ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حضور صد نماینده در دومین جلسه مجازی مجلس

| سه شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در تشریح دومین جلسه آزمایشی مجازی مجلس، گفت: در این جلسه تاکید شد که در موضوع تحقق شعارسال باید واقعیات کشور و عرصه بین المللی مدنظر قرار گیرد و برنامه جامعی با استفاده از نظرات متخصصان و تولیدگران تدوین و موانع پیش رو برطرف شود.
به گزارش «نماینده» ، «محمدرضا تابش» گفت: در دومین جلسه آزمایشی مجازی مجلس شورای اسلامی که نزدیک به صد نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، درباره موضوعات چگونگی برگزاری جلسات علنی مجلس با رعایت ملاحظات بهداشتی در صحن علنی و در صورت ضرورت از طریق فضای مجازی؛ پیامدهای ویروس کرونا در عرصه های مختلف کشور و نقدتصمیمات اتخاذ شده و ارائه پیشنهادات تکمیلی و راهکارهای تحقق شعار سال، بحث وتبادل نظر شد.
به گفته نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس در این جلسه با تبریک سال نو و قدردانی از زحمات دست اندرکاران مقابله با ویروس کرونا و تشریح علل اتخاذ برخی تصمیمات اعلام شده در این باره وضرورت نگاه مجدانه و واقع بینانه به موضوع تحقق شعار سال عنوان کرد که تلاش بر این است تا جلسات مجلس به شکل حضوری و با رعایت فاصله و استفاده از صحن و جایگاه تماشاچیان در محل فعلی مجلس برگزار شود که البته برای رای گیری غیرالکترونیک باید راهکار قانونی پیداکنیم.
تابش به نقل از رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درعین حال شبکه مجازی مجلس نیز آماده بهره برداری است تا در صورت ضرورت از آن در جهت تشکیل جلسات علنی مجلس استفاده شود.
وی افزود: دراین مقطع ستادملی مبارزه با کرونا تشخیص داد جلسات علنی مجلس فعلا تشکیل نشود. اما معتقدم با رفع موانع، مجلس باید به شکل فعال جلسات خویش را تشکیل دهد.

 

برگزاری جلسات مجلس با پروتکل جدید
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات مجلس در محل پارلمان با پروتکل جدید برگزار می‌‌شود و فناوری ارتباط دوسویه تنها جنبه رزرو دارد تا به احتمال بسیار اندک در صورت بروز شرایط، از سیستم ارتباط دوسویه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه آزمایش سامانه فناوری دو سویه «مجلس یار» با بیان اینکه شرایط کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه ای است که ممکن است در طول قرن یک بار رخ دهد، گفت: اصل را بر این است که جلسه در محل پارلمان برگزار شود و در حال سامان دادن آن هستیم اما با توجه نوع بیماری و مسری بودن آن، باید نحوه چینش افراد با پروتکل جدید باشد. در عین حال تمهیدات رزروی اندیشیده ایم که با فرض بروز شرایط حاد که تنها ۱۰ درصد احتمال دارد، از اامکان فناوری دیجیتالی دو سویه استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه  اظهار داشت: قصد داریم سر موقع جلسه مجلس را دایر کنیم،  اما اگر  شرایط حاد بود ،می توان از امکان برگزاری جلسه به صورت ارتباط دوسویه استفاده کرد که یک بار مورد آزمایش قرار گرفت و اشکالات آن  رفع شد و در حال حاضر تقریبا  آماده است.

لاریجانی  افزود: قصد اصلی این است که در محل پارلمان با پروتکل جدید جلسه مجلس برگزار شود که در جلسه امروز هیأت رئیسه مطرح خواهد شد، اما اگر به احتمال بسیار اندک و با بروز  شرایط حاد ابن امکان فراهم نشد  ، از سیستم ارتباط دوسویه استفاده می شود.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه از آنجایی که برگزاری انتخابات مجلس با شیوع ویروس کرونا همزمان شد و نمایندگان با تعداد زیادی از مردم در تماس بودند، به طور طبیعی حامل ویروس شدند که تست ها نیز نشان داد تعداد قابل توجهی از آنها با این ویروس درگیر شده اند که البته خوشبختانه خود را در منزل ایزوله کردند و مدتی خارج از دسترس بودند که باعث بهبودی آنها شد و برخی از نمایندگان نیز با مراجعه به بیمارستان بهبود یافتند و اکنون روی هم رفته وضع بهتری دارند.

