ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روند هوشمندسازی مدارس کند شده است

| دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از کند شدن روند هوشمند سازی مدارس، گفت: نیروهای دارای کسری موظف، مازاد مطلق نیستند و برای این افراد می‌توان کلاس‌های جبرانی یا ساعات پرورشی و مشاوره‌ای پیش‌بینی کرد.

ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اعلام 2 برابر شدن بودجه آموزش و پرورش برای اولین بار در دولت یازدهم، گفت: حقوق میانگین معلمان در سال هشتاد و هشت، 480 هزار تومان بود و این حقوق در افزایشی نزدیک به 4 برابری در سال 91 به یک میلیون و 342 هزار تومان رسید.

 سحرخیز تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش در دولت نهم 7 هزار میلیارد تومان و در دولت دهم نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان با رشدی دو برابر و نیم تحویل دولت جدید شد.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هم اکنون 25 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است، اظهار داشت: اینکه می‌گویند بودجه این وزارتخانه 2 برابر شده است، صحیح نیست و اگر این طور بود الان این وزارتخانه باید با بودجه 40 هزار میلیارد تومانی اداره می‌شد.

سحرخیز تصریح کرد: بودجه 25 هزار میلیارد تومانی برای مهم‌ترین وزارتخانه کشور ایده‌آل نیست و مسئولان مانور ندهند که ما برای اولین بار بودجه آموزش و پرورش را 2 برابر کردیم، چراکه با اعلام این موضوع در جامعه ایجاد توقع می کنند.

وی، عدم افزایش بیشتر بودجه آموزش و پرورش را با توجه به تنگناهای مالی و اعتباری دولت، صحیح و منطقی دانست و تصریح کرد: در گذشته حقوق معلمان نزدیک به 4 برابر و بودجه این وزارتخانه 2.5 برابر شده است.

*رمز گشایی از اعلام هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه سخنان خود به اعلام هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز که چندی پیش توسط وزیر آموزش و پرورش بیان شد، اشاره کرد و افزود: مسئولان آموزش و پرورش اذعان کرده‌اند که با 2 برابر شدن بودجه، این وزارتخانه همچنان کسری 5 هزار میلیاردی تومانی دارد و زمانی که از هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی برای هر دانش‌آموز خبر می‌دهند ایجاد این شبهه می‌کند که دولت کارفرما خوبی نیست و باید آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود.

سحرخیز تصریح کرد: حدود 80 هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که این دانش‌آموزان در کلاس‌های 2 یا 3 نفره هستند و ناچاراً نزدیک به 30 هزارمعلم نیز در خدمت این دانش‌آموزان هستند.

وی ادامه داد: همچنین چند هزار معلم برای دانش‌آموزان خارج از کشور به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند؛ مدارس روستایی کم جمعیت با تک دانش‌آموز و یا زیر 10 دانش‌آموز است که وزیر آموزش و پرورش تعداد آنها را 110 مدرسه اعلام کرد و نمی‌شود این مدارس را تعطیل کرد، زیرا تعطیل کردن این مدارس به معنای پایین آمدن پوشش تحصیلی و اضافه شدن به مجموع بیسوادها در کشور است.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طبق گزارشات جهانی شاخص‌های توسعه منابع انسانی در ایران رشد صعودی داشته است، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل این صعود، تأکید بر پوشش تحصیلی و عدم محروم شدن دانش‌آموزان واجب التحصیل خصوصاً در مقطع ابتدایی و متوسطه اول بوده است که با توجه به هزینه بر و مشکلات بسیار آن، این موضوع از افتخارات آموزش و پرورش است.

سحرخیز تقسیم بودجه کل آموزش و پرورش بر تعداد دانش آموزان و اعلام هزینه‌کرد برای هر نفر را تقسیمی غیر عادلانه و منطقی دانست و افزود: این یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه تولید کتاب، حقوق ستادی‌ها، بودجه مدارس استثنایی و تیزهوشان می‌شود و این تقسیم عادلانه و منطقی نیست.

وی تصریح کرد: در کنار این هزینه‌ها باید هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی را که در برخی استان‌ها به دلیل پراکندگی در روستاها و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان دختر و پسر در مناطقی که تراکم پایین دارند نیز اضافه کرد.

* مدیریت منابع انسانی نباید شتابزده انجام شود

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود به اعلام 35 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش که توسط مسئولان این وزارتخانه اعلام شد، واکنش نشان داد و افزود: چند وقت پیش با آقای سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش صحبت کردم و ایشان در مصاحبه‌ای موضوع نیروی مازاد در این وزارتخانه را تشریح کردند.

به گزارش فارس سحرخیز تصریح کرد: معلمان شاغل در آموزش و پرورش اگر بیشتر از 20 سال سابقه کاری داشته باشند باید در هفته 20 ساعت و در غیر این صورت 24 ساعت موظف خدمت کنند؛ برخی معلمان به عنوان مثال به جای 20 ساعت، 17 یا 15 ساعت زمان خدمت دارند که اصطلاحاً به این افراد نیروهای دارای کسری موظف می‌گویند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این بدان معنا نیست که نیروهای دارای کسری موظف، مازاد مطلق هستند و برای این افراد می‌توان کلاس‌های جبرانی یا ساعات پرورشی و مشاوره‌ای پیش‌بینی کرد.

