ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دردسرهای قطعی برق برای بیماران و داروخانه‌ها

| چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

قطعی برق این روز‌ها برای داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی که مسئول نگهداری و تزریق واکسن کرونا هستند، چالش به وجود آورده است.

 خاموشی و قطعی برقی، سوژه‌ای که چند روزی است تیتر یک روزنامه‌ها و رسانه هاست، این خاموشی‌ها داد خیلی از مردم را در آورده است، قطعی‌هایی که به یکباره همه را غافلگیر کرد، این روز‌ها «شکست تیم ملی شطرنج ایران در مسابقات آسیایی»، «افزایش تصادفات جاده‌ای»، «اختلال در برگزاری امتحانات دانش آموزان»، «گرفتار شدن مردم در آسانسورها»، «بیست دقیقه معلق ماندن مردم در فاصله ۱۰۰ متری از زمین در شهربازی چیتگر»، «آسیب نوسان برق به لوازم خانگی مثل یخچال و تلویزیون»، «از کار افتادن کولر‌های منازل و ادارات و تحمل گرمای طاقت فرسا» شماری از اتفاقاتی است که با خاموشی‌های مداوم خبر ساز شدند.

البته این برق رفتن‌ها نفس‌های بیماران کرونایی را هم به شماره انداخت و نگرانی‌ها از خرابی واکسن و داروخانه‌ها قوت گرفت و بسیاری از مسئولان نظام سلامت درباره خاموشی مراکز درمانی و به شماره افتادن نفس‌های بیماران ابراز نگرانی کردند. برخی هم در فصای مجازی از خرابی تعداد معدود واکسن در روز‌های نخست قطعی برق سخن گفتند.

خرابی واکسن و دارو یکی از نگرانی‌ها به دنبال قطعی برق است، چرا که سیستم بهداشتی کشور بسیار گسترده است و مراکز بهداشتی واکسیناسیون در سراسر کشور توزیع شده اند، بسیاری از این مراکز کوچک هستند و نمی‌توانند ژنراتور برای نگهداری واکسن و دارو‌ها برای ساعات طولانی تامین کنند و این مسئله واکسیناسیون کرونا و سلامت بیماران را که نیاز به دارو و درمان دارند، تهدید می‌کند.

 

داروخانه‌ها نمی‌توانند با قطعی برق نسخه الکترونیکی بپیچند
علی فاطمی نائب رئیس انجمن داروسازان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مشکل نسخه پیچی الکترونیک به دنبال قطعی برق داروخانه‌ها گفت: در سال‌های گذشته هم با مشکل قطعی برق و تهدید سلامت و کیفیت دارو‌ها مواجه بودیم، اما امسال موضوع نسخه پیچی الکترونیک هم به یکی دیگر از مشکلات داروخانه‌ها اضافه شده است.

فاطمی بیان کرد: پزشکان می‌توانند نسخه را اگر دسترسی به سیستم الکترونیک نداشتند کاغذی بنویسند، اما داروخانه‌ها در نهایت مجبور هستند استحقاق سنجی را انجام دهند و نسخه را الکترونیکی بپیچند از طرفی برخی از نسخه‌ها به دلیل اینکه بیمار دفترچه بیمه ندارد الکترونیکی نوشته می‌شود و در ساعات قطعی برق امکان تحویل داروی بیمار میسر نیست.

 

خطر از بین رفتن دارو‌ها در داروخانه‌ها با خاموشی مکرر
وی درباره خطر خرابی دارو با قطعی برق و مشکلات پیش روی داروسازان و بیماران گفت: داروخانه‌ها در مناطق مختلف شهر گسترده شده‌اند و نمی‌توان برق داروخانه‌ها را جدا قطع نکرد، بسیاری از دارو‌ها برای حفظ کیفیت و اثربخشی زنجیره سرد دارند و در صورت قطعی برق و افزایش دما بسیاری از دارو‌ها آسیب می‌بینند و باید توجه داشت که حتی دارو‌های عادی در قفسه‌ها هم باید در دمای زیر ٢۵ درجه نگهداری شوند و فعالیت کولر‌ها در داروخانه نقش مهمی در حفظ سلامت دارو‌ها دارند.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: قطعی مداوم برق بسیار غافل گیر کننده بود و داروخانه‌ها نتوانستند یو پی اس و سیستم برق اضطراری خریداری کنند و این موضوع به شدت به سیستم‌های الکترونیکی داروخانه‌ها آسیب وارد کرد و ما به خاطر قطعی برق شاهد ازدحام در داروخانه‌ها هستیم.

 

خطر خرابی واکسن‌ها با قطعی برق مراکز واکسیناسیون
فاطمی بیان کرد: توزیع و تزریق واکسن کرونا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است و باید دانست که اگر واکسن‌ها چند ساعت خارج از محدوده ٢ تا ٨ درجه باشند اثربخشی و کارایی خود را ازدست می‌دهند و واکسن باید به مراکزی داده شود که سیستم برق اضطراری داشته باشند یا در زمان نگهداری و تزریق واکسن برق این مراکز قطع نشود وگرنه ممکن است واکسیناسیون بی اثر باشد.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: اکنون اوایل خرداد ماه هستیم و شاهد قطعی مکرر برق در فصل بهار هستیم و اگر قرار باشد تا پاییز که نیرو‌های برق آبی آغاز به کار می‌افتند قطعی برق ادامه داشته باشد دارو‌های یخچالی و قفسه‌ای بسیاری از بین می‌روند و بحث واکسیناسیون و نسخه پیچی بیماران دچار مشکل می‌شود و اگر قرار باشد ساعات قطعی برق طولانی و مداوم باشد، ما وضعیت بحرانی در حوزه دارو و واکسن پیدا می‌کنیم.

