ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دفاع از ماهواره‌ای که به ایران تحویل نشد

| چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۴۴ ق.ظ | ۰ نظر

مجری وقت ماهواره بلوکه شده مصباح با تاکید براینکه این ماهواره کاملا کاربردی بوده و قابلیت پرتاب دارد، گفت: این ماهواره پیشرفته تر از ماهواره های درحال ساخت در کشور است.

محمدحسن انتظاری در مورد موضوع بررسی جوانب باز پس گیری ماهواره بلوکه شده مصباح که در کشور ایتالیا قرار دارد و نیز کاربردی بودن یا نبودن این ماهواره مخابراتی،  گفت: ماهواره مصباح با گذشت حدود ١٦ سال از طراحی و ساخت اولیه، کماکان از ماهواره های فعلی و موجود کشور ، پیشرفته تر است .

وی گفت: ماهواره مصباح کاملا کاربردی بوده و باید پرتاب شود. این موضوع نیازمند کار کارشناسی نیست.

معاون سازمان پژوهشهای علمی صنعتی با تاکید براینکه ماهواره مصباح گواهی آمادگی پرتاب دارد افزود: این ماهواره در اتحادیه جهانی مخابرات به ثبت رسیده و دارای پوشش فرکانسی جهانی است.

وی ادامه داد: این ماهواره حداقل تضمین ٣ ساله ماندگاری مداری دارد و تمام شرایطش برای پرتاب فراهم است.

انتظاری در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه باید برای تصمیم گیری درباره پرتاب این ماهواره کار کارشناسی شود، گفت: موضوع حل مشکل ماهواره مصباح، نیازمند یک اراده جدی از سوی متولیان امر است و برای حل آن باید با جدیت روی این موضوع تمرکز کرد.

وی با اشاره به کاربرد انتقال دیتا و اطلاعات به عنوان قابلیت این ماهواره مخابراتی افزود: اگرچه هم اکنون ماهواره های مخابراتی پیشرفته با تکنولوژیهای جدید در دست تست است،اما به جرات می توان گفت که ماهواره مصباح با ویژگیهایی که دارد پیشرفته تر از ماهواره های موجود است.

مجری پروژه ماهواره مخابراتی مصباح تصریح کرد: نیازی به برآورد فنی و هزینه ای، برای پرتاب این ماهواره وجود ندارد و در صورت رایزنی مناسب ، این ماهواره به کشور بازگشته و قابلیت پرتاب دارد.

به گزارش مهر، بازپس گیری ماهواره مصباح از کشور ایتالیا از جمله وعده های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که به دلایل مختلف انجام نشد.

«ماهواره مصباح» یکی از نخستین پروژه های ماهواره ای پس از انقلاب محسوب می شود که پس از تعریف اولیه در اوایل انقلاب، ساخت نمونه آزمایشگاهی آن در سال ۷۵ توسط سازمان‎ ‎پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) آغاز شد.

پس از آن، موافقتنامه ای میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای ساخت این ماهواره به امضا رسید و از سال ۷۷ نیز یک شرکت ایتالیایی با امضای قرارداد با وزارت ارتباطات، مشارکت در ساخت مدل مهندسی و فضایی این پروژه را آغاز کرد.

درنهایت ماهواره مصباح در ۱۲ مرداد سال ۸۴ توسط سیداحمد معتمدی، وزیر وقت ارتباطات، رونمایی شد و قرار بود به فضا فرستاده شود اما به دلیل عدم همکاری کشورهای روسیه و ایتالیا برای پرتاب آن  وبه دلیل مشکلات تحریم این ماهواره در کشور ایتالیا مصادره شد و همچنان پس از ١٦ سال سرنوشت این ماهواره در ابهام قرار دارد.
مسئولان وزارت ارتباطات معتقدند که»امروز ماهواره های پیشرفته تری از مصباح داریم که می توانیم روی آن تمرکز کنیم اما چنانچه مسئولان سازمان فضایی ایران به این نتیجه برسند که این ماهواره قابلیت استفاده دارد، می توانیم آن را به کشور برگردانیم.»

  • ۹۶/۰۷/۲۶

ماهواره مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">