سحرخیز با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی نباید شتابزده و تند انجام شود، خاطر نشان کرد: در شروع کار دولت یازدهم تاکنون نزدیک به 100 هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند و برای جایگزین این افراد، هیچ نیرویی گرفته نشده است.

 وی با اشاره به برخی نظرات در خصوص تعدیل نیرو در آموزش و پرورش گفت: نمی‌شود ره صد ساله را یکساله رفت و با شعار تأمین حقوق معلمان و ترمیم بودجه آموزش و پرورش مثلا در طرحی دو ساله، 300 هزار نفر را تعدیل کرد و این را تعادل در نیروی انسانی این وزارتخانه نام گذاشت.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تا 2 سال آینده به بدنه نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: تا سال آینده 13 هزار و  700 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در رشته ابتدایی وارد مدارس می‌شوند و نیز اگر مناطقی با کمبود نیرو مواجه است با حق التدریس پر شود و در مناطقی دیگر مانند امسال که 5000 نفر استخدام می‌شوند، آزمون استخدامی برگزار شود تا مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش مرتفع شود.

*بازنگری در کتب درسی و تدوین برنامه درسی ملی، از توفیقات طرح 3-3-6

سحرخیز همچنین موضوع طرح 3-3-6 را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی مسئولان آموزش و پرورش نسبت به این طرح انتقاد می‌کنند، البته این طرح در آغاز راه مشکلاتی پیش رو داشته است اما این اقدامی جدی بود که ساعت‌های زیادی بر روی آن کار کارشناسی شده است و توفیقات بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: دکتر صالحی ریاست انرژی اتمی کشور در جشنواره جابربن حیان که ویژه دانش‌آموزان ابتدایی است از بنیانگذاران این جشنواره تقدیر کرد و در آن جشنواره یکی از دانش آموزان مبتکر، بخشی از ابتکار خود را مدیون کتاب کار و فناوری دانست.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بازنگری در کتب درسی و تدوین برنامه درسی ملی را از توفیقات طرح 3-3-6دانست و افزود: تدوین کتاب‌هایی همچون تفکر و سبک زندگی و نیز کار و فناوری اقدام بی سابقه‌ای در تدوین کتب دانش‌آموزان بوده است.

*اعتراض مردم نسبت به کند شدن روند هوشمند سازی مدارس

سحر خیز موضوع هوشمند سازی مدارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: هوشمند سازی مدارس، صرفا تجهیز مدارس به سخت افزارهای یارانه‌ای نیست بلکه باید نیروی انسانی توانمند شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی با انتقاد از کند شدن روند هوشمند سازی مدارس، خاطر نشان کرد: زمانی شور، اشتیاق و رغبت مطلوبی در مدارس برای هوشمند سازی شکل گرفته بود اما با دلایل غیر منطقی همچون به عنوان مثال در منطقه‌ای مدیری اشتباه کرده و از اولیایی پولی طلب کرده باشد، نباید روند هوشمند سازی مدارس کند شود که مورد اعتراض مردم و خانواده‌ها قرار گیرد.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تشریح عصر کنونی و سرعت بالای رشد تکنولوژی در جهان، اظهار داشت: نباید در این عصر به گونه‌ای اقدام شود که دانش‌آموزان از آموزش و پرورش جلوتر بیفتند، همان طور که الان شاهد هستیم نوجوانان و جوانان در حوزه تلفن همراه و برخی مسایل دیگر از پدر و مادرها جلوتر هستند و اگر غفلت شود آموزش و پرورش لطمه جدی خواهد دید.

*کیفیت بخشی در آموزش و پرورش مرهون افزایش بودجه غیر پرسنلی است

موضوع بودجه غیر پرسنلی مبحث پایانی بود که سحر خیز در سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: کیفیت بخشی در آموزش و پرورش مرهون افزایش بودجه غیر پرسنلی است.

وی تصریح کرد: تجهیز و اختصاص سرانه بیشتر برای مدارس، تجهیز آزمایشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان و تشکیل فوق برنامه‌های علمی و تربیتی در مدارس دولتی در گروی تخصیص بودجه مناسب غیر پرسنلی است.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اعلام 35 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها، اظهار داشت: این مقدار بودجه با توجه به تورم امروز جامعه ناچیز است و شاید صرفا 10 تا 12 هنرستان تجهیز شود.

سحر خیز از قیمت بالای برخی وسایل و دستگاه‌های مورد استفاده در هنرستان‌ها خبر داد و افزود: برخی دستگاه‌ها قیمتی نزدیک به 20 تا 30 میلیون دارد و اگر تمام این 35 میلیارد تومان نیز تخصیص داده شود، سهم هر استان یک میلیارد تومان خواهد بود که بودجه کمی است و باید این بودجه بیشتر شود.

  • ۹۴/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">