاده های وارداتی خود را در بازارگاه اظهار کرده اند، اما مشتری ندارند؛ به نحوی که در بازارگاه تا همین امروز، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده از سوی بخش خصوصی اعلام بار شده ولی کمتر از ۲۵۰ هزار تن آن خرید شده است؛ چراکه در گرمای ۵۰ درجه، بار در انبارهای بندر امام خمینی احتمال خراب شدن و از بین رفتن دارد. 

وی افزود: اتفاق دوم این است که نقدینگی مورد نیاز برای واردات نهاده ها شش برابر شده و اگر واردکننده گردش مالی نداشته باشد، واردات محموله های بعدی نهاده متوقف شده و این امر، سه ماه کشور را به عقب می راند؛ چراکه چرخه واردات ۲.۵ تا ۳ ماه طول می کشد.

طلاکش در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر صلاحیت سنجی شرکت مذکور خاطرنشان کرد: شرکتها تماما در بازارگاه صلاحیت سنجی می شوند و اکنون سوال این است که این شرکت چه وابستگی دارد که این قواعد را دور زده است.

وی معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه کنترل شرکتها را دارد و اجازه ورود و ثبت محموله ها را می-دهد؛ پس چطور این شرکت توانسته تخلف کند و با خوداظهاری رقم عمده ای از نقدینگی مرغداران را بلوکه نماید. 

طلاکش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد انلاین خاطرنشان کرد: این شرکت هیچ سابقه ای هم نداشته و حجم کوتاژی که در بازارگاه ارایه کرده، عدد بزرگی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این روند در شرایطی رخ داده است که بازارهای جهانی به دلیل تلاطمات و مناقشات میان روسیه و اوکراین وضعیت نابسامانی دارد و هر لحظه ممکن است کشورها نسبت به توقف فروش نهاده ها و ذرت تولیدی خود اقدام کرده و و کشور از این منظر هم آسیب ببیند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">