ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رونمایی از نسل عجیب هوش مصنوعی

| دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۲:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

سمیه مهدوی‌پیام – به گفته رئیس بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، دستیارهای هوش مصنوعی با «حافظه بلندمدت بسیار قوی»، حدود یک سال دیگر وارد بازار می‌شوند.

مصطفی سلیمان در گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفت: «محصولاتی که بتوانند مکالمات، پروژه‌ها و مشکلات را به خاطر بیاورند، کاربران را تشویق می‌کنند تا زمان بیشتری را با آنها بگذرانند و پیشینه شخصی خود را بیشتر با آنها به اشتراک بگذارند.»

او افزود: «فکر می‌کنم ما در حال ورود به یک عصر کاملا جدید هستیم که در آن دستیارهای همکار، بسیار توانمند و همیشه در زندگی روزمره حاضر خواهند بود.»

در این میان اما منتقدان، نگرانی‌های جدی درباره این سطح از یکپارچگی، از جمله امنیت داده‌ها، حفظ حریم خصوصی، احتمال ارائه مشاوره غلط یا اطلاعات نادرست توسط ابزارهای هوش مصنوعی یا بروز جهت‌گیری‌ درونی به نفع شخصی که قرار است به او کمک کند، دارند.

با این حال، حامیان هوش مصنوعی معتقدند برای اینکه این ابزارها واقعا مفید باشند، باید عمیقا در زندگی ما ادغام شوند و تنها زمانی می‌توانند به طور واقعی کمک کنند که از پیشینه و زمینه‌ای که به آنها واگذار می‌شود، مطلع باشند.

به عنوان مثال، یک مدیر برنامه‌ریزی هوش مصنوعی فقط زمانی می‌تواند برنامه شما را تنظیم کند که به آن دسترسی داشته باشد، بتواند آن را ویرایش کند و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های‌تان را به خاطر بسپارد.

در این زمینه اما سلیمان خاطرنشان می‌کند که انتظارات بیشتر افراد درباره حریم خصوصی، در طول زمان، تغییر کرده است.

به گفته او، دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها، دوربین‌های داخل خودرو و هدفون‌ها در محیط‌های عادی «به طور مداوم در حال ضبط» هستند.

وی به مثال دیگری از قابلیت Live View در آیفون اشاره کرد که در آن، همزمان با گرفتن عکس، ویدئو و صدا نیز ضبط می‌شود. به نظر وی، «بیشتر مردم، عاشق این قابلیت هستند.»

سلیمان افزود: «برخی افراد آن را خاموش می‌کنند اما این یک تغییر بسیار متمایز در انتظار پیش‌فرض از ماهیت یک عکس است،»

او اضافه کرد که مزایای این نوع فناوری، مانند اینکه آیا مردم احساس می‌کنند می‌توانند استفاده از آن را کنترل کنند و آیا به ارائه‌دهنده آن اعتماد دارند یا نه، عوامل مهمی در تصمیم‌گیری برای پذیرش آن هستند.

  • تغییردهنده بازی یا حباب؟

مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI، خالق ChatGPT، سرمایه‌گذاری کرده و به عنوان یکی از رهبران بازار در رقابت برای توسعه و کنترل این فناوری قدرتمند و سریعا در حال تحول، ظاهر شده است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد مردم به طور مداوم از آن استفاده نمی‌کنند.

نظرسنجی ماه اوت موسسه رویترز نشان داد 29 درصدِ پاسخگویان بریتانیایی، از ChatGPT استفاده کرده‌اند اما تنها 2 درصد به طور روزانه از آن بهره می‌برند.

سلیمان البته تایید می‌کند که شاید ابزارهای هوش مصنوعی مصرف‌کننده، هرگز به اندازه گوشی‌های هوشمند به محبوبیت جهانی نرسند.

او گفت: «شاید این، با گوشی‌های هوشمند متفاوت باشد.» به گفته وی، «تقریبا 90 درصد از جمعیت جهان یک گوشی هوشمند دارند. شاید این، تفاوت داشته باشد. شاید 50 درصد [ابزارهای هوش مصنوعی] را رد کنند.»

او اضافه کرد که هوش مصنوعی، با وجود خطرات احتمالی آن، تا کنون سریع‌ترین فناوری در حال رشد و پذیرفته‌شده در تاریخ است.

سلیمان به شدت ایده‌ای را که توسط بسیاری از ناظران صنعت مانند جیم کاولو، رئیس تحقیقات سهام گلدمن ساکس، مطرح شده، مبنی بر اینکه هوش مصنوعی مانند برخی از ترندهای فناورانه گذشته، ممکن است به یک حباب تبدیل شود، رد کرد.

او درباره زنی صحبت کرد که به سلیمان گفته بود کسب‌وکار خود را با استفاده از راهنمایی‌ها و انگیزه‌هایی که از یک چت‌بات به نام Pi دریافت کرده، راه‌اندازی کرده است.

به گفته سلیمان، «ما به وضوح در حال تولید دانش شخصی‌سازی‌شده و تعاملی در نوک انگشتان با هزینه نهایی صفر هستیم. این ایده که این موضوع می‌تواند یک حباب باشد، کاملا فراتر از درک من است.»

مایکروسافت اخیرا مجموعه‌ای از افزونه‌های جدید برای دستیارهای هوش مصنوعی CoPilot را معرفی کرد که شامل قابلیت صوتی، خلاصه روزانه اخبار و چت‌بات کندتر برای پرسش‌های دشوارتر و عمیق‌تر به نام Think Deeper است.

این مجموعه همچنین CoPilot Vision را شامل می‌شود؛ یعنی ابزاری که در مرورگر وب Edge قرار می‌گیرد و هنگام فعال شدن، صفحات وب را مشاهده کرده و در فعالیت‌های آنلاین کمک می‌کند.

بنا به اعلام مایکروسافت، Vision هیچ داده‌ای را ذخیره یا ضبط نمی‌کند، باید به صورت دستی فعال شود و در پایان هر جلسه مرورگر بسته می‌شود. به گفته مایکروسافت،Vision  فقط با برخی سایت‌های خاص کار می‌کند و هنوز تاریخ عرضه آن تعیین نشده است.

در تابستان، این شرکت عرضه ابزار هوش مصنوعی به نام Recall را به حالت تعلیق درآورد. این ابزار، هر چند ثانیه یک‌بار از صفحه، اسکرین‌شات می‌گیرد تا به کاربران کمک کند چیزهایی را که قبلا مشاهده یا روی آنها کار می‌کردند، پیدا کنند.

این تعلیق، پس از واکنش‌های منفی از سوی فعالان حریم خصوصی و سوالاتی از سوی نهاد ناظر بر داده‌های بریتانیا صورت گرفت.

  • ۰۳/۰۷/۳۰

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">