 

امکان تامین ژنراتور برای همه مراکز واکسیناسیون نیست
جعفرصادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قطعی برق مشکلاتی را به وجود آورده است، گفت: از قبل این قطعی‌های برق پیش بینی نشده بود تا ما بتوانیم ژنراتور برای برخی مراکز بهداشتی تامین کنیم و باید توجه داشت ما در اغلب روستاها، شهر‌های کوچک و بزرگ در مراکز بهداشت واکسن تزریق می‌کنیم و این امکان وجود ندارد ژنراتور برای همه این مراکز تامین کنیم.

صادق تبریزی درباره مشکل در ثبت اطلاعات واکسیناسیون با قطعی برق گفت: با قطعی برق دیگر امکان استعلام واکسن وجود ندارد و نمی‌توانیم هر تزریق را آنلاین در سامانه ثبت کنیم و همکاران باید دستی اطلاعات دریافت کنندگان واکسن را ثبت کنند همچنین می‌تواند زنجیره سرما واکسن دچار اختلال شود و این تهدیدی برای نظام واکسیناسیون کشور است و باید فکر عاجلی برای آن شود.

تبریزی ادامه داد: ما به همکاران از قبل هشدار داده بودیم تا با مشارکت مردم و سازمان‌ها بتوانند برای مراکز تجمیعی واکسیناسیون ژنراتور تامین کنند تا نگرانی‌ها به حداقل برسد.

 

قطعی برق تهدید جدی برای نظام واکسیناسیون کشور
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: ما از یخ خشک برای نگهداری واکسن استفاده می‌کنیم، اما وقتی قطعی برق طولانی شود نگهداری واکسن و ثبت آنلاین تزریق دیگر ممکن نیست، این در حالی است که باید ثبت اطلاعات تزریق واکسن به لحظه و آنلاین در سامانه صورت گیرد و ما اطلاعات را کاغذی هم ثبت می‌کنیم و ممکن است اختلاف اطلاعات داشته باشیم.

وی افزود: این‌ها در حالی است که باید ما هر روز اطلاعات واکسیناسیون را در سامانه ثبت کنیم و داده‌ها در داشبورد‌های مدیریتی منعکس شود، ما هر روز پس خوران اطلاعات واکسیناسیون را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌کنیم تا مدیران وضعیت شهر‌ها و روستا‌های تحت پوشش را ببینند و برنامه واکسیناسیون را مدیریت کنند و وقتی سامانه را نداشته باشیم امکان مدیریت واکسیناسیون از ما سلب می‌شود و بنابراین قطعی برق برای نظام واکسیناسیون تهدید جدی محسوب می‌شود.

تبریزی یادآوری کرد: نظام شبکه بهداشتی گسترده است و ما در همه نقاط شهر مراکز واکسیناسیون داریم و امکان اینکه برق این مراکز قطع نشود وجود ندارد.

 

تداوم قطعی برق می‌تواند موجب نگرانی شبکه بهداشت شود
احمد مهری کارشناس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات ناشی از قطعی برق در شبکه بهداشت گفت: یکی از مشکلات جدی در مراکز بهداشت قطع مکرر برق است و این مراکز در فرایند واکسیناسیون و ثبت اطلاعات دریافت کنندگان واکسن دچار چالش شده اند، ما در مراکز بهداشتی یخچال‌هایی برای نگهداری واکسن در دمای مطلوب داریم و با حساسیت بالا زنجیره سرد واکسن‌ها رعایت می‌شود چرا یکی از ضوابط اصلی واکسیناسیون نگهداری واکسن در دمای مدنظر است.

وی ادامه داد: پیش از این در مواردی چند ماه یکبار شاهد قطعی برق بودیم و، چون قطعی مقطعی بود پیامک در ساعات غیر اداری به نیرو‌های بهداشت ارسال می‌شد و نیرو‌ها به مراکز بهداشتی مراجعه و واکسن‌ها را در یخ نگهداری می‌کردند تا واکسن‌ها سالم بمانند، اما در شرایط کنونی علاوه بر واکسن‌های روتین، واکسن‌های کرونا هم در مراکز بهداشتی نگه داری می‌شود.

مهری تاکید کرد: تاکنون مشکلی برای هیچ واکسنی از نظر زنجیره سرما پیش نیامده است چرا که در مرکز بهداشتی به تعداد کافی جعبه‌هایی سرد و حاوی یخ در دسترس وجود دارد، اما ادامه تداوم قطعی برق می‌تواند موجب نگرانی شبکه بهداشت شود.

 

کندی واکسیناسیون و تزریق واکسن در سایه بی برقی
این اپیدمیولوژیست ثبت اطلاعات دریافت کنندگان واکسن را یکی از دیگر مشکلات قطعی برق عنوان کرد و گفت: بحث ثبت اطلاعات واکسیناسیون هم یکی از چالش‌هایی است که با قطعی برق مراکز بهداشتی به وجود می‌آید چرا که باید اطلاعات دریافت کنندگان واکسن آنلاین و به لحظه در سامانه ثبت شود و مراکز بهداشتی با قطعی برق در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

مهری تصریح کرد: از آنجایی که خطوط ثبت واکسن در سامانه‌های بهداشتی برخط است به قطع یقین تداوم و طول کشیدن این قطعی برق باعث ایجاد اختلال در فرایند واکسیناسیون می‌شود البته تا جایی که می‌دانم مدیران بهداشتی با تلاش‌های صورت گرفته سعی کرده اند تا این چالش‌ها را حل کنند یا در حال تدبیر برای حل آن هستند.

  • ۰۰/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">