ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خالق ChatGPT در سنای آمریکا: مقررات وضع کنید

| چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

«سم آلتمن» مدیر شرکت «اوپن ای‌آی» (Open AI) روز سه‌شنبه با حضور در یک کمیته فرعی قضایی در مجلس سنای آمریکا به منظور بررسی مخاطرات فناوری‌ نوین هوش مصنوعی، از قانونگذاران این کشور خواست که فناوری هوش مصنوعی را با مقررات خاصی نظام‌مند کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، آلتمن در آغاز سخنان خود گفت: ما بر این گمان هستیم که مداخلات قانونگذارانه و تنظیم‌کننده دولت‌ها برای کاهش خطرات مدل‌هایی که روز به روز قدرتمندتر می‌شوند حیاتی خواهد بود.

حضور آلتمن در سنای آمریکا در حالی است که ابزار «بات گفت‌وگوی» شرکت او موسوم به «چت‌جی‌پی‌تی» (ChatGPT) سر و صدای زیادی به پا کرده و موجب تشدید رقابت‌های حوزه فناوری در زمینه هوش مصنوعی شده است؛ برخی از قانونگذاران آمریکایی و مقامات کشورهای مختلف در خصوص خطرات ناشی از این فناوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

بررسی مخاطرات هوش مصنوعی در جلسه سنای آمریکا با مدیر «اوپن ای‌آی»

«چت جی‌پی‌تی» و سایر برنامه‌های مشابه می‌توانند پاسخ‌های بسیار شبیه پاسخ‌های انسانی به پرسش‌های مختلف ارائه کنند که البته هنوز ممکن است تا حد زیادی نادرست باشند. آلتمن 38 ساله به نوعی به سخنگوی این صنعت نوظهور تبدیل شده است. او ابایی از پرداختن به مسائل اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی نداشته و خواستار قانونگذاری بیشتر در این زمینه شده است.

وی از سویی گفت که اهمیت این فناوری جدید می‌تواند به بزرگی و اهمیت ظهور «صنعت چاپ» بوده و نویدبخش آغاز عصر تولیدات جدید باشد، اما از سوی دیگر بر وجود خطرات بالقوه مرتبط با آن اذعان کرد.

آلتمن تاکید کرد: من واقعا بر این باور هستم که اعمال قواعد و مقرراتی در این زمینه کار عاقلانه‌ای است. مردم باید بدانند کجا با هوش مصنوعی سر و کار دارند و آیا محتوایی که در دسترس آنها قرار دارد، ممکن است با هوش مصنوعی تهیه شده باشد یا خیر.

در حالی که در چند ماه گذشته چندین مدل هوش مصنوعی وارد بازار شده‌اند، آلتمن خاطرنشان کرد که یک سازمان جدید باید برای ارائه پروانه کار شرکت‌های هوش مصنوعی تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد که چنین سازمانی باید مسئول تضمین تبعیت شرکت‌ها از معیارهای اخلاقی و پرداختن به نگرانی‌های مربوط به «صحت مطالب» مرتبط با فناوری هوش مصنوعی باشد.

 

صدای جعلی یک سناتور ، نمودی از خطرات هوش مصنوعی

سناتور «ریچارد بلومنتال» جلسه استماع روز سه‌شنبه را با پخش صدای ضبط شده جعلی از خودش آغاز کرد و با این کار ریسک‌ها و خطرات بالقوه ناشی از این فناوری را مورد تاکید قرار داد.

این صدای ضبط شده با استفاده از سخنرانی‌های واقعی بلومنتال در صحن سنا و یک متن نوشته شده توسط «چت جی‌پی‌تی» تهیه شده و استدلال می‌کرد که نمی‌توان اجازه داد که هوش مصنوعی بدون حساب و کتاب و مقررات خاص توسعه پیدا کند.

بررسی مخاطرات هوش مصنوعی در جلسه سنای آمریکا با مدیر «اوپن ای‌آی»

سناتور بلومنتال توضیح داد که هرچند «چت جی‌پی‌تی» بازتابی از دیدگاه‌های واقعی او تهیه کرده است، اما به همین سادگی می‌توان محتوای جعلی با مطالبی مغایر با دیدگاه‌های او در مورد مسائلی مانند اوکراین و روسیه تهیه کرد.

این درحالی است که در ماه های اخیر شمار فزاینده‌ای از شرکت‌ها ابزارهای جدید هوش مصنوعی را به خدمت گرفته‌اند که این تحول ظرفیت بالقوه ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره انسانها را دارد. این ابزارها در عین حال با انتقادهایی از سوی افراد مشهوری در حوزه فناوری در ارتباط با توان بالقوه آن برای مختل کردن میلیون‌ها شغل، اشاعه اطلاعات نادرست و ترویج تعصبات و سوگیری‌ها رو به رو شده‌اند.

