ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعیین تکلیف آینده WSIS در نیویورک

| يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

تکلیف توقف و یا شکل ادامه اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات سال آینده در نیویورک آمریکا و با حضور نمایندگان ذینفع تمامی کشورها در این اجلاس تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ما به ژنو، حمدون توره دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در نشستی با حضور خبرنگاران در حاشیه اجلاس WSIS+10 با بیان این که گزارش‌های بسیار جامع و متنوعی از ده سال قبل تا کنون برای ارایه در این اجلاس آماده شد گفت: از سال 1998 اتحادیه جهانی مخابرات به این نتیجه رسیده بود که دنیا به سمتی در حال حرکت است که تنها با حضور نمایندگان دولت‌ها نمی‌توان همه مسایل را حل کرد و از آنجا که احساس کردیم وارد جامعه اطلاعاتی می‌شویم، لازم بود تا از تمام طرف‌های ذینفع و تاثیرگذار در این عرصه دعوت به عمل آید.

توره در خصوص چالش‌های باقی مانده ده سال بعد از اجلاس WSIS گفت: اگرچه در دنیا شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه ICT بودیم اما شواهد نشان می‌دهد شکاف دیجیتال همچنان به عنوان بزرگترین دغدغه جهان باقی مانده است.

وی ادامه داد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که تمام مردم دنیا به اینترنت پرسرعت متصل شوند البته این پایان راه نیست بلکه بعد از این مرحله باید بدانیم که مردم به فواید اینترنت هم دسترسی داشته باشند.

توره در پاسخ به سوال خبرنگار موبنا مبنی بر سرانجام و سرنوشت اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی گفت: سال 2015 نمایندگان کشورها در اجلاسی که در نیویورک آمریکا برگزار می‌شود گردهم آمده و در خصوص تعیین تکلیف توقف و نحوه ادامه و پیگیری اهداف اجلاس نظر خود را اعلام خواهند کرد.

بر اساس این گزارش نخستین اجلاس سران جامعه اطلاعاتی یا WSIS با همکاری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی در ژنو سوئیس و پس از آن در ۲۰۰۵ میلادی در تونس برگزار شد. در این نشست های بین المللی، دولت ها و رهبران جهان تعهد خود را نسبت به حرکت به سمت ایجاد یک جامعه اطلاعاتی برای همگان اعلام داشتند به طوری که در آن همه بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند و آن را به کار گرفته و به اشتراک گذارند.

در پایان این اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، کشورهای شرکت کننده در مورد مجموعه ای از تعهدات و فعالیت ها پیرامون تأسیس و توسعه مراکز مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT توافق کردند. علاوه بر این همه دولت ها باید تا سال 2015 میلادی به آن ها دست یابند، 11 خط عمل نیز تعیین و در راستای تحقق اهداف 10 گانه به تصویب رسید. که روح کلی این اهداف و نقشه راه در مورد افزایش ظرفیت ها و توانمندی کشورها برای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات قوی تر در سایه این اطلاعات است.

از آن پس تاکنون سالانه اجلاسی به میزبانی اتحادیه بین المللی مخابرات و همکاری برخی دیگر از سازمان های بین المللی به منظور پیگیری مصوبات آن دو اجلاس برگزار شده است.

اجلاس بعدی سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

  • ۹۳/۰۳/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">