ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ساترا اعلام کرد: از نامزدهای انتخاباتی خواسته شده به طور رسمی در پلتفرم‌ها حضور داشته باشند و نماینده‌های خود را معرفی کنند تا به همان میزان که در برنامه‌های قانونی در رسانه ملی به طور جدی حضور پیدا می‌کنند، در رسانه‌های مجازی نیز فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، جلسه رونمایی از طرح «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر، عدالت رسانه‌ای» با حضور «سید محمدصادق امامیان» رئیس ساترا، «احسان قاضی‌زاده هاشمی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخابات کشور و مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برگزار شد.

 

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ مجازی‌ترین انتخابات

رئیس ساترا در آغاز این نشست درباره برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بحران کرونا بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که به واسطه بحران کرونا در آن قرار داریم، انتخابات این دوره به مجازی‌ترین انتخابات مشهور شده است بنابراین نقش فضای مجازی در این شرایط بسیار قابل اهمیت است.  
محمدصادق امامیان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که مختصات همه رسانه‌ها را می‌دانیم مسئله مهم این است که رسانه‌های داخلی برای برطرف کردن نیازهای انتخاباتی آمادگی کامل دارند. انتخابات اخیر آمریکا نشان داد فضای مجازی فضایی بسیار پرتنش و پرچالش است.  
وی با بیان اینکه حضور رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در انتخابات امری مهم است، گفت: رسانه ملی و رسانه‌های فضای مجازی ‌با مشارکت مردم در انتخابات باید این پیام را به جامعه منتقل کنند که در نهایت این تجربه را به یک تجربه موفق تبدیل کرده‌اند. شاخصه مهم کشور ما در فضای سیاسی و انتخاباتی به این شکل است که تا حدی عدالت رسانه‌ای را فراهم می‌کند.
امامیان افزود: کمپین‌های آمریکا در فضای انتخاباتی هزینه‌های بالایی را صرف کردند هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد دلار!

 

تشکیل جبهه رسانه‌ای با حضور رسانه ملی و رسانه‌های بخش خصوصی

وی افزود: هفته گذشته در ستاد انتخابات وزارت کشور همه دستگاه‌های مسئول در این موضوع برای فعالیت هماهنگ اظهار آمادگی کردند. باید توجه داشت در یک فضای سخت و پرچالش در بحران کرونا، رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم پس باید همه ما با هم باشیم و چالش‌های بخشی و ستادی را کنار بگذاریم؛ بازیگر اصلی این رویداد نیز رسانه‌ها هستند.
امامیان با تاکید بر اینکه رسانه ملی و رسانه‌های بخش خصوصی، نقش خود را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: من این همکاری را تشکیل یک جبهه رسانه‌ای تعبیر می‌کنم که همه با هم مسئولیتی ملی را اجرا می‌کنیم. آخرین هدف این کار را می‌توان تقویت، جانشانی و تثبیت رسانه‌های داخلی دانست.

 

ایجاد صفحه ویژه انتخابات برای برقراری عدالت رسانه‌ای 

امامیان در ادامه به چند مورد از اقداماتی که در آستانه انتخابات در حوزه رسانه‌ها انجام خواهد شد، اشاره کرد و گفت: اولین اقدام ایجاد صفحه ویژه انتخابات است؛ به طوری که تمام رسانه‌ها به تک‌تک کاندیداها به شکل مساوی این اجازه را بدهند که در آنها به انتشار محتوا در چهارچوب قوانین ستاد انتخابات کشور بپردازند.

ی افزود: مورد بعدی برچسب انتخاباتی است زیرا تفکیک محتوای انتخاباتی از محتوای غیرانتخاباتی در این زمینه نکته بسیار مهمی است. امکان بعدی امکان گزارش‌دهی ویژه انتخابات است به نحوی که اگر تخلفات و شکایات انتخاباتی وجود داشته باشد؛ امکان گزارش‌دهی فوری توسط رسانه‌ها فراهم شود.
رئیس ساترا تاکید کرد: در نهایت ما باید یک بسته تبلیغاتی در صورت تمایل رسانه‌ها فراهم کنیم که به صورت شفاف و یکسان برای همه قابل استفاده باشد. اقدام بعدی وظیفه اجتماعی رسانه‌ها یعنی ایجاد سواد رسانه‌ای بین جامعه و افراد است.

