ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یکی از افراد مسئول که آشنا به حمله هکری به نهادهای آمریکایی است گفت: هکرها فوق‌العاده سطح بالا و قادر بودند نرم‌افزارهای کنترل اصالت برنامه آفیس مایکروسافت را فریب دهند.
به گزارش تسنیم، خبرگزاری رویترز اعلام کرد هکرهای مورد حمایت یک دولت خارجی اطلاعات و ای‌میل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا را به سرقت برده‌اند.

بر اساس اعلام سه نفر از کسانی که آشنا به این حادثه امنیتی هستند این نگرانی در نهاد اطلاعاتی آمریکا وجود دارد که هکرهایی که وزارت خزانه‌داری و اداره مخابرات و ارتباطات ملی را هدف گرفتند از ابزاری مشابه برای رخنه در دیگر نهادهای دولتی استفاده کنند. این افراد اسم نهادهای دولتی مورد اشاره را ذکر نکردند.

منابع دیگری اعلام کردند حمله هکری به اداره ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا و برنامه آفیس 365 شرکت مایکروسافت صورت گرفته است.

نکته مهم و قابل تأمل این است که به‌گفته منابع فوق ای‌میل‌های کارکنان این نهاد اطلاعاتی آمریکا برای ماه‌ها مورد رصد قرار گرفته است و این موضوع به‌تازگی افشا شده است و احتمالاً در آینده اطلاعات افشاگرانه دیگری از جانب هکرها یا حامیان آنها منتشر خواهد شد.

یکی از افراد مسئول که آشنا به حادثه فوق است و خواست نامش فاش نشود گفت: هکرها فوق‌العاده سطح بالا و قادر بودند نرم‌افزارهای کنترل اصالت برنامه آفیس مایکروسافت را فریب دهند.

سه منبع دیگر با بیان اینکه گستره این حمله هکری هنوز نامشخص است گفتند تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارد و شامل برخی نهادهای فدرال از جمله اف‌بی‌آی است.

رویترز نوشت این حمله هکری چالشی بزرگ برای جو بایدن به‌عنوان دولت آتی خواهد بود چرا که مقامات مربوطه درباره اینکه چه اطلاعاتی به سرقت رفته و به چه منظور از آنها استفاده خواهد شد، تحقیق می‌کنند، این یک امر بدیهی است که تکمیل تحقیقات گسترده سایبری ماه‌ها یا سالها زمان خواهد برد.

یکی از افراد آشنا به حمله فوق اعلام کرد: این رویداد بسیار فراتر از یک نهاد واحد است، این یک کمپین جاسوسی سایبری عظیم است که دولت و منافع آمریکا را هدف قرار داده است.

یکی از سخنگویان آژانس حفاظت از زیرساخت امنیتی و سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است "آنها همکاری نزدیکی با شرکای نهاد ما در خصوص اقدام هکری علیه شبکه‌های دولتی دارند. آژانس حفاظت از زیرساخت امنیتی و سایبری در حال ارائه کمک فنی به نهادهای آسیب‌دیده است تا به کاهش آسیب‌های احتمالی کمک کنند."

بر اساس اعلام یک مقام ارشد دولت آمریکا با اینکه این حمله به‌تازگی کشف شده است نشانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه آسیب ناشی از ای‌میل در اداره مخابرات و اطلاعات ملی به تابستان امسال بازمی‌گردد.

 

در همین رابطه: از نهادهایی که هدف گرفته شدند چه می دانیم؟

عملیات سایبری گسترده علیه آژانس ها و نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا یکی پس از دیگری کشف و معرفی می شوند.
خبرگزاری میزان – در پی وقوع یکی از پیچیده‌ترین و شاید بزرگ‌ترین عملیات هکری ۵ سال گذشته، چند نهاد و آژانس دولتی آمریکا هدف قرار گرفتند.
 