 

 2 بار رای‌گیری آزمایشی توسط نمایندگان
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به برگزاری دومین نشست مجلس شورای اسلامی به صورت دیجیتالی دوسویه گفت: در این جلسه 2 بار درباره مسایل کلی به صورت آزمایشی رای‌گیری توسط نمایندگان انجام شد که موفقیت‌آمیز بود.

احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری دومین نشست مجلس شورای اسلامی به صورت دیجیتالی دوسویه گفت: این دومین نشست برای انجام تست امکانات فنی جلسات دیجیتالی بود که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان و به ریاست لاریجانی برگزار شد.

وی ادامه داد: برخی از اعضای هیئت رئیسه در جایگاه و در صحن علنی حضور داشتیم و دیگر نمایندگان به صورت آنلاین در جلسه مشارکت داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: ۵ نفر از نمایندگان با عنوان شعار سال یعنی جهش تولید و ۵ نفر دیگر از وکلای ملت با عنوان وضعیت کشور در شرایط کرونا نطق خود را انجام دادند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: همچنین در این جلسه دیجیتالی دوسویه قرار شد، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اصل ۴۴ با دریافت پیشنهادات نمایندگان درباره نحوه اجرا و تحقق شعار سال و بررسی آن، گزارشی را به صحن علنی ارائه کنند‌.

امیرآبادی‌فراهانی اظهار کرد: در این جلسه ۲ بار درباره مسایل کلی به صورت آزمایشی رای‌گیری توسط نمایندگان انجام شد که موفقیت‌آمیز بود.

او بیان داشت: بعداز این جلسه آزمایشی، اعضای هیت رئیسه مجلس برای بررسی موضوع تشکیل جلسات رسمی مجلس به صورت مجازی تشکیل جلسه دادند.

 

امکان رای گیری پنهان
در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات گفت: با فراهم شدن بستر جلسات مجازی، امروز جلسه علنی مجلس بصورت آنلاین برگزار خواهد شد.
امیر ناظمی به ایرنا گفت: به دلیل شیوع کرونا ، گردهمایی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بسیار پر ریسک بوده و از طرف دیگر نیاز است مجلس به عنوان نهاد دموکراتیک به فعالیت ادامه دهد. با در نظر گرفتن این دو مسئله مهم، پیشنهادی از سوی مجلس برای برگزاری آنلاین جلسات با سازمان فناوری اطلاعات مطرح شد.
وی افزود: برای برگزاری این جلسات به سه بستر مختلف نیاز داشتیم. ابتدا زیرساختی که تضمین کند نفوذپذیری و آسیب پذیری به شبکه به حداقل خواهد رسید. دوم نرم افزاری که امکان برگزاری جلسه آنلاین و ویدیو کال وجود داشته باشد و سوم ابزار برای نمایندگانی که قرار است از خانه به جلسه مجلس متصل شوند. البته در این جلسات تعدادی از نمایندگان مانند هیات رییسه در صحن علنی حضور دارند.
ناظمی عنوان کرد: هماهنگی لازم با ایرانسل به عمل آمد تا زیرساخت مناسب برای شبکه مجازی مستقل را ایجاد کند. برای همه نمایندگان مجلس سیم کارت مناسب فرستاده شد تا از حوزه انتخابی در جلسه حضور پیدا کنند. تمام امکانات برای برگزاری جلسات مجازی مجلس مهیا است. یکی از مواردی که اگر نیاز باشد باید به آن فکر کنیم، رای گیری پنهان است که بایداز فناوری بلاک چین استفاده کنیم.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">