 

 پخش آنلاین مناظرات انتخاباتی به طور مساوی

وی ادامه داد: هفته گذشته در مصوبه‌ای از کاندیداها خواسته شد به طور رسمی در پلتفرم‌ها حضور داشته باشند و نماینده‌های رسمی خود را معرفی کنند تا به همان میزان که در برنامه‌های قانونی در رسانه ملی به طور جدی حضور پیدا می‌کنند به همان اندازه در رسانه‌های مجازی نیز حضور داشته باشند و فعالیت کنند. از طرفی صدا و سیما نیز طبق مصوبه‌ای باید بازپخش برنامه‌های قانونی کاندیداها و مناظره‌هایی را که پخش می‌شوند، فراهم کند.  
امامیان با تاکید بر اینکه پخش آنلاین مناظرات انتخاباتی به طور مساوی جزو اهداف خواهد بود، گفت: ضمن اینکه آنتن صدا و سیما هم‌ تحت مقررات عمل خواهد کرد، چراکه ستاد انتخابات کشور مسئول نهایی مقررات است. ما در انتخابات، قانون ویژه و مرجع تشخیص مسئولیت داریم.  
وی در ادامه با بیان اینکه خوش شانسی بعدی ما این است که در انتخابات بیشتر از آنکه تخلف مطرح باشد شکایت مطرح است، ادامه داد: یعنی بیشتر از آنکه نگران پخش شدن بد محتوا باشیم نگران این موضوع هستیم که محتوا شاکی خصوصی دارد آن ‌هم شاکی در حد یک نامزد ریاست جمهوری!  
امامیان تاکید کرد: در مجموع از چند روز آینده که کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده معرفی شوند محتوا و مباحث مطرح‌شده از طرف نامزدها در همه پلتفرم‌ها محتوایی یکسان خواهد داشت. تمام این مباحث حاوی یک پیام است که انتخابات امری مهم است که همه ما باید در جهت اجرای درست آن تلاش و همکاری کنیم.

 

همکاری و هماهنگی ساترا با ستاد انتخابات کشور
در ادامه این نشست سید احسان قاضی‌زاده هاشمی به بیان اقدامات و برنامه‌های ستاد انتخابات کشور و همکاری با ساترا و رسانه‌ها پرداخت و گفت: تنها انتخاباتی که در کشور برای آن قانون داریم انتخابات ریاست جمهوری است؛ برای انتخابات ریاست جمهوری، قانون خاص داریم که متناظر به همین ایام است.  
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخابات کشور افزود: طبق قانون انتخابات، کمیسیونی تشکیل می‌شود با عنوان «کمیسیون برگزاری بررسی تبلیغات ریاست جمهوری»؛ این کمیسیون ۵ عضو دارد و ششمین عضو آن یک ناظر است. در این کمیسیون آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر موارد تبلیغاتی را انجام می‌دهند. در مبحث انتخابات یک بخش مختص به رسانه‌هاست که این بخش شامل فضای مجازی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون و امکانات دولتی و عمومی است که در اختیار نامزدهای تبلیغاتی قرار دارد.  

 

 استقرار نماینده از کمیسیون ستاد انتخابات در ساترا

وی با بیان اینکه امسال درباره فضای مجازی هم به صورت ویژه برنامه‌ریزی داشته‌ایم، گفت: آنچه در مورد پلتفرم‌های داخلی و ایرانی مطرح است استفاده عادلانه و برابر توسط همه مجموعه‌هایی است که به نوعی از امکانات عمومی استفاده می‌کنند. نگاه ما به تبلیغات انتخاباتی نگاهی مانند آگهی بازرگانی، تجاری و اقتصادی نیست بلکه نگاه ما مربوط به استفاده از شرایط و امکانات عمومی تا حجم معینی است. اگر هر ستادی مازاد بر حجم تعیین‌شده درخواستی داشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مورد بعدی استقرار نماینده از کمیسیون ستاد انتخابات در ساتراست که با هماهنگی‌های لازم کارهای ارتباطی با رسانه‌ها را برعهده خواهد داشت؛ به طوری که این نماینده تنها پل ارتباطی بین رسانه‌ها و ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">