ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه‌اندازی پست الکترونیکی امن در کشور

| چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۸۸، ۰۳:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) با تأکید بر اینکه باید فناوریهای نوین را پس از بومی و امن سازی استفاده کنیم گفت: مرکز پدافند غیرعامل فاوا پروژه‌های امنیتی از جمله پروژه طراحی و تولید پست الکترونیکی را تعریف کرده که هم اکنون در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد داور صبح چهارشنبه در همایش آسیب پذیری و امنیت در خدمات اینترنتی گفت: در راستای امن سازی آسیب پذیری و امنیت حوزه‌ های میزبانی، وب، پست الکترونیکی و جستجو، مرکز پدافند غیرعامل فاوا پروژه ‌های امنیتی از جمله پروژه طراحی و تولید پست الکترونیکی را تعریف کرده که هم اکنون در دست اجرا دارد. هدف از این پروژه طراحی و تولید سامانه پست الکترونیکی امن با کارآیی بالا است که بتواند به نیازمندیهای جدید ناشی از افزایش استفاده از نامهای الکترونیکی کاربران در محیطی امن پاسخ دهد.

وی همچنین ادامه داد: از آنجا که در کشور ما بسیاری از نرم افزارهای پایه از قبیل سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی و تحت وب با نرم افزارهای کارگزار نامه الکترونیکی از طریق واسطه ‌ها و شرکتهای خارجی تهیه می شود لذا طراحی و بومی سازی آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا نپرداختن به آن باعث بروز خساراتی جبران ناپذیر خواهد شد.

رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه انتقال فناوری به صورت خرید محصولات نرم افزاری یا سخت افزاری قابل دستیابی نیست لازم است محققان کشور در جهت بومی سازی و امن سازی فناوریها اقدام کنند.
راه اندازی مرکز عملیات امنیت (SOC) و تیم امداد و نجات رایانه ‌ای (CERT) ملی

داور همچنین از راه اندازی مرکز عملیات امنیت (SOC) و تیم امداد و نجات رایانه ‌ای (CERT) ملی خبر داد و گفت: تدوین برنامه‌ تولید و توسعه فناوریهای بومی و اجرایی کردن آن، تدوین برنامه فرهنگ ‌سازی و آموزش پدافند غیرعامل و اجرایی کردن آن از اهداف برنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور نام برد.

رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا همچنین تاکید کرد: در این راستا سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان سازمان سیاست ‌گذار، مرکز پدافند غیرعامل فاوا را که بازوی اجرایی خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است فعال کرده است.

وی به برنامه‌ های سال 87 و 88 این سازمان اشاره کرد و گفت: برنامه ‌های این سالها با محوریت طراحی و تولید سامانه ‌های امنیتی، بومی، حمایت از تولیدات داخلی و فرهنگ ‌سازی تعریف شده است.
آمار جنگهای سایبری

به گزارش مهر، داور گفت: آمار نشان می دهد که جنگهای سایبری با روندی سریع در حال گسترش است به طوریکه در سال 1998 بالغ بر 250 هزار حمله صورت گرفته و این رقم در سال 2006 به دو میلیون و در سال 2007 به چهار میلیون حمله سایبری افزایش یافته است.
رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا افزود: با توجه به شکل امروزی جنگ که از آن به عنوان جنگ اطلاعات یا جنگ سایبر می ‌توان نام برد، پرداختن و توجه ویژه به مقوله پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از لحاظ کمی و کیفی و بررسی سامانه های مرتبط نقش مهم و ارزشمندی را در تعیین سرنوشت این نوع جنگها بر عهده خواهد داشت.

وی سهولت بهره گیری از نقاط ضعف و آسیب پذیری دشمن، دشواری کشف حمله، اهداف و نوع حمله، هزینه ‌های عملیاتی اندک و ناشناس بودن مهاجم را از ویژگیهای جنگ سایبر نام برد و اظهار داشت: یکی از نقاط آغازین و شاید خط مقدم جبهه این جنگ اینترنت است از این رو توجه به مبانی و اصول پدافند غیرعامل در طراحی و راه ‌اندازی پروژه ‌ها و طرحهای فناوری اطلاعات و ارتباطات امری ضروری است.

داور با اشاره به رئوس سیاستهای کلان در حوزه پدافند غیرعامل فاوا اظهار داشت: امن، ایمن و پایدارسازی فضای سایبر در برابر حملات اختلالات بر اساس اصول پدافند غیرعامل و رعایت توازن بین امنیت و توسعه فضای سایبر، ساماندهی و توسعه زیرساختهای امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تکیه بر توانمندیهای داخلی و با تاکید بر بومی سازی محصولات، ساماندهی و توسعه ظرفیتهای علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه امنیت و پیش بینی تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای انجام مطالعات و پایش مستمر مخاطرات امنیتی در حوزه سایبری از جمله رئوس برنامه‌ های این سازمان است.

  • ۸۸/۰۵/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">