ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه با ادعاهای غیر مستند درباره سامانه‌های مبارزه با قاچاق برخورد قضایی می‌شود، گفت: پس از راه‌اندازی «سامانه تی‌تک»، امکان شناسایی تخلفات حوزه دارو و محصولات سلامت‌محور فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع ساماندهی بازار دارو برگزار شد، با بیان اینکه پس از راه‌اندازی سامانه تی‌تک، امکان شناسایی تخلفات حوزه دارو و محصولات سلامت‌محور فراهم شد، گفت: واضح است درصورت عدم وجود این سامانه، در عمل امکان شناسایی متخلفانی که برخلاف اظهار اولیه‌شان کالاهای دیگری وارد کشور می‌کردند، وجود نداشت.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های پیش بینی شده برای سامانه تی‌تک محقق شده و باید آن را به عنوان یک فرصت دید، اظهارداشت: به طور کلی سامانه به جای انسان تصمیم نمی‌گیرد و اگر کاربری اطلاعات نادرستی را در آن وارد و یا تأیید کند، این اطلاعات در سامانه ثبت شده و در اختیار ناظر قرار می‌گیرد؛ بنابراین از این موضوع نمی‌توان به عنوان اشتباه سامانه یاد کرد.

*تاکید رئیس‌جمهور بر اتصال کامل سامانه تی‌تک به سامانه جامع تجارت

دهقانی‌نیا با اشاره به اینکه در حال‌حاضر 60 الی 70 درصد اتصال سامانه تی‌تک با سامانه جامع تجارت برقرار است، گفت: طبیعی است که تا رسیدن به اتصال کامل میان این دو سامانه و نقطه مطلوب فاصله وجود دارد؛ به همین منظور اخیراً رئیس جمهور در نشست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر اتصال کامل این دو سامانه تا 22 اسفندماه امسال تاکید داشتند.

*سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو مستقر است

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود با بین اینکه برای انتقال سامانه تی‌تک از بخش خصوصی به سازمان غذا و دارو، بایستی زیرساخت‌های لازم در این سازمان فراهم می‌شد، گفت: این اتفاق در اواخر سال 96 رخ داد و پس از آنکه پیمانکار سامانه را به بلوغ رساند آن را تحویل سازمان غذا و دارو داد. در حال حاضر نیز سامانه تی‌تک در مرکز داده این سازمان مستقر بوده و نقایصی داشته که اصلاح شده است.

وی با رد ادعایی مبنی بر اینکه کنترل سامانه ‌تی‌تک در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، تصریح کرد: این ادعا به هیچ وجه صحیح نیست زیرا هنگامی که برای راه‌اندازی یک سامانه با یک شرکت خصوصی قرارداد توسعه و پشتیبانی منعقد می‌شود به معنی این نیست که کنترل سامانه کاملا در اختیار آن شرکت است. در حال حاضر نیز حدود یک سال‌و‌نیم از انتقال این سامانه به سازمان غذا و دارو می‌گذرد اما پیشرفت آن کند بوده است.

* برخورد با ادعاهای غیر مستند درباره سامانه‌های مبارزه با قاچاق

وی تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد درباره سامانه تی‌تک و کلیه سامانه‌های حوزه مبارزه با قاچاق کالا اظهارنظری داشته باشد، باید مستندات خود را به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه دهد. در غیراینصورت باید مسئولیت سخنان خود را بپذیرد چراکه از نماینده قوه قضاییه که در ستاد مستقر است می‌خواهیم تا مستندات ادعاهای مطرح شده از سوی افراد را مطالبه کند.

*دستاوردهای سامانه تی‌تک

دهقانی‌نیا در ادامه هدف از استقرار سامانه تی‌تک را ایجاد شفافیت در اعطای مجوزهای واردات دارو و اقلام سلامت‌محور از سوی مراجع ذی‌صلاح دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه ایجاد شفافیت در این زمینه می‌تواند به عنوان فرصتی برای مبارزه با قاچاق کالا تلقی شود، از طریق این سامانه نیز مصرف‌کننده نهایی می‌تواند اصالت کالا را از طریق این سامانه استعلام کند.

وی افزود: عملکرد سامانه تی‌تک در ایجاد شفافیت در حوزه محصولات سلامت‌محور به گونه‌ای بوده است که موجب شده در وزارت بهداشت کسی به دنبال ایجاد سامانه‌ای موازی با تی‌تک نباشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دستاوردهای سامانه تی تیک گفت: در حال‌حاضر استعلام ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان داروی معتبر خاص در ۲۰ ماه گذشته توسط سامانه تی‌تک انجام شده است. علاوه بر این کارکرد سامانه، ۸ و نیم میلیارد تومان نیز داروی تاریخ گذشته توسط مردم از این سامانه استعلام شده است.

وی با اشاره به کارکرد دیگر این سامانه ادامه داد: به عنوان نمونه در مورد یک داروی خاص ۲۷۰ میلیارد تومان واردات ثبت شده اما بیمه‌ها تنها ۳۵۰ میلیارد تومان بابت همین یک قلم دارو آن‌ هم به صورت سرپایی و نه به صورت بستری هزینه کردند و درنهایت با استعلام اصالت از طریق سامانه تی‌تک متوجه رسید‌های جعلی شدند.

*جدیدترین آمار کشفیات قاچاق محصولات سلامت محور

دهقانی‌نیا ضمن اشاره به جدیدترین آمار کشفیات قاچاق محصولات سلامت محور گفت: در سال ۹۶ میزان کشفیات قاچاق ورودی ۲ هزار و ۸۳ میلیارد ریال و میزان کشفیات قاچاق خروجی ۱۲۷۲ میلیون ریال بوده و در ۱۲ماهه سال گذشته نیز، کشفیات قاچاق ورودی ۱۳۶۹ میلیارد ریال و کشفیات قاچاق خروجی ۱۵۷۸ میلیون ریال برآورد می‌شود.

*شرکت‌های پخش دارو با سامانه تی‌تک تبادل اطلاعات ندارند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در حال‌حاضر یکی از نواقص سامانه تی‌تک، عدم امکان استعلام داروهای داخلی از طریق این سامانه است، اظهارداشت: بر این اساس به موجب جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز با رییس سازمان غذا و دارو، جهت برطرف شدن نواقص سامانه تی‌تک هفده اقدام و وظیفه تا انتهای شهریور سال جاری بر عهده سازمان غذا و دارو قرار داده شد.

دهقانی‌نیا همچنین با اشاره به عدم تبادل اطلاعات میان شرکت‌های پخش دارو و سامانه تی‌تک اظهار داشت: یکی از انتظارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سازمان غذا و دارو، پیگیری جهت دریافت و ثبت اطلاعاتِ شرکت‌های پخش دارو در سامانه تی‌تک است چراکه هم‌اکنون نظام توزیع و تامین محصولات سلامت‌محور محل اشکال بوده که این موضوع باید به طور جدی از سوی سازمان غذا و دارو پیگیری شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان محصولات سلامت‌محور وارداتی پیش از مصرف، می‌توانند اصالت محصول را از طریق سامانه تی‌تک اصالت‌سنجی کنند، بیان کرد: مردم می‌توانند کد ۱۶ رقمی موجود بر روی جعبه دارو را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کنند؛ بلافاصله سامانه تی‌تک به آن‌ها پاسخ می‌دهد و مردم می‌توانند محتوای پاسخ را با اطلاعات برچسب روی دارو مقایسه کرده و در صورت وجود مغایرت‌، آن را گزارش کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">