ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعارضی آشکار

| چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

عباس عبدی - دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفتگویی از پیگیری قانونی برای انتشار ۱۳۰۰ مورد محتوای جعلی مرتبط با بحران کرونا در فضای مجازی خبر داد و گفت:

«هویت جاعلان اخبار و محتوا با ورود ضابطان قضایی شناسایی شد… تصمیم گیری در مورد اینکه اخبار مربوط به آمار کرونا فقط باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا اخذ شود، از جمله تصمیمات این کارگروه ویژه بود. چرا که در ابتدا بعضاً مشاهده می‌شد که برخی از رؤسای بیمارستانها، دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و کسانی که مسئولیتی در این زمینه نداشتند در رابطه با موضوع کرونا، آمارهایی را اعلام می‌کردند که در این کارگروه سعی بر این بود که از طریق ارسال نامه‌های رسمی مصوبه کارگروه ویژه، تذکر به آقایان ابلاغ شود»

این دو گزاره در تعارض با یکدیگر هستند. ابتدا باید یاداوری کرد که تصمیم کارگروه مزبور صد در صد غیرقانونی است. فارغ از این نکته روشن، همه از این که با انتشار اخبار جعلی مقابله شود خوشحال خواهیم شد. ولی خبر جعلی از روی منبع خبر شناخته نمی‌شود بلکه از واقعیت داشتن و نداشتن ان قابل شناسایی است. در واقع مقامات سیاسی و رسمی و دولتی هم می‌توانند خبر جعلی منتشر کنند. مقامی که آگاهانه می‌داند که واقعیت چیست ولی خلاف آن را می‌گوید به مراتب مجرم‌تر از مردم عادی است که به هر دلیلی خبرنادرستی را منتشر یا حتی جعل می‌کنند.

با این توضیح چرا باید مردم را مجبور کرد که فقط آمارهای رسمی را بپذیرند و هیچ کس مجاز به دادن خبر دیگری در این مورد نباشد؟ این کار دقیقا موجب ترویج اخبار نادرست می‌شود. اگر ایشان خواهان جلوگیری از انتشار اخبار دروغ است باید اعلام کند که هر کس و در هر مقامی حق دارد اخباری را که به درستی ان یقین دارد منتشر کند اگرچه بر خلاف آمار و اخبار رسمی باشد.

در این حالت مقام رسمی وظیفه دارد که از خود دفاع کند نه این که مانع انتشار آمار دیگران شود. همین سیاست اطلاع‌رسانی نادرست است که مردم را به آمار رسمی بی‌اعتماد کرده است. واقعیتی که در نظرسنجی‌ها مشهود است.

آقای حق‌شناس نماینده شورای شهر تهران و نیز آقای هاشمی رییس شورای شهر تهران و برخی دیگر از جمله تعدادی از مسئولین دانشگاه‌های پزشکی کشور نسبت با ارائه مستندات، در اعتبار آمار رسمی بطور جدی تشکیک کرده‌اند و اطلاع از آمار درست را حق مردم دانسته‌اند و روشن است که آگاهی از چنین آماری به نفع رفتار درستِ مردم در مبارزه با کرونا است و اخبار کذب و کاهش عمدی آمار اتفاقا به زیان این مبارزه است و دست‌اندرکاران امور باید پاسخ دهند که چرا اخبار واقعی را منتشر نکرده‌اند یا چرا اخبار غیررسمی نادرست است.

آمار بهشت‌زهرا بخوبی گویای واقعیت است و هیچ کس نمی‌تواند به دیگران بگوید که چرا آنها را منتشر می‌کنند. امار ثبت احوال هم گویای واقعیت هست. اصولا معلوم نیست چرا چنین رفتاری پیشه شده است؟ این کارها هیچ منطق عقلایی ندارد. چرا رییس دانشگاه نباید خودش آمار دهد؟ جز این که هدف آمار دهندگان مرکزنشین چیز دیگری جز بیان واقعیت تلقی خواهد شد؟

اگر می‌خواهیم با خبر دروغ برخورد کنیم که کار درستی است باید زمینه را برای دسترسی و انتشار خبر صحیح فراهم و از آن حمایت کنیم. خبر دروغ و درست هم ربطی به رسمی بودن یا غیررسمی بودن خبر ندارد. اگر اینطور هست باید همه اخبار رسمی حکومت‌ها را پذیرفت. در حالی که می‌دانیم بسیاری از حکومت‌ها به راحتی آب خوردن دروغ می‌گویند.

عجیب‌ترین وجه ماجرا اینجا است که اگر اخبارِ معتبر و صحیح منتشر نشود بجای آن مردم اخباری را قبول می‌کنند که به مراتب چندین برابر بدتر از اخبار صحیح است!! مثلا اگر تعداد فوتی‌های واقعی کرونا ۳ تا ۴ برابر اعداد رسمی باشد، و هیچ منبع مستقلی نتواند این آمار را تایید کند و فقط امار رسمی منتشر شود، مردم احتمالا آمار دروغ ده برابر فوتی را می‌پذیرند. این رفتار مصداق آش نخورده و دهان سوخته خواهد بود.

تا هنگامی که قانون آزادی دسترسی به اطلاعات و حق انتشار ان؛ بطور کامل و در همه موارد اجرایی نشود هیچ گِرهی از کار فروبسته نظام رسانه‌ای ایران گشوده نخواهد شد و همچنان درهای ناکارآمدی و فساد و شایعه و عدم شفافیت باز خواهد ماند. (منبع:تلگرام)

  • ۹۹/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">