ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درسی از وزیر مخابرات افغانستان

| سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چند هفته‌ای است که قطاری از نمایندگان و مسوولان کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و می‌روند، بی‌آنکه بدانیم برخی از آنها اصلا برای چه آمده بودند، هدف از این سفر تفریحی بود؟، آمده بودند جای پا محکم کنند؟، بازار ما را می‌خواهند؟، آمده‌اند دانش و فناوری خود را به جوانان ما منتقل کنند یا چه؟

البته در عرف دیپلماتیک بنا بر پاره‌ای ملاحظات، قرار نیست که جزییات تمام مسایل رسانه‌ای شود، اما آیا همه دیدارها و رفت‌وآمدها اینگونه هستند؟

هفته گذشته اما وزیری از کشور افغانستان به ایران آمد که در دستانش پوشه‌ای یک صفحه‌ای و خوش رنگ و لعاب با کلیاتی مبهمی همچون «تاکید بر افزایش همکاری‌های فیمابین» نداشت. او به ایران نیامده بود که بگوید امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا مساله مهمی است و بعد هم راهی کشور شود.

وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان قبل از آنکه از کابل عازم تهران شود به خبرگزاری ایرنا گفته بود به ایران می‌آید تا در دیدار با همتای خود، امکانات کشورش برای ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه همچون چین و هند را در اختیار ما بگذارد و در عوض قول ایران برای اتصال افغانستان به فیبرنوری از مسیر آبی چابهار را دریافت کند.

وزیر مخابرات افغانستان همچنین آمده بود تا در خصوص موضوع امنیتی و مهم تداخلات فرکانسی در مرز کشورش با ایران صحبت کند و از تجربیات ایران در زمینه مخابرات، فناوری اطلاعات و پست استفاده کرده تا از این طریق بتواند برای جوانان افغانستان ایجاد شغل کند.

اما آیا در حوزه ICT کشورمان هم شاهد روال و رویه‌ای روشن همچون این وزیر افغان هستیم؟ در حال حاضر هستند مسوولانی در حوزه ICT که به نظر می‌رسد تعداد سفرهایشان از وزیر امور خارجه نیز بیشتر است. اما خروجی مشخص آنها چه بوده، کسی چیزی نمی‌داند.

بگذارید سخت‌گیرانه به موضوع نگاه نکنیم. به نظر می‌رسد دو سال زمان خوبی برای ارزیابی نتیجه و دستاورد یک طرح، پروژه یا توافق است. از این رو اگر به سفرهای دو سال قبل برخی مسوولان حوزه ICT کشورمان رجوع کنیم و امروز سوال کنیم که در این مدت مشخصا چه چیزی عاید کشور شده، آیا پاسخ قابل دفاعی ارایه خواهد شد؟

آیا عدم همراهی نمایندگانی از رسانه‌ها در برخی سفرها، نشانه‌ای از نامشخص بودن اهداف این سفرها به فرنگ نیست؟

چند نفر از مسوولان حوزه ICT قبل از راهی شدن به سفرهای خارجی، در نشستی خبری، جزییات و اهداف سفر خود را رسانه‌ای کرده و می‌کنند؟

در عوض آنچه عموما اتفاق می‌افتد این است که خبری کلیشه‌ای و از قبل آماده که در آن فقط محل سفر جایگزین شده و سایر محتویات پابرجاست، روی سایت روابط عمومی‌ها قرار می‌گیرد و  بعد از آن هم هیچ. لابد برخی هم تصور می‌کنند خیلی زیرک هستند!

به هر حال رسانه‌ها به خوبی دریافتند که هدف از سفر وزیر مخابرات افغانستان به ایران چه بود و باشد که این روش درس و الگویی برای «برخی مسوولان ICT» در کشورمان باشد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">