ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خسارت ۲۰ همتی ایرانسل از فیلترینگ

| دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۵:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری، به مناسبت تولد ۱۸ سالگی این اپراتور، با اشاره به نقشه راه ایرانسل در زمینه هوش مصنوعی، تأکید کرد: برنامه ایرانسل، حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی است. در این رویداد، همچنین مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل، ۱۱۴۴ مین سایت ۵G ایرانسل در جزیره بوموسی، پوشش کامل فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرا و سایت ارتباطی روستایی جیرفت، افتتاح شدند.
وی با اشاره به اینکه امروزه، تحولات فناوری و هوش مصنوعی، به سرعت همه حوزه‌های زندگی را متحول می کند، تأکید کرد: در رویدادهایی مانند نشست امروز که مرتبط با یک اپراتور است، انتطار این است که اثری از وجود و بروز این فناوری در پروژه‌ها و دستاوردها دیده شود که ما هم امروز، در همین رابطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بر اساس سند توسعه هوش مصنوعی کشور، هر یک از سازمان‌ها باید نقش خود را به درستی انجام دهد و امیدوارم که ما هم در ایرانسل، بتوانیم نقش مناسبی را در شأن کشور ایفا کنیم.

مدیرعامل ایرانسل، در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص مباحث مرتبط با فیلترینگ و تأثیر آن بر کیفیت شبکه، تجربه مشترک و درآمد اپراتور و نیز حملات سایبری، با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی در این زمینه در وزارت ارتباطات برگزار شده تا با تجمیع نظرها، طرح‌های جدیدی در خصوص مسئله فیلترینگ به کار گرفته شود، گفت: واضح است که اعمال فیلترینگ و استفاده از ابزارهای ضد فیلترینگ یعنی فیلترشکن، برای اپراتور هیچ مزیتی ندارد و بر مسیر طبیعی توسعه شبکه، تأثیر منفی می‌گذارد. از ابتدای اعمال فیلترینگ گسترده بر شبکه‌های اجتماعی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون، درآمد ایرانسل تا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و سایر اقدام‌های توسعه‌ای برای بهبود سرعت و کیفیت شبکه نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. فیلترینگ و به دنبال آن استفاده از فیلترشکن، به وضوح سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد، برای مشترک اختلال ایجاد می‌کند، زمینه را برای حملات سایبری مهیا می‌کند و امنیت اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد. از طرفی نحوه اعمال فیلترینگ، در اختیار اپراتور نیست.

عباسی‌آرند همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی در ارتباط با توسعه 5G و اختصاص باندهای فرکانسی و کم‌بودن تعداد مشترکان این نسل تلفن‌همراه، گفت: مسئله اصلی در توسعه شبکه نسل پنج تلفن‌همراه، این است که تعداد زیادی از گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از این فناوری، به دلیل تحریم، قابلیت استفاده از این ویژگی را در ایران ندارند. در حال حاضر در شبکه ایرانسل، بیش از 8 میلیون گوشی موبایل پشتیبانی‌کننده از 5G داریم که اما کمتر از یک میلیون مشترک، امکان اتصال دارند. بنابراین، تا زمانی که مشترکان از نظر ابزار دسترسی به شبکه نسل پنج، به تعداد قابل توجهی نرسند، توسعه شبکه سودآور نیست. با این حال، ما پیرو رایزنی با دستگاه‌های مرتبط، توسعه شبکه را متوقف نکردیم و در آینده نزدیک هم خبرهای خوشی برای افزایش پوشش شبکه 5G ایرانسل داریم. در خصوص تخصیص باندهای فرکانسی هم باید گفت که تا پیش از این، به دنبال تخصیص باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ بودیم اما در حال حاضر، این باندهای فرکانسی دیگر گلوگاه توسعه شبکه نیستند و زمان طلایی بهره‌برداری از آن گذشت. ما در حال حاضر بخشی از باند ۳۵۰۰ را داریم و به دنبال دریافت تکه دیگری از این باند هستیم که تاکنون استفاده نشده و اگر واگذار شود، با پهنای باند بیشتری که ارائه می‌دهد، باعث بهبود سرعت می‌شود.

دیگر پرسش‌های خبرنگاران نیز در حوزه‌های مرتبط با فیبرنوری، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایرانسل، همکاری‌های ایرانسل با فعالان شبکه نمایش خانگی، برنامه‌های آینده ایرانسل و… بود که پاسخ‌های آن به تفصیل در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">