ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حباب انتظارات نترکد؟

| سه شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دومین سال فعالیت دولت یازدهم در حالی گذشت که حالا در کنار شعارها، انتظارات و امیدها برای تغییرات در حوزه‌های مختلف حالا با یک رشد تصاعدی جدید هم مواجه شده است.

هفته گذشته دولت با رونمایی از یک بسته اقتصادی از تغییر تاکتیک خود در عرصه پولی و مالی کشور خبر داد، تا شاید به این ترتیب رکود و بی‌نشاطی حاکم بر بازار کار و سرمایه که مورد تاکید وزرای دولت نیز بود، جای خود را به تحرک بدهد.

البته برخی منتقدان معتقدند، بسته جدید نمی‌تواند تغییرات بنیادینی ایجاد کند و البته که در این بسته خبری از ICT و فعالان این عرصه نبود ولی به هر حال توقعات که همواره جلوتر از واقعیات و انتظارات موجود در جامعه بوده و هست، باز هم بزرگتر شد.

اما دومین رویدادی که نقش زیادی در افزایش انتظارات از دولت را ایجاد کرد، موضوع توافق هسته‌ای و آغاز رفع تحریم‌ها بود. به این ترتیب حالا شاهد شکل‌گیری یک حباب بزرگ از خواسته‌های معوق هستیم که بر حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت ICT سایه افکنده است.

نکته قابل توجه آنکه این حباب صرفا از داخل ایران در حال بزرگ شدن نبوده و از خارج کشور نیز حالا توقعات برای بازنگری در قوانین و گشودن درهای بازار بکر ایران به سمت انواع غول‌های اقتصادی هم در حال افزایش است.

اما در حوزه ICT حداقل به نظر نمی‌رسد این بسترسازی برای کم کردن فاصله توقعات با انتظارات شروع شده باشد. شرکت‌های داخلی منتظر طرح‌ها و بسته‌های تشویقی برای تحرک از داخل هستند و عدم تزریق بودجه کافی به دستگاه‌های اجرایی، نداشتن برنامه‌های قبل و پس از توافق و کندی حرکت دستگاه‌های سیاستگذار و مواردی از این دست، علایمی مثبتی به بازار ارسال نمی‌کند.

در خارج از کشور نیز عمده نگرانی‌ها به مساله امنیت سرمایه‌گذاری، پیچیدگی برخی قوانین، نحوه مدیریت بازار داخلی با ورود رقبای خارجی، پراکندگی دستگاه‌های مسوول و پاسخگوی حوزه ICT و غیره نیز از جمله عوامل کند کردن کاهش فاصله توقعات و واقعیات هستند.

به هر حال ما خود در ایران نیز به درستی نمی‌دانیم در بروز برخی مشکلات بین‌دستگاه‌ها، کدام نهاد باید ورود کرده و مساله را برطرف کند. به هر تقدیر مقصود از این نوشتار پرداخت به خطر بزرگ شدن حباب توقعات در جامعه است. به هر حال تغییر دولت و گذشت دو سال به اضافه ارایه بسته‌های اقتصادی محرک بازار و مهمتر از این موارد رفع تحریم‌ها موجب افزایش تصاعدی انتظاراتی شده که اگر همچنان بی‌پاسخ بماند، شاید با ترکیدن حباب توقعات مواجه شده و امید جای خود را به یاس دهد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۰۸/۰۵

ICT ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">