ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترکیه «سازمان امنیت سایبری» ایجاد می‌کند

| شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

در حال حاضر یک اداره کل در زیرمجموعه وزارت ارتباطات ترکیه، نظارت بر موضوعات سایبری را بر عهده دارد اما قرار است یک سازمان مستقل برای امنیت سایبری تاسیس شود.

به گزارش تسنیم رویدادهای تلخ چند روز گذشته در لبنان و خرابکاری‌های متعدد رژیم صهیونیستی اسراییل، توجه اغلب سرویس‌های اطلاعاتی جهان را به سوی خود جذب کرده است.

یکی از کشورهایی که از نزدیک، موضوع تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ الکترونیکی و سایبری را پیگیری کرده، ترکیه است. چرا که این کشور، روابط سیاسی – اطلاعاتی و مالی فراوانی با رژیم صهیونیستی داشته و بارها عوامل شبکه جاسوسی موساد در استانبول، آنکارا و شهرهای دیگر، دستگیر شده‌اند.

یکی از سوالات مهمی که در مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی ترکیه مطرح شده، این است که آیا ممکن است نیروهای مسلح و ماموران امنیتی این کشور نیز مورد سوءاستفاده اطلاعاتی موساد قرار بگیرند یا خیر. درک این پرسش از آن جهت برای مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه مهم است که شبکه گسترده شاگردان فتح الله گولن، برای مدتی طولانی، با استفاده از نفوذ الکترونیک، ابزارهای شنود و رخنه در دستگاه‌های مخابراتی و اینترنتی ترکیه، توانسته بودند دولت را در کنترل بگیرند. اگر چه شبکه گولنت پس از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی عملا در هم شکسته شد، اما نوعی از ترس و فوبیای رخنه و نفوذ در دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه نهادینه شده است.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه که نزدیک به 15 سال پست معاونت و سپس پست ریاست سرویس اطلاعاتی میت ترکیه را در دست داشته، آشکارا از این موضوع سخن به میان آورده که ترس از مواجهه با تهدیدات سایبری، ترکیه را به سوی اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات جدیدی سوق داده است.

 

ترکیه صاحب یک سازمان امنیتی جدید می‌شود

هاکان فیدان در مصاحبه با دبیران هیات تحریریه خبرگزاری آناتولی اعلام کرده که مساله امنیت سایبری برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد و رحب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور، دستور داده که در این زمینه اقدامات جدیدی انجام شود.

 فیدان گفته است: «در موسسات و نهادهای دولتی ترکیه، در مورد امنیت سایبری، آگاهی زیادی وجود دارد. در حال حاضر، یک اداره کل در وزارت ترابری، زیرساخت و ارتباطات وجود دارد که با مساله امنیت سایبری درگیر است و همواره این اداره کل با تشکیلات پلیس و سرویس اطلاعاتی میت نیز در همکاری و هماهنگی کامل است. اما مدتی است که موضوع تشکیل سازمان مستقل امنیت سایبری نیز در دستور کار دولت ما قرار گرفته است. رئیس جمهور اردوغان تصمیم گرفته است که این اتفاق بیفتد و به زودی اجرایی شود. لذا اقدامات لازم برای تشکیل این سازمان مستقل؛ انجام می‌شود».

ینی برلیک به عنوان روزنامه‌ای که معمولا مواضع و سخنان مقامات امنیتی ترکیه را رد صفحه نخست بازتاب می‌دهد، سخنان فیدان را مهم ارزیابی کرده است.

دیگر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ترکیه نیز به این اشاره کرده‌اند که تاسیس یک سازمان امنیتی مستقل به منظور کنترل موضوعات دفاعی و امنیتی مرتبط با فضای سایبری و دیجیتالی، اهمیت انکارناپذیر تهدیدات را نشان می‌دهد.

 

آیا سربازان ترکیه باید از بیسیم بترسند؟

برخی از سایت‌های خبری ترکیه در روزهای گذشته، به یان موضوع اشاره کرده‌اند که انفجار بیسیم در دست نیروهای حزب الله لبنان، می‌تواند برای ترکیه نیز زنگ خطر را به صدا درآورد. چرا که بسیاری از ارکان نیورهای مسلح ترکیه از جمله ارتش، ژاندارمری و پلیس، به طور بسیار گسترده از بیسیم‌های تولیدی ژاپن، فنلاند و برخی از کشورهای دیگر استفاده می‌کنند و می‌تواند به عامل تهیدد و خطر تبدیل شود. اما روزنامه‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه اعلام کردند که این تهدید رفع شده است.

