ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رانت ۷۰ هزار میلیارد تومانی واردکنندگان موبایل

| سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵ ق.ظ | ۰ نظر

مابه‌تفاوتی که از جیب مردم به جیب واردکنندگان موبایل در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به واسطه نحوه تخصیص ارز از محل بازار نیما داده شده به ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش اقتصادنیوز، با نوسان رخ داده در بازار ارز در سال ۱۴۰۳ که بسیاری آن را «هیجانی» و ناشی از اتفاقات غیراقتصادی تحلیل می‌کنند، حالا فاصله نرخ بازار آزاد ارز و نرخ نیمایی تقریبا به دو برابر رسیده است.

بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود.

اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود و پس از آن موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار و بالای 600 دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، هر چند هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 

 

photo_2024-05-06_17-00-02

در سال 1402 تعداد گوشی های همراه وارد شده به کشور حدود 14.7 میلیون عدد بوده که این گوشی ها با دلار نیمایی که در کانال 30 هزار تومان بود وارد کشور شده است اما قیمت موبایل در بازار راه دیگری رفته است.

به طور مثال قیمت گوشی آیفون 13 امروز با دلار 61 هزار و 300 تومانی فروخته می شود، در حالی که با دلار نیمایی که در حال حاضر حدود 41 هزار تومان است، وارد می شود.

برآوردها نشان می دهد مابه‌تفاوتی که از جیب مردم به جیب واردکنندگان موبایل در سال های 1401 و 1402 به واسطه نحوه تخصیص ارز از محل بازار نیما داده شده به 70 هزار میلیارد تومان می رسد، و این یارانه نه به مصرف کننده بلکه به واردکننده موبایل اختصاص داده شده است.

  • ۰۳/۰۲/۱۸

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">