ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشاور معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولویت شهرداری بعد از تثبیت ضابطه‌مندی، این است که فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر به نفع عموم مردم توسعه یابد و تسهیل شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در فضای رقابتی قیمت‌گذاری شرکت‌های مسافربر اینترنتی مداخله نخواهد کرد.

 علی پیرحسین لو با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر با امضای دو وزیر کشور و صنعت، گفت: در همین راستا شهرداری تهران با تپسی به عنوان اولین شرکت مسافربر اینترنتی قرارداد همکاری منعقد کرد و قراردادهای مشابه نیز بزودی با دیگر شرکت‌ها هم امضا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل شرایط راننده‌ها، خودروهای فعال و همچنین ضوابط فعالیت شرکت‌ها مشخص شده است، افزود: مهمترین  تحولی که با ابلاغ این دستورالعمل رخ می‌دهد، این است که نوع رابطه این شرکت‌ها با شهرداری‌ها مشخص می شود و ضوابط ترافیکی، آلایندگی و فرسودگی ناوگان و ...  برای شرکت‌های فعال روشن شده  و مبنای عمل قرار می‌گیرد.

پیرحسینلو در پاسخ به این سوال که آیا امکان تجدید نظر در این دستورالعمل وجود دارد یا خیر، گفت: دقت داشته باشید هر قانون و آیین‌نامه‌ای به هرحال یک محصول بشری است و امکان تغییر، تحول، اصلاح و تکمیل دارد که البته این سخن به معنای عقبگرد از این ضوابط و از اصل ضابطه‌مندی نیست، بلکه ممکن است نکاتی تا الان دیده نشده و یا مسائلی وجود دارد که تصمیم‌گیران فعلا در مورد آنها به نتیجه و اجماع نرسیده‌اند، که ممکن است بعدا اضافه یا اصلاح شود و احیانا نسخه‌های تکمیلی تصویب و ابلاغ شود.

وی در خصوص شمول این ضوابط بر حمل و نقل اینترنتی بار و کالا هم گفت: یکی از نقاط ابهام و قابل سوال درباره این دستورالعمل همین است که ظاهرا صرفا به ضوابط حمل و نقل مسافر با خودرو پرداخته و جای سوال است که آیا این ضوابط قابل تعمیم به حمل و نقل مسافر با موتورسیکلت هم هست یا نه؟

هرچند که  در جاهایی از این دستورالعمل به طور کلی از وسایل نقلیه صحبت شده است اما در بند و تبصره‌هایی هم از لزوم ثبت "وی آی ان"  که صرفا برای خودروها است، صحبت شده است. موضوع حمل و نقل بار و کالا نیز در این دستورالعمل مسکوت مانده و این در حالی است که در مصوبه ابتدایی هیات وزیران در سال 95، در مورد لزوم ساماندهی ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر، به تعیین ضوابط در این حوزه  اشاره شده بود.

پیرحسینلو با بیان اینکه طبعا چنین مواردی می‌تواند به عنوان ایده‌های تکمیلی و اصلاحی مطرح باشد، افزود: البته از نظر شهرداری تهران، تدوین ضوابط برای جابجایی هوشمند مسافر، اولویت و فوریت داشت و به همین دلیل حالا که این مهم ساماندهی شده، تمام تلاش خود را در راستای کمک به توسعه و تسهیل هوشمندسازی این حوزه‌ها و رفع دغدغه‌های بخش خصوصی فعال متمرکز خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این شهرداری‌ها می‌توانند، در حوزه قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی وارد شوند، گفت: اراده کلی در سمت شهرداری بر این است که زمینه‌ساز توسعه فعالیت اینگونه شرکت‌ها باشد تا استارت‌آپ‌ها با  ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خدمات، بتوانند سرویس بهتری به مردم بدهند. در دستورالعمل هم قید شده است که شهرداری‌ها ورودی به قیمت‌گذاری نخواهند داشت، هرچند ضوابط کلی در قیمت‌گذاری همچون زمان، مسافت اوج ترافیک  و ... مشخص شده است که رعایت آن برعهده خود شرکت‌ها است.

پیرحسینلو تاکید کرد: در ضوابط قانونی فعلی، اختیار شرکت‌های فعال در حوزه تاکسیرانی اینترنتی برای تعیین قیمت سلب نشده و نمی‌شود، فقط یک قید در دستورالعمل مورد تاکید قرارگفته و آن اینکه اگر قیمت یک شرکت مسافربر اینترنتی برای مسیر و زمان مشخص از قیمت مصوب برای تاکسی‌های تلفنی بیشتر باشد، این موضوع باید قبل از سفر به اطلاع کاربر برسد. البته این قید نه تنها ناقض فضای رقابتی نیست، بلکه رقابت را عادلانه‌تر و به نفع عموم شهروندان خواهد کرد.

منبع: ایسنا

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">