روزنامه ینی شفق در گزارشی اعلام کرده که درست پس از کودتای نافرجام گولن در سال 2016 میلادی، تلاش برای حفاظت اطلاعات در بخش‌های مخابراتی و ارتباطی آغاز شده و از 4 سال پیش، به دستور اردوغان، شکرت دفاعی دولتی «آسلسان» یک بیسیم ملی ساخت داخل با قابلیت رمزگذاری داخلی تولید کرده که به طور گسترده در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

کشور ترکیه , وزیر امور خارجه ترکیه ,

اما ترس از نفوذ، فقط مربوط به وسایل ارتباطی و مخابرایت نیست. فهمی کورو از تحلیلگران مشهور ترکیه نوشته است: « باید از خودمان سوال کنیم: آیا می‌توان از سایر وسایل تکنولوژیک به عنوان سلاح استفاده کرد؟ به عنوان مثال، اقدامی مانند فرو بردن کل شهر در تاریکی و حمله به اهداف از پیش تعیین شده در آن تاریکی. وقایع لبنان به ما ثلبت کرد که نه تنها دستگاه‌های پیجینگ و رادیویی یا تلفن‌های همراه، بلکه باید به هر دستگاه خارجی و خدمات مبتنی بر فناوری نیز مشکوک باشیم. همین چند روز پیش بود که برای بنزین زدن، به یکی از جایگاه‌هایی مراجعه کردم که می‌دانم به ارتش تعلق دارد. متوجه شدم که این بنیاد، اپراتور داخلی و ملی خود را با یک برند خارجی جایگزین کرده است و به جای نازل‌ها و سیستم‌های کنترلی ترکیه، از سیستم توتال فرانسه استفاده می‌کند. نمونه‌های بیشماری از این دست وجود دارد».

فهمی کورو در ادامه نوشته است: «در طول سال‌هایی که تلفن‌های همراه وارد زندگی روزمره ما شدند، یک بار فهمیدم که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، به سادگی از یک شرکت اسرائیلی سرویس خریداری کرده است. پیامک‌ها مستقیماً به دستگاه مخاطب نمی‌رفت، بلکه ابتدا به رایانه اصلی شرکت در تل آویو می‌رفت و از آنجا به شخص هدف اصلی باز می‌گشت. موضوع را بررسی کردم و مفصل بحث کردم. به یاد دارم که شرکت برای توضیح اینکه چرا چنین روشی را بر اساس مقالات من در پیش گرفته بود، توضیح روشنی نداشت. در بسیاری از حوزه‌های مرتبط با امنیت، باید تولیدات داخلی را بر تولیدات خارجی ترجیح داد و کسانی را تشویق کرد که اگر هنوز تولید نشده‌اند، وارد میدان شوند و تولید کنند».

کشور ترکیه , وزیر امور خارجه ترکیه ,

اُکان مدرس اوغلو از تحلیلگران روزنامه صباح نیز نوشته است: «ترکیه می‌خواهد در حوزه امنیت سایبری، یک قدرت موثر و مهم منطقه‌ای باشد و کار بر روی این پروژه به دستور اردوغان آغاز شده است». مدرس اوغلو در درک اهداف سازمان امنیت سایبری ترکیه، به این موارد اشاره کرده است:

- افزایش تاب آوری سایبری

- تشویق و سرمایه گذاری به منظور افزایش تولید ملی و داخلی فن آوری ارتباطات

- طراحی الگوریتم و معیارهای امنیتی منحصر به فردنصب سپر حفاظتی ویژه در زیرساخت‌های حیاتی

- ایجاد شبکه دفاع سایبری پیشگیرانه

- تقویت ظرفیت بازدارندگی سایبری

- افزایش تعداد کارشناسان سایبری

- تلاش برای خلق و معرفی برند سایبر ترکیه در عرصه جهانی


عبدالقادر سلوی از نویسندگان روزنامه حریت نیز، ضمن یادآوری اهمیت نقش هاکان فیدان در انتقال بخشی از کارهای اطلاعاتی به فراسوی مرزها، اعلام کرده که این الگو در حوزه سایبری نیز لازم است. او گفته است: «نهاد امنیت سایبری باید قوی و مجهز به اقتدار عملیات خارجی باشد. نباید فراموش کرد که اکنون در عصر ارتش‌های سایبری هستیم».

  • ۰۳/۰۶/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">