ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ثبت احوال پیشران دولت الکترونیکی است

| سه شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۴:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

معاون رئیس جمهور در بازدید از سازمان ثبت احوال کشور گفت: سازمان ثبت احوال درگاه ورودی و از عوامل اصلی تحقق دولت الکترونیک در کشور است.
به گزارش فارس، میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیات همراه ایشان، ضمن حضور در سازمان ثبت احوال کشور طی نشستی با دکتر هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و معاونین و مدیران این سازمان، به بحث و بررسی مسائل و مشکلات منابع انسانی، ظرفیت ها و ساختار تشکیلاتی این سازمان پرداختند.

معاون رئیس جمهور در این جلسه با تأکید بر اینکه اطلاعات سازمان ثبت احوال منحصر به فرد بوده و نظام برنامه ریزی کشور نیازمند این اطلاعات است به اهمیت و ظرفیت سازمان ثبت احوال کشور اشاره و اظهار داشت: سازمان ثبت احوال پیش ران دولت الکترونیک است و می تواند نقطه آغاز هر حرکتی در تحقق آن باشد. وی ادامه داد: اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر به فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود.

دکتر لطیفی همچنین اظهار داشت: امروزه ثبت آمارهای حیاتی در دنیا دارای اولویت زیادی است و دنیا عملاً از نظام سرشماری و گردآوری اطلاعات فاصله می گیرد.

وی با اشاره به پس زمینه ارزشی داده های آماری افزود: در حال حاضر اطلاعاتی که درخصوص وقایع حیاتی ثبت می گردد بیشتر ناظر بر احوال نباتیه فرد از قبیل تاریخ تولد یا وفات و امثالهم است، حال آنکه مواردی از قبیل سلامتی جسم و روح و دانش و سلامتی افراد و در یک کلام احوال متعالیه هر شخص نیز باید ثبت و ضبط و یک بانک اطلاعاتی جامع در این محدوده تدوین گردد. دکتر لطیفی افزود: با توجه به اینکه در نگاه اسلامی، خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شکل گرفتن پایگاه سببی و نسبی برای شناسایی خانواده ها بسیار حائز اهمیت و منشاء اثر است و باید دقت کنیم تا فرد در بستر خانواده نیز تعریف و مطرح می شود و متصل شدن این اطلاعات به ویژگی های جغرافیایی و بومی ، می تواند نقطه عزیمتی برای آمایش سرزمینی، برنامه ریزی و تخصیص منابع باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: برای ایجاد ارتباط و شناخت مناسب از دستگاههای مختلف، میزهای تخصصی شناخت دستگاهها را تشکیل داده ایم که موضوعات مختلفی از قبیل ساختار ، جایگاه مجموعه در پیکره بندی دولت الکترونیک ، سرمایه انسانی و سلامت اداری را رصد می کنند و یک تصویر فرضی را از شرایط و نیازهای دستگاه ارائه می دهند که لازم است با همکاری هر دستگاه این تصویر ترمیم و تکمیل شود.

در ابتدای این نشست دکتر کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن اشاره به شرایط حاکمیتی و حساسیت مأموریت های سازمان ثبت احوال اظهار داشت: مهمترین اقدام این سازمان هویت بخشی به اشخاص است و هر واقعه ای درخصوص اشخاص حقیقی و حقوقی با موضوع هویت افراد آغاز می شود و در عین حال سازمان ثبت احوال درگاه ورود به خدمات دولت الکترونیک بوده و از این حیث نقشی ممتاز و منحصر به فرد را دارا می باشد.

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: همین جایگاه و نقش آفرینی خاص ، تحول و تعالی را چه در حوزه ساختار و چه در حیطه مأموریتهای سازمان الزامی می سازد. این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند و با برخورداری از یک ساختار کهنه نمی توان انجام بهینه مأموریت های جدید را انتظار داشت.

 وی همچنین بیان داشت خوشبختانه این نگاه تحول محور درروزآمدسازی مأموریتها و وظایف سازمان ثبت احوال و عدم اکتفا به ثبت رویدادهای حیاتی چهارگانه تجلی یافته است، به نحو بارزی در نقطه نظرات جناب آقای دکتر لطیفی معاون محترم رئیس جمهور و رویکردهای تخصصی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز به چشم می خورد.

کارگر افزود: سازمان ثبت احوال کشور  با توجه به قابلیتهای موجود، آمادگی دارد در مسیر دولت الکترونیک و تحقق سازمانی هوشمند همکاری کامل را با سازمان امور اداری و استخدامی به عمل آورده تا با توجه به جایگاه این سازمان در دولت الکترونیک زمینه حرکت سایر دستگاهها و سازمانها در این مسیر فراهم و تسهیل نماید .

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: پدیده های آموزش، روزآمدسازی قوانین ، بازتعریف مأموریت ها و اصلاح ساختار همه در یک قالب همگرا قابل تعریف هستند و در بسیاری از این زمینه ها مساعدت سازمان اداری و استخدامی قطعاً بسیار مؤثر و مفید است.

کارگر حرکت به سوی GIS  جمعیتی  و نیز توسعه پایگاه سببی و نسبی را از جمله برنامه های مهم سازمان برشمرد و افزود: علیرغم کاستی های موجود، در نداشته ها متوقف نمی مانیم و با تکیه بر توانمندی های موجود با بیشترین ظرفیت و بصورت جهادی و گام به گام رو به جلو حرکت می کنیم.

در این نشست همچنین پیرامون شرایط سرمایه های انسانی موجود و توسعه آن در سازمان ثبت احوال کشور ، مسائل مربوط به تشکیلات فعلی و پیشنهادات مرتبط با بهبود آن ، وجود پست های خالی و مجوزهای استخدامی اخذ شده، موضوع نیروهای قراردادی موضوعات و مشکلات معیشتی کارکنان و چگونگی رفع آنها نیز تبادل نظر به عمل آمد.

در حاشیه این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیأت همراه از فرآیند صدور کارت هوشمند ملی و مرکز داده اصلی سازمان بازدید و در جریان اقدامات و پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه قرار گرفتند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">