ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از دولت خواست لایحه تعیین تکلیف فعالیت در حوزه ارز دیجیتال که شامل معاملات ارزی و نحوه استخراج و توسعه مزرارع آن می شود را سریعتر به مجلس ارسال کند.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به گسترش استفاده از ارز دیجیتال در کشور، گفت: موضوع ارز دیجیتال و ارز مجازی از سال‌ها پیش در دنیا مطرح شده و در حال حاضر به عنوان یک پدیده نوظهور جای خود را در اقتصاد جهانی باز کرده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشورهای و قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان به سمت استفاده از ارز دیجیتال حرکت می‌کنند، افزود: در روسیه و چین نیز استفاده از این ارز باب شده و به غیر از بیت کوین که اولین ارز مجازی در جهان بوده ارزهای دیجیتال دیگری به میدان آمده و گستره وسیعی در جهان را پوشش می‌دهند.

 

ارزهای دیجیتال جدیدی در اقتصادهای قدرتمند دنیا ایجاد شده اند

وی با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال جدیدی در اقتصادهای قدرتمند دنیا ایجاد شده اند که در معاملات ارزی از آنها استفاده می شود، ادامه داد: توسعه ارز دیجیتال موضوع مهمی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و در کشورهای مختلف این پدیده ی نوظهور به رسمیت شناخته شده و زیرساخت‌های لازم همانند دستگاه‌های خودپرداز و سازو کارهای رسمی و قانونی برای تبدیل این نوع ارز به سایر ارزها پیش بینی شده است.

کریمی با بیان اینکه ایران نیز تحت تاثیر توسعه ارز دیجیتال قرار می گیرد، تاکید کرد: اگر چه ممکن است ابهامات و سوالاتی در خصوص کارکرد و اثرگذاری ارز دیجیتال در صحنه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور وجود داشته باشد، اما قطعاً توسعه آن به عنوان یکی از راهکارهای مبادله ارزی می‌تواند در کشور تاثیرات مثبتی داشته باشد.

 

سازوکار استفاده از ارز دیجیتال می‌تواند جابجایی ارز را آسان کند

 وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور که نظام بانکی کشور در جابجایی ارز با مشکلاتی مواجه بوده و از سازو کارهایی همانند سوییفت بی بهره است می تواند به ما کمک کند، افزود: سازو کار استفاده از ارز دیجیتال می‌تواند در تامین نیازهای افراد برای انواع تقاضاهایی که در بازار وجود دارد مفید واقع شود و جابجایی ارز را آسان کند، لذا ایران نباید از این امکان غافل و خود را آن را از آن محروم کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: موضوع استخراج ارز دیجیتال و به کارگیری دستگاه های محاسباتی و ماینرهای آن و همچنین ایجاد مزرعه استخراج ارز مجازی یک پدیده نوظهور بوده که در طی سال های اخیر به سرعت رواج پیدا کرده است.بیت کوین در سطح جهان از بزرگترین مصرف کنندگان برق است

وی با بیان اینکه مهمترین مشخصه فعالیت ارز مجازی مصرف بسیار بالای برق آن است، تصریح کرد: بیت کوین در سطح جهان از بزرگترین مصرف کنندگان برق است و در ایران نیز با رواج ارز دیجیتال مصرف برق نیز توسعه زیادی یافته است.

کریمی با بیان اینکه ایران به انرژی برق یارانه زیادی تخصیص می دهد و برق ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار ارزان است، افزود: کسانی که با استفاده از این برق ارزان به استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال اقدام می‌کنند سود بسیار سرشاری نصیبشان می شود، به ویژه این مزرع در اماکنی مستقر می‌شوند که برق آنها به صورت مقایسه ای و نسبی ارزانترین نرخ است.

وی ادامه داد: برق روستایی بسیار ارزان تر از برق شهری است و برق منازل روستایی و شهری نیز بسیار ارزان‌تر از برق صنعتی و تجاری است، لذا مزارع ارز دیجیتال در این مناطق مستقر می شوند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در طول سال جاری مصرف برق حدود ۷ درصد رشد یافته است، گفت: ساز و کارهای توسعه و استخراج ارز دیجیتال باید به همراه مصرف برق آن به همراه یکدیگر دیده شود.

 

برخی کشورها به کارگیری و مبادله ارز دیجیتال را ممنوع کرده اند

 وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در حوزه ارز دیجیتال خلأ قانونی است، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته دولت توجه جدی و رسمی به موضوع ارز دیجیتال نداشته است، علیرغم اینکه باید به سریعا به توسعه ارز دیجیتال واکنش نشان می‌داد و لایحه قانونی در این باره به مجلس ارائه می داد.

کریمی با اشاره به اینکه برخی کشورها به کارگیری و مبادله ارز دیجیتال را ممنوع کرده اند، ادامه داد: ایران می تواند همانند این کشورها استفاده از این ارز را ممنوع کند و یا ساز وکار در روش استفاده و معامله قانونی آن تعریف و شرایط توسعه آن را فراهم کند.


دولت باید ضوابط تولید و استخراج ارز دیجیتال را مشخص کند

 وی با بیان اینکه دولت باید ضوابط تولید و استخراج ارز دیجیتال را مشخص کند، تاکید کرد: بی قانونی موجود و خلاء قانونی که در زمینه ارز دیجیتال وجود دارد سبب شده افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده اند و دستگاه های ماینر و محاسباتی را به صورت قانونی وارد کشور کرده اند، آسیب ببینند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هیچ منع قانونی برای فعالیت در حوزه ارز دیجیتال در گذشته اعلام نشده بود، افزود: افرادی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده اند، بلاتکلیف هستند، لذا دولت باید زمانی که فعالیت نوظهوری همانند ارز دیجیتال ایجاد می شود، تکلیف فعالان اقتصادی آن را روشن کند.

 

دولت هرچه سریعتر لایحه قانونی ارز دیجیتال را به مجلس ارائه کند

وی ادامه داد: با توجه به مزیت‌هایی که برای ارز دیجیتال متصور است انتظار از دولت این بوده که هرچه سریعتر لایحه قانونی درباره این موضوع به مجلس ارائه کند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید با شفافیت در حوزه ارز دیجیتال تکلیف تمام کسانی که در حوزه معاملات ارز مجازی فعالیت می‌کنند و همچنین افرادی که در حوزه استخراج و تولید ارزهای دیجیتال فعال بوده اند، مشخص شود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">