ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دردهای نسخه الکترونیکی بیرون زد

| يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

عبدالحمید حسین نیا - نسخه نویسی الکترونیک که سازمان تأمین اجتماعی مبنای آن را ریخت و پس از آن بیمه‌های خدمات درمانی و اکنون نیروهای مسلح از آن تأسی هستند راهکاری برای برون رفت از یک شیوه سنتی قدیمی،

نسخه نویسی روی کاغذ با بدخطی پزشکان و دشواری در نسخه خوانی تا انبارگردانی نسخه های کاغذی و قطع اشجار و تخریب جنگل و محیط زیست ابتدا به نظر می‌آمد روش مرضیه ای‌ست ولی بعد طبق شروع هر کار تازه به مشکلات و معضلاتی برخورد که به‌قول لسان القیب، حافظ شیرازی: « غلط کردم که این طوفان به صد گوهر نمی‌ارزد- تو را آن به که روی خود ز مشتاقان بپوشانی- که شادی جهان گیری غم لشکر نمی‌ارزد- چو حافظ در قناعت کوش و از دنیای دون بگذر- که یک جو منت دونان دو صد من زر نمی‌ارزد.» اشکال نخست نسخه نویسی در وقت گیربودن آن است.

در شرایطی که چشم پوشی از جزئی نگاری که در طرح این نسخه‌ها آمده باعث پذیرش در پیشرفت فرآیند آن خواهد شد. این شیوه برای ممالکی طراحی شده است که شمارش بیماران به تعداد انگشتان باشد نه ۵۰ نفر پذیرش شده درمانگاه دیگر آنکه این درمانگر نیست به رایانه فرمان نسخه نویسی می دهد. رایانه به پزشک نسخه نویس در کمال وقاحت می‌گوید:

ـ تو ارباب من نیستی که به من دستور دهی آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت/ زین پس من هستم که به تو دستور می دهم. به‌خاطر این دهان شویه کلرهگزیدین می‌نویسی او در یک فهرست فرمایشی از پیش تعیین شده دهان شویه دینه را جلویت می‌گذارد.

شربت کوریزان می‌نویسی معجون دیگری در برابرت قرار می‌دهد و این از این همه تفاصیل چهار یا پنج قلم دارو را با بدبختی کنار هم می‌چینی، برنامه (هنگ) می‌کند و تو مجبور می‌شوی که مجدداً داروها را کنار هم بچینی. مشکلی که خوشبختانه در طراحی نسخه نویسی خدمات درمانی و نیروهای مسلح پیش نمی‌آید که با تمام این دغدغه ها، سازمان تأمین اجتماعی طرح خود را عوض می‌کند و با دغدغه های بیشتر رخ می‌نماید تمام این موارد بازده پزشک را می‌گیرد و انرژی را از او سلب می‌کند. به‌طوری که پزشک که به طور روزمره ۳۰ بیمار ر درمانگاه می دید مجبور است آن را به نست بسیار کاهش دهد. دیگر از مشکلات نسخه نویسی الکترونیک تأثیر پذیری اش از کندی سرعت اینترنت است.

گاه می‌شود که برای باز کردن طریقه معرف دقایقی طولانی باید به انتظار بنشینی که دایره چرخان سکون خود را به دست آورد. نسخه نویسی الکترونیک مانند هر جریانی که از شیوه های سنتی به مدرنیته گذر می نماید مشکلات خاص خود را دارد و تا جا بیافتد فردی که می خواهد این تغییر را پی روی کند آسیب می زند و قربانی خود می کند.
*جراح و متخصص گوش، حلق و بینی / روزنامه آرمان امروز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">