ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترکیه ویکی لیکس را فیلتر کرد

| چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

دولت ترکیه سایت ویکی لیکس را به دلیل انتشار حدود 300 هزار ایمیل محرمانه از حزب حاکم بر این کشور، فیلتر کرد.

به گزارش فارس، بعد از افشای بیش از 300 هزار ایمیل متعلق به حزب عدالت و توسعه که حاکم بر ترکیه است، دولت این کشور  دستور داد تا دسترسی به سایت افشاگر محدود شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» هیئت مخابرات ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد «دستور دولتی» علیه این وبگاه اجرا شده و سازمان ناظران بر شبکه اینترنت ترکیه سایت «ویکی لیکس» را فیلتر کردند.

سایت افشاگر ویکی لیکس بامداد چهارشنبه صدها هزار مورد از ایمیل‌های حزب حاکم ترکیه را منتشر کرد.

در اولین گام از انتشار این اسناد، 294,548 در این سایت به صورت عمومی منتشر شده است، اما تا لحظه تنظیم خبر به دلیل از دسترس خارج شدن سایت، از محتوای آن‌ها اطلاعی در دست نیست. 

ویکی لیکس می‌گوید این ایمیل‌ها با افرادی که کودتای ترکیه را طرح‌ریزی کرده‌اند، ارتباطی ندارد و از منبعی دیگر به دست آمده‌اند.

 

ویکی لیکس ایمیل های محرمانه دولت ترکیه را منتشر کرد
تهران-ایرنا- پایگاه اینترنتی ویکی لیکس که به انتشار اسناد حساس دولتی از سراسر جهان شهرت دارد، به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، آنچه را که 'صدها هزار ایمیل خصوصی حزب حاکم ترکیه' خوانده است، منتشر کرد.

به گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، این اسناد محرمانه به نامه های الکترونیکی مقامات ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور مربوط می شود.
این روزنامه روز چهارشنبه نوشت: ویکی لیکس این اسناد را در واکنش به پاسخ سخت اردوغان به کودتای نظامی نافرجام این کشور منتشر کرده است. اردوغان دشمنان سیاسی اش از جمله مقامات ارشد نظامی و قضات ارشد و افراد بسیار دیگری را بازداشت کرده است؛ اقدامی که بسیاری استفاده رئیس جمهوری ترکیه از فرصت برای تحکیم حکومت خود قلمداد می کنند.
ویکی لیکس که «جولیان آسانژ» آن را بنیان نهاده است، در اطلاعیه ای که در این پایگاه اینترنتی منتشر شد، نوشت: «ویکی لیکس، بخشی از ایمیل های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به عنوان حامی سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را منتشر می کند. این ایمیل ها بخشی از مجموع 762 صندوق پستی الکترونیکی از حرف «A» تا «I» است و شامل 294 هزار و 548 نامه الکترونیک و هزاران فایل پیوست آن است.
این اطلاعیه می افزاید: این اطلاعات یک هفته قبل از تلاش برای کودتا کسب شده است، اما ویکی لیکس برنامه انتشار آنها را در واکنش به عملیات پاکسازی پس از کودتا توسط دولت ترکیه به تعویق انداخته است.
ویکی لیکس نوشت: ما این اطلاعات و هر منبعی را که به هر نحوی به عوامل کودتا، احزاب سیاسی رقیب یا دولت مرتبط است، بررسی کرده ایم.
بر اساس گزارش اکسپرس، دست کم 294 نفر در نتیجه کودتا جان خود را از دست داده اند و تبعات آن با توجه به ممنوعیت حضور ائمه جماعات از حضور در مراسم تدفین عاملان کودتا، جدی بوده است.
ویکی لیکس پیشتر وعده داده بود اسناد محرمانه ای را درباره ساختار قدرت در ترکیه فاش خواهد کرد.
آسانژ در سال 2006 تارنمای افشاگر ویکی لیکس را راه اندازی کرد و این پایگاه اینترنتی تاکنون تعداد زیادی سند دیپلماتیک محرمانه را از سراسر جهان درباره اقدامات جاسوسی، جنایات جنگی، شکنجه و بسیاری دیگری از موارد نقض حقوق بشر منتشر کرده است.
ترکیه بامداد شنبه صحنه کودتای نظامی نافرجامی بود که بر اساس آخرین آمارها 290 کشته از میان نیروهای حامی دولت و طرفداران کودتا و 1400 زخمی داشته است.
رسانه های دولتی ترکیه روز دوشنبه از بازداشت 103 ژنرال و دریاسالار از زمان کودتای نافرجام این کشور، خبر دادند. بیش از 45 هزار نفر از اعضای دستگاه قضایی، نیروهای مسلح و سایر دستگاه های دولتی نیز تاکنون بازداشت و تعلیق شده اند.

  • ۹۵/۰۴/۳۰

ویکی لیکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">