ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در جریان برگزاری جلسه استماع دفاعیات مدیران شرکت‌های اپل و گوگل در کنگره آمریکا، تعدادی از نمایندگان به علت انحصارطلبی تجاری این دو شرکت به آنها حمله کردند.

به گزارش مهر، نمایندگان معترض در این جلسه به انحصارطلبی اپل و گوگل از طریق فروشگاه‌های آنلاین آنها یعنی اپ استور و گوگل پلی استور اشاره کرده و تصریح کردند هر دو فروشگاه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محصولات رقیب خدمات اپل و گوگل در آنها حذف شده یا به شدت محدود شوند.

انگجت نوشت اعضای کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا که به طور مستقیم با تیم کوک مدیرعامل اپل و ساندار پیچای مدیرعامل آلفابت صحبت می‌کردند به بیان نمونه‌هایی از بلوکه شدن یا حذف برنامه‌ها و خدمات رقیب این دو شرکت پرداختند و تخلفات اپ استور را در این زمینه جدی تر دانستند.

 

انحصار اپ‌استور
نمایندگان معترض دریافت ۳۰ درصد از درآمد توسعه دهندگان همکار اپ استور توسط اپل را تخلف دانسته و اعلام کردند اپل از طریق راه اندازی این فروشگاه انحصاری ۱۰ ساله را ایجاد کرده است.

از جمله شرکت‌هایی که با اعتراضات خود به اپل موجب طرح این سوالات شدند، اسپاتیفای و بیس کمپ بوده‌اند. در عین حال مدیران اپل و گوگل با رد انحصارطلبی تجاری الگوی مورد استفاده خود و دریافت ۳۰ درصد از درآمد توسعه دهندگان همکار با خود را الگویی متداول در دنیا توصیف کردند.

تیم کوک در این جلسه تصریح کرد: ما با همه توسعه دهندگان یکسان برخورد می‌کنیم و حق کمیسیون دریافتی ما از سال ۲۰۰۸ تغییر نکرده است.

وی در ادامه به رویه‌های اپ استورهای دیگر مانند ایکس باکس، پلی استیشن، ویندوز و اندروید هم اشاره کرد.

 

ادغام‌های مشکوک
خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ با پرداخت یک میلیارد دلار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه بود. نمایندگان کنگره در این زمینه به نامه‌هایی اشاره کردند که میان مدیران ارشد شرکت فیس‌بوک رد و بدل شده و در آنها به ضرورت خنثی سازی رقبای بالقوه فیس‌بوک اشاره شده بود.

در یکی از این نامه‌ها دیو ونر مدیر امور مالی فیس‌بوک استراتژی فیس‌بوک در این زمینه را به تصرف زمین توصیف کرده است.

زاکربرگ خود در یکی از ایمیل‌های ارسالی به همکارانش تصریح کرده ما همیشه باید تمامی استارت اپ های رقیب خود را خریداری کنیم. البته هنوز مدتی زمان می‌برد که بتوانیم گوگل را بخریم.

مدتی بعد که محتوای این ایمیل به رسانه‌ها نشت کرد زاکربرگ تبادل چنین ایمیلی را رد کرد و آن را یک شوخی توصیف کرد. وی در جلسه استماع کنگره نیز نگارش چنین ایمیل‌هایی را رد کرد.

در جریان برگزاری این جلسه پرامیلا جایاپال نماینده دموکرات واشنگتن از استراتژی فیس‌بوک برای کپی برداری از اپلیکیشن‌های رقیب انتقاد کرد و نحوه تعاملات تند وی با کوین سیسترام مؤسسان و مدیران عامل اولیه اینستاگرام را زیر سوال برد. وی در این مورد پرسید: آیا فیس‌بوک هرگز در زمان تلاش برای خرید شرکت‌های رقیب آنها را به کپی برداری از محصولاتشان تهدید کرده یا خیر؟ زاکربرگ در پاسخ این موضوع را رد کرد.

این نماینده همچنین به سابقه تهدید و پیگرد قضائی اسنپ چت توسط فیس‌بوک اشاره کرد و افزود فیس بوک برای کنترل انحصاری بازار فناوری از تاکتیک‌های غیرمنصفانه استفاده می‌کند که زاکربرگ اقدامات این چنینی و مکالمات تند و تهدیدآمیز با مدیران شرکت‌های رقیب را رد کرد.

 

جذب، ادغام و نابودی
جایاپال در ادامه گفت: فیس‌بوک با گردآوری و بررسی داده‌های ما کاربران، درآمد کسب می‌کند و از این اطلاعات برای جاسوسی از رقبا و کپی کردن و خرید رقبا و نابودی آنها استفاده می‌کند. زاکربرگ از قدرت فیس‌بوک برای تهدید رقبای کوچک‌تر و تضمین تداوم این مسیر استفاده کرده است. این تاکتیک‌ها باعث تقویت تسلط فیس‌بوک و استفاده از این تسلط به شیوه‌هایی مخرب شده است. مدل مورد استفاده فیس‌بوک جلوی پیشرفت و موفقیت شرکت‌های نوپا را می‌گیرد و به دموکراسی آسیب می‌زند.

در این جلسه در مورد خریدهای انحصارطلبانه دیگر شرکت‌ها مانند گوگل و آمازون نیز پرسش‌هایی مطرح شد. به عنوان مثال می‌توان به خرید شرکت تبلیغات آنلاین دابل کلیک توسط گوگل در سال ۲۰۰۷ و خرید خرده فروشی دیاپرز توسط آمازون اشاره کرد.

مدیران چهار غول فن‌آوری اطلاعات آمریکا، آمازون، فیس‌بوک، اپل و آلفابت، روز چهارشنبه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان کنگره در مورد عملکرد انحصارطلبانه در بازار حاضر شدند.

جف بزوس، سوندرا پیچای، تیم کوک و مارک زاکربرگ، پیش از حضور در این نشست با صدور بیانیه‌ای از عملکرد خود دفاع کرده‌بودند.

  • ۹۹/۰۵/۱۰

اپل

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">