ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خسارت یک میلیارد دلاری عراق به علت قطع اینترنت

| چهارشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

بغداد - ایرنا - همزمان با انتشار شایعاتی در خصوص احتمال قطع دوباره اینترنت به صورت سراسری در عراق، یک نهاد غیر دولتی فعال در حوزه امنیت سایبری، خسارت این کشور از محل قطع و محدودیت اینترنت در دو هفته گذشته را حدود یک میلیارد دلار تخمین زده است.

در حالی که برخی شایعات از احتمال آغاز دوباره قطع سراسری اینترنت در هفته آتی پس از مراسم اربعین بدلیل احتمال آغاز اعتراضات خیابانی در بغداد حکایت دارد، سازمان غیر دولتی "نت بلاکس" متخصص در زمینه امنیت سایبری، در گزارشی اعلام کرد که قطع کلی و سپس جزیی اینترنت در عراق تاکنون ۹۵۱ میلیون دلار به این کشور خسارت زده است.

این گزارش درخبرگزاری سومریه نیوز عراق منتشر شده است.

پیش تر نیز برخی رسانه ها از تاثیرگذاری این اختلالات در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و وارد شدن خسارت به منافع افراد، شرکت ها و فعالان اقتصادی در عراق خبر داده بودند.

اینترنت سراسری عراق ۱۵ مهرماه جاری پس از پنج روز قطع سراسری و کامل و چند روز وصل پاره وقت، به صورت محدود با سرعت بسیار کم و همچنین ادامه فیلترینگ اغلب شبکه های اجتماعی و صفحات اینترنتی بازگشت.

تا امروز اطلاعیه یا خبری رسمی از سوی وزارت ارتباطات یا دیگر نهادهای ذیربط عراق در این خصوص منتشر نشده است و برغم برقرای فعالیت اینترنت های خانگی و اداری، اینترنت گوشی های همراه همچنان مسدود است. .

پیش تر برخی مسوولان در اظهاراتی غیر رسمی گفته بودند که قطع و یا محدودیت اینترنت در عراق با هدف جلوگیری از فعالیت های مخرب ترول ها و ارتش های سایبری خارجی برای تحریک جوانان معترض به انجام اقدامات تخریبی و خشونت و با هدف نهایی ایجاد درگیری داخلی و سرنگونی نظام سیاسی کشور صورت گرفته بوده است.

قطع کلی و سپس جزیی اینترنت و ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی در طول دو هفته گذشته در عراق، اختلالات جدی در کار رسانه ها و نیز ارتباطات زائران اربعین حسینی (ع) ایجاد کرده است و همزمان مورد اعتراض برخی حقوقدانان و فعالان حقوق بشر نیز شده است.

پایتخت عراق و بدنبال آن هفت استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما خشونت های بسیاری نیز در متن و حاشیه این اعتراضات صورت گرفت که به گفته برخی مسوولان عراقی، برخی از عوامل نفوذی و خارجی با هدف ایجاد آشوب، جنگ داخلی و براندازی، این اعتراضات را عامدانه به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

آمارهای رسمی تعداد کشته شدگان در این اعتراضات یک هفته ای را  ۱۱۰ و زخمی شدگان را بیش  از شش هزار  نفر اعلام کرده اند.

در همین حال تلاش های دولت و پارلمان عراق برای اجرای طرح هایی که بخش هایی از درخواست های معترضان مسالمت جو را تامین می  کند از یکسو و فشار برخی جریان های سیاسی از جمله جریان صدر به رهبری سید مقتدا صدر و ائتلاف انتخاباتی النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق ادامه دارد.

صدر در همین راستا روز گذشته در  توییتی از شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی خواست، به صورت میلیونی علیه آمریکا، اسراییل و مدیران فاسد شعار دهند و خواستار خروج آنها از قدرت شوند. /

  • ۹۸/۰۷/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">