ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه دور زدن رجیستری را یافتیم

| چهارشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

پس از اجرای طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل بسیاری از گوشی ها از کار افتاده و غیرفعال شده اند. اما اکنون برخی بازاریان مدعی هستند که راه هایی برای دور زدن رجیستری یافته اند.
فناوران - از 14 آذرماه طرح رجیستری گوشی های موبایل به شکل رسمی عملیاتی شد. در آن تاریخ به شکل عمومی اطلاع رسانی های محدودی صورت گرفت و از واردکنندگان، فروشندگان و مردم خواسته شد که هنگام خرید و فروش گوشی حتما کدهای دستوری را اعمال کرده و از رجیستر بودن گوشی مورد نظرشان اطمینان حاصل کنند. 
بر این اساس هنگام خرید گوشی از تاریخ مذکور، پیامکی برای کاربر ارسال و رجیستر بودن یا نبودن گوشی اطلاع داده می شد. از آنجا که اجرای این طرح بارها به تعویق افتاده بود، بسیاری از فروشندگان و حتی خریداران، عملیاتی شدن آن را جدی نگرفته و اقدام به خرید و فروش گوشی هایی کردند که در شبکه اپراتوری کشور ثبت نشده بود. 
پس از مهلت یک ماهه ای که مقرر شده بود گوشی های رجیستر نشده از کار می افتند، یعنی از 14 دی ماه به ترتیب گوشی ها بر اساس تاریخ فعال سازی، از کار افتادند. 
در این حین وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا اطلاعیه ای صادر کردند و از مردم خواستند در صورتی که گوشی های شان از کار افتاده می توانند با در دست داشتن فاکتور خرید به فروشگاه هایی که از آنها خرید کرده اند، مراجعه و گوشی را پس دهند و پول پرداختی را پس بگیرند. همچنین اگر موفق به پس دادن گوشی نشدند، می توانند به اتحادیه مرتبط مراجعه کرده و شکایت خود را از فروشگاهی که گوشی خریده اند، طرح کنند.
به این ترتیب هر روز بازاریان شاهد رجوع خریدارانی بودند که گوشی های شان غیرفعال شده بود و دیگر آنتن نمی داد. این در حالی بود که همه این گوشی ها از برند اپل بود. 
به این ترتیب تعداد زیادی فروشندگان که در زمان اجرای طرح، اقدام به فروش گوشی بدون گارانتی و ثبت نشده در شبکه اپراتوری کشور کرده بودند ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند. حتی بسیاری به مرحله ورشکستگی هم رسیدند. 
با این حال این روزها ظاهرا اوضاع بازار بهتر شده است؛ چراکه برخی از آنها ادعا می کنند که راهی را برای فعال سازی گوشی های از کار افتاده یافته اند و به طریقی می توانند گوشی هایی را که غیرفعال شده اند دوباره فعال کنند.
براساس گزارش برخی از فعالان بازار، عده ای توانسته اند با دسترسی به اطلاعات مسافران خارجی در سایت گمرک، اقدام به استفاده از این مدارک مثل شماره پاسپورت آنها برای ثبت و رجیستری گوشی های شان کنند. البته این موضوع فقط در حد شایعات بازار است و هنوز صحت آن تایید نشده است.
اما بنابر گزارش بازاریان، ظاهرا افرادی این روزها با دریافت مبلغی به ازای هر گوشی، اقدام به استفاده از اطلاعات مسافران خارجی برای ثبت و رجیستر کردن گوشی ها می کنند.

  • ۹۶/۱۱/۱۸

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">