آلتمن آشکارا اذعان کرد که ظهور و گسترش هوش مصنوعی می‌تواند تاثیری منفی بر بازار کار داشته باشد و بطور بالقوه منجر به بیکاری گسترده در بخش‌های مختلف شود.

وی در عین حال گفت: هوش مصنوعی می‌تواند مشاغل جدیدی ایجاد کند و این مستلزم همکاری و مشارکت بین صنایع و دولت است، اما درباره اهمیت و جالب بودن شغل‌های آینده خوشبین هستم.

 

هشدار درباره وارد کردن آسیب‌های بزرگ به جهان

مدیر عامل شرکت «اوپن ای‌آی» در این جلسه همچنین نگرانی عمیق خود را درباره تهدیدات بالقوه ناشی از هوش مصنوعی علیه دموکراسی در جهان بخصوص به شکل کارزارهای هدفمند اطلاعات نادرست در جریان انتخابات ابراز داشت.

وی تصریح کرد: بزرگترین هراس من این است که ما – این حوزه، این فناوری و این صنعت – موجب وارد شدن صدمات جدی به جهان شویم. به گمان چنین آسیب‌هایی ممکن است به اشکال بسیار مختلفی وارد شود. آلتمن به منظور پرداختن به چنین نگرانی‌هایی پیشنهاد کرد که حسابرسی‌های مستقلی از شرکت‌هایی مانند شرکت «اوپن ای.‌ای» انجام شود.

بررسی مخاطرات هوش مصنوعی در جلسه سنای آمریکا با مدیر «اوپن ای‌آی»

آلتمن شب پیش از حضور در سنای آمریکا در ضیافت شام کاری با 60 تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرد و با ارائه کاربردهای مختلفی از «چت جی‌پی‌تی» موجب سرگرمی نمایندگان مجلس آمریکا شد که به گفته یکی از حاضران در جلسه، قانونگذاران در این رویداد «بر جای خود میخکوب شده بودند و بسیاری از حاضران در جلسه اذعان داشتند که تنظیم مقررات مربوط به هوش مصنوعی ضروری خواهد بود.

 

مشابهت‌سازی از هوش مصنوعی با بمب اتمی

در بخشی از جلسه سنای آمریکا با مدیر عامل شرکت «اوپن ای آی»، سناتور حزب «جمهوریخواه» «جاش هاولی» ضمن اذعان به پتانسیل‌ها یا ظرفیت‌های بالقوه شگرف و متحول‌ساز هوش مصنوعی، مشابهت‌سازی هشداردهنده‌ای را با اختراع بمب اتمی مطرح کرد.

بررسی مخاطرات هوش مصنوعی در جلسه سنای آمریکا با مدیر «اوپن ای‌آی»

بلومنتال سناتور از حزب «دموکرات» نیز با تاکید براینکه آینده تحت استیلای هوش مصنوعی باید مطابق با ارزش‌های اجتماعی باشد، گفت: آینده تحت سلطه هوش مصنوعی الزاما آینده‌ای نیست که خواهان آن هستیم.

وی از کنگره آمریکا خواست که از نقایص و کاستی‌های گذشته از جمله ناکامی در تنظیم مقررات کافی در حوزه رسانه‌های اجتماعی درس بگیرد.

وی تاکید کرد: کنگره نتواست در خصوص رسانه‌های اجتماعی به موقع عمل کند و اکنون وظیفه داریم در زمینه هوش مصنوعی به موقع عمل کنیم؛ پیش از آنکه تهدیدات و خطرات واقعی شوند.

 

هشدار معاون «آی بی ام» درباره دوره جدید «بدو و بشکن» هوش مصنوعی

بررسی مخاطرات هوش مصنوعی در جلسه سنای آمریکا با مدیر «اوپن ای‌آی»

در جلسه سنای آمریکا همچنین «کریستینا مونتگومری» معاون شرکت «آی بی ام» نسبت به شروع دوره جدیدی از «بدو و بشکن» شعار قدیمی غول‌های «سیلیکون ولی» مانند شرکت «فیسبوک» هشدار داد.

وی تاکید کرد: دوران هوش مصنوعی نمی‌تواند دوره دیگری از «بدو و بشکن» باشد.

مونتگومری در عین حال گفت: از سوی دیگر نباید ترمز نوآوری‌ها را بکشیم.

  • ۰۲/۰۲/۲۷

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">