به گزارش «نیویورک تایمز و فاکس نیوز»، عملیات هکری بی سابقه علیه سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی آمریکا، از سوی مقام‌های آمریکایی و کاخ سفید تایید شد. 
تاکنون هک شدن اطلاعات وزارت خانه‌های خزانه داری و یکی از آژانس‌های وزارت بازرگانی آمریکا تایید شده است. 
دولت آمریکا، به رغم ارائه اطلاعات و جزئیات اندک، اقدام هکری اخیری را اقدامی به نمایندگی یک دولت خارجی اعلام کرد.
 کارشناسان فدرال و خصوصی بر این باورند که این عملیات توسط یک آژانس اطلاعاتی روسیه انجام شده است. 
بررسی‌ها در مورد دامنه تاثیر این عملیات ادامه دارد. 
برخی از منابع از هدف قرار گرفتن آژانس‌های مرتبط با امنیت ملی خبر داده اند.
 شورای امنیت ملی و آژانس امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال بررسی این عملیات گسترده هستند.
 در حالی که عمده نگرانی‌ها در مورد عملیات هکری به مداخله خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ معطوف و متمرکز شده بود، آژانس‌های کلیدی دولت که ارتباطی با انتخابات ندارند، به شکل گسترده‌ای هدف قرار گرفتند و البته تا هفته‌های اخیر از این موضوع بی اطلاع بودند.
متخصصان، قربانیان عملیات مذکور را دولت و بخش خصوصی اعلام کردند. 
انگیزه انجام این حمله و نیز میزان آسیب‌های ناشی از آن همچنان نامشخص هستند اما به گفته چند مقام آگاه، حملات از اوایل بهار امسال در حال انجام بوده است.
 «اف بی آی» اعلام کرد نمی‌تواند جزئیات عملیات سایبری اخیر را تایید یا رد کند. 
آمریکا چند سال گذشته را صرف جبران و ترمیمی خسارات عملیات سایبری سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کرد. 
طی عملیات مذکور که براساس گزارش ها، روسیه به عنوان عامل آن معرفی شد، ایمیل‌های طبقه بندی شده کاخ سفید، وزارت خارجه و ستاد مشترک ارتش آمریکا به سرقت رفته بود. 
خبر عملیات سایبری اخیر در حالی منتشر می‌شود که هفته پیش یک آژانس امنیت سایبری بزرگ آمریکایی موسوم به «فایرآی» اعلام کرد که به شکل گسترده‌ای هدف حمله سایبری قرار گرفته است.
ماه گذشته، ترامپ، «کریستوفر کربز»، رییس آژانس امنیت سایبری آمریکا که وظیفه محافظت از امنیت سایبری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را برعهده داشت، از کار برکنار کرد.

 

در همین رابطه: حمله سایبری به وزارت خزانه‌داری آمریکا

رویترز اعلام کرد که وزارت خزانه داری آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفته است.
خبرگزاری میزان – خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا مورد حمله سایبری یک گروه هکری پیچیده که مورد حمایت یک دولت خارجی بوده، قرار گرفته و هک شده است.

این گروه هکری اقدام به سرقت اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک سازمان آمریکایی مسئول درباره تصمیم گیری در خصوص سیاست‌های اینترنت و ارتباطات کرده است و رسانه‌ها در این خصوص گزارش داده‌اند که این حمله سایبری موجب شد تا نشست اضطراری شورای امنیت ملی در کاخ سفید برگزار شود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از این موضوع نگران هستند که هکر‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا را مورد هدف قرار داده‌اند ممکن است از ابزار مشابه برای نفوذ به دیگر سازمان‌های آمریکایی استفاده کرده باشند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حمله سایبری اعلام کرد که این شورا از خبر‌ها درباره سرقت گزارش‌های حساس از وزارت خزانه‌داری مطلع شده و این نهاد اقدامات لازم در این خصوص را اتخاذ خواهد کرد.

  • ۹۹/۰۹/۲۴

جنگ سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">