ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خرید و فروش در شبکه‌های اجتماعی جرم است

| دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: تبلیغات و خرید و فروش در شبکه‌های اجتماعی جرم است مگر اینکه از صنف مربوطه مجوز داشته باشند.

سرهنگ جواد جهانشیری ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: متهمان پلیس فتا شناخته شده هستند، با توجه به گسترش فضای مجازی و ترغیب شدن مردم به این فضا در آینده‌ای نزدیک پلیس فتا تابلو و ویترین ناجا خواهد شد.
وی افزود: حوزه پلیس فتا بسیار تخصصی است و بیشترین تخلفات در لایه‌های وب پنهان صورت می‌گیرد به طوری که در حال حاضر ۶ درصد وب و ۹۴ درصد وب پنهان تخلفات فضای مجازی را انجام می‌دهند و این موضوع ماموریت پلیس فتا را حساس تر می‌کند چرا که تمامی گروه‌های تروریستی از لایه‌های وب پنهان برای نحوه آموزش، عضو گیری و انجام ماموریت‌هایشان استفاده می‌کنند.
جهانشیری تصریح کرد: تا سال ۹۲، ۴۶ میلیون کاربر در فضای مجازی فعال بودند و امروز نزدیک به ۶۶ میلیون نفر کاربر فضای مجازی هستند که از این میزان ۴۶ درصد تنها از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز نوع ابزار در فضای مجازی تغییر کرده و هرچه آمار کاربران افزایش می‌یابد میزان آسیب پذیری نیز بیشتر می‌شود البته اگر شهروندان نسبت به تهدیدها و آسیب‌ها آگاه باشند مجرمین را ناکار خواهند گذاشت.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد کاهش جرایم اقتصادی در سال جاری داشته‌ایم عنوان کرد: در آبان ماه نسبت به مهرماه از لحاظ وقوع جرایم ۴ درصد رشد داشته‌ایم، میزان کشفیات یک درصد و میزان متهمان دستگیر شده ۸ درصد رشد داشته است.
جهانشیری اظهار داشت: در حوزه تشخیص و پیشگیری فضای سایبری، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ایم و در بخش اطلاع رسانی نیز ۹۴ درصد ارتقا داشته‌ایم، در حوزه پرونده‌های واصله نیز ۶۴ درصد نسبت به گذشته افزایش داشته‌‎ایم.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به اینکه در اداره پیشگیری ۶۲ درصد بحث پیشگیری داشتیم گفت: در بازدید از مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند نت سراها و نظارت بر فعالیت‌های آنها رشد ۳۵ درصدی در این حوزه داشته‌ایم البته شناسایی هکرها در دستور کار پلیس فتا قرار دارد و جزو ماموریت‌های اصلی پلیس فتا محسوب می‌شود، ضمن اینکه با هکرهای قانون شکن برخورد می‌کنیم و در این زمینه بانک‌های اطلاعاتی نیز جمع آوری شده است.

جهانشیری با اعلام دستگیری متهمان دو پرونده جرایم اینترنتی اظهار داشت: چندی پیش شهروندی مدعی شده بود که در شبکه‌های اجتماعی با فردی به نام کاربری گرگ زخمی آشنا شده و در انتهای این ارتباطات دوستانه منجر به تجاوز به عنف، فیلم برداری و عکس برداری از وی شده و بارها توسط فرد خاطی مورد تهدید قرار گرفته است که این فرد در یک عملیات شناسایی دستگیر شد که پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.
به گزارش تسنیم وی خاطرنشان کرد: فرد دیگری مدعی شده بود که عکس‌های عروسی‌اش به عنوان تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و سبب از هم پاشیدگی خانواده وی شده که از طریق نمونه آگهی و تبلیغات آتلیه شناسایی و پلمب شد و فرد خاطی مورد بازجویی قرار گرفته است.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به آمار روبه رشد جرایم اقتصادی گفت: جرایم آسیب دیده اقتصادی ۵۶ درصد از کل جرایم را در کشور شامل می‌شود و پیش از آن بحث انتشار اکاذیب روبه افزایش است اما در خراسان رضوی حساس ترین جرایم را مباحث مالی و اقتصادی شامل می‌شود.
جهانشیری بابیان اینکه خرید و فروش کالا در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود بیان کرد: تبلیغات و خرید و فروش در شبکه‌های اجتماعی جرم است مگر اینکه از صنف مربوطه مجوز داشته باشند.
وی با اشاره به آمار ۸ ماهه سال ۹۴ خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی، جرایم اقتصادی ۵۳ درصد، اخلاقی ۳۰ درصد، اجتماعی ۱۱ درصد و سیاسی ۶ درصد جرایم را تشکیل می‌دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">