ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی آمارهای تراکنشی در هفته های اخیر و اظهار نظرهای متوالی بسیاری از فعالین و دارندگان فروشگاههای اینترنتی به خوبی تائید می کند رمزهای پویا دردسرهای تازه ای برای عموم ذینفعان از شبکه بانکی گرفته تا مشتریان و بسیاری از ارائه دهندگان خدمات از جمله فین تک ها و فروشگاههای اینترنتی ایجاد کرده است.
بعد از مدتها کش و قوس در شبکه بانکی، بالاخره بانک مرکزی پروژه رمز دوم پویا را در شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک کشور پیاده سازی کرد اما هنوز به نظر نمی رسد این پروژه آنطور که باید و شاید به سر منزل نهایی رسیده باشد.

در حالی که بانک مرکزی در اطلاعیه های خود تاکید دارد که رمزدوم ایستا برای مشتریان در تراکنش های مجموعا تا سقف مبلغ 100هزارتومان در روز، در پرداخت های اینترنتی همچنان قابل استفاده است و بیش از این رقم در تراکنش های غیرحضوری لزوما نیازمند به رمز دوم پویا هستند، اما مشاهدات و تجربیات در هفته های اخیر نشان می دهد که بسیاری از بانکها این امکان را برای مشتریان خود به درستی فراهم نکرده اند و تراکنش های زیر 100هزار تومان در روز نیز در موارد متعددی با رمز دوم ایستا قابل انجام نبوده و نیست.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که سایر دردسرهای رمز دوم پویا نیز از نگاه مشتریان بانکی کم نیستند و اگر چه شاید از یک نقطه نظر بانکها به دلیل کم شدن احتمال فیشینگ و تحمیل هزینه بابت خسارت به مشتریان از این اقدام راضی باشند، اما قطعا نمی توان موضوع به همین بحث منتفی دانست، بسیاری از مشتریان شبکه بانکی که این روزها با دردسرهای زیادی در استفاده از این شیوه مواجه هستند و حتی بسیاری که عملا امکان پرداخت و خرید غیرحضوری را از دست داده اند، می پرسند اگر شبکه بانکی از موضع رمزهای ایستا دچار آسیب پذیری بوده چرا مشتریان باید تاوان آن را بپردازند و اینکه اساسا آیا راه حل بهتری برای حل این موضوع وجود نداشت؟!

البته در اینجا قصد نداریم به بررسی فنی موضوع رمزدوم یکبار مصرف و مقایسه با راهکارهای جایگزین بپردازیم، اما موضوع این است که بررسی آمارهای تراکنشی در هفته های اخیر و اظهار نظرهای متوالی بسیاری از فعالین و دارندگان فروشگاههای اینترنتی به خوبی تائید می کند رمزهای پویا دردسرهای تازه ای برای عموم ذینفعان از شبکه بانکی گرفته تا مشتریان و بسیاری از ارائه دهندگان خدمات از جمله فین تک ها و فروشگاههای اینترنتی ایجاد کرده است. 

 

  • پیامک هایی که نمی رسند!

بسیاری از مشتریان بانکی در دو هفته اخیر در هنگام درخواست پیامک رمز پویا از سایتهای اینترنتی به طور مکرر با این پیام که «اتصال به سامانه هریم در حال حاضر امکان پذیر نمی باشد، لطفا یک دقیقه دیگر دوباره تلاش کنید» مواجه شدند، حتی در بسیاری از مواقع که مشتری موفق به ثبت درخواست شود نیز پیامک ها یا تاخیر بسیار دریافت می شوند یا اصلا نمی رسند! که بانکها معمولا این مشکل را به گردن اپراتورها می اندازند اما در سوی مقابل اپراتورها نیز اذعان می کنند اشکال در سامانه صدور درخواست رمز از سوی خود بانکها است و در این میان تجربه مشتری است که نادیده گرفته شده و وضعیت کسب و کارهایی که با این پروژه متحمل هزینه های بسیاری شدند.

 

  • شاهرگ کسب و کارها زیر تیغ رمز پویا! 

بسیاری از فعالین کسب و کارهای اینترنتی از کاهش 30 تا بیش از 55 درصدی فروش پس از اجرایی شدن رمز پویا خبر می دهند، به گفته مسئولین یکی از این سایتهای اینترنتی در مدت رونمایی از این طرح، فروش این سایت با افت 40 درصدی مواجه بوده، به طوری که اغلب سفارش ها درست در مرحله پرداخت نیمه کاره رها می شوند که قطعا موضوع رمز پویا متهم اصلی در این میان است.

در کنار مشکلاتی که اپلیکیشن های رمزساز برخی بانکها ایجاد می کنند،موضوع منوط کردن ارسال پیامک دریافت رمز پویا به مراجعه مشتریان به بانک به بهانه احراز هویت، نیز از همان داستان هایی است که داد مشتریان و صاحبان کسب و کارها را درآورده است. همه این مسائل در کنار عدم کیفیت نامناسب در خصوص سرویس های ارائه شده به این بخش از فعالین حوزه کسب و کار سبب شکل گیری رکود و موج نارضایتی از شبکه بانکی کشور شده که به نظر می رسد باید هرچه زودتر راهکاری برای آن اندیشیده شود. 

در پایان باید اشاره کرد که پیش از اجرای موضوع رمز پویا عموم کارشناسان بر هماهنگی و یکسانی اجرای طرح در بانکهای مختلف تاکید ویژه داشته و این عامل را مهمترین عامل در موفقیت این طرح بر می شمردند، در حالی که اکنون و با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اجباری شدن رمز دوم پویا، شاهد این هستیم که هر بانکی به روش خود این طرح را اجرا می کند و همین باعث سردرگمی بیش از پیش و افزایش نارضایتی عمومی از اجرای این طرح شده است.

منبع:تیتر20 

  • ۹۸/۱۱/۲۶

بانک مرکزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">