ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس رگولاتوری: فیبرنوری ارزان‌تر می‌شود

| سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۰۵:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کرد: با افزایش پوشش فیبرنوری در کشور فضای رقابتی بیشتر و قیمت‌ها شکسته‌تر می‌شوند.

امیر محمد زاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی در باره پوشش فیبر نوری مطرح کرد: توسعه زیرساخت ارتباطی در همه جای دنیا یا در بحث ارتباطات سیار و یا ثابت‌ است. توسعه‌ای که در ارتباطات سیار داشتیم در سال‌های گذشته قابل قبول بوده است چرا که توسعه و ایجاد پوشش در ارتباطات سیار راحت تر از ثابت است. در توسعه ثابت باید سیم کشی و فیبر کشی کنیم و فیبر را به داخل خانه‌های مردم برسانیم و نیاز به حفاری است. بنابراین چون کار سخت بوده در سال‌های گذشته توجه زیادی به آن نشده و به خصوص با حادثه کرونا، بار زیاد ترافیکی روی ارتباطات سیار منتقل شد در حالی که اکثر بار ترافیکی باید روی ارتباطات ثابت باشد.

پروژه فیبرنوری، مهم‌ترین تاکید شهید رئیسی بود

او با بیان اینکه یکی از پروژه‌های زیربنایی که شهید رئیسی تاکید داشتند، بحث فیبرنوری بود که کارهای زیربنایی آن انجام بشود و عقب ماندگی جبران بشود، اضافه کرد: جایگاه ما در حوزه اینترنت ثابت کشور ۱۵۰ بود. در حوزه ارتباطات سیار هم در جایگاه حدود ۷۵ بودیم.

لاجوردی گفت: توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری کار گسترده ای است. تمام شهر ها باید حفاری و فیبرکشی شود. به عنوان مثال کشور اسپانیا که یک سوم ما وسعت دارد، حدود ۱۰ سال این کار را انجام داده اما ما تصمیم گرفتیم این پروژه را در سه سال انجام دهیم. 

او ادامه داد: ما ۲۰ میلیون خانواده شهری داریم و هدف‌گذاری کردیم که تا پایان دولت سیزدهم این بیست ملیون را تحت پوشش قرار می‌دهیم.به اسم صورت که انتهای ۱۴۰۲ ، هشت میلیون خانوار و انتهای ۱۴۰۳، چهارده میلیون و انتهای ۱۴۰۴، تمام بیست میلیون تحت پوشش قرار بگیرند.

پوشش فیبرنوری برای ۷/۵ میلیون خانوار تا پایان ۱۴۰۲

رئیس سازمان تنظیم مقررات بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، هفت و نیم میلیون پوشش انجام شد یعنی فیبر را تا نزدیک منازل بردیم. در حالی که پوشش فیبر نوری در ابتدای دولت سیزدهم هشتصد هزار خانوار بود.

او توضیح داد: وقتی پوشش به مقدار خوبی برسد وارد مرحله تحریک تقاضا می.شویم. باید تشویق کنیم مردم که الگوی مصرف را اصلاح کنند به خصوص زمانی ک در منزل هستند. سال گذشته وارد فرایند تحریک تقاضا نشدیم و الان هم آرام آرام این فرآیند را اجرا می‌کنیم چون باید پوشش به مقدار خوبی برسد.

پوشش فیبرنوری تا دو ماه آینده به ۱۰ میلیون می‌رسد

لاجوردی گفت:  اگر پوشش به ده میلیون برسد که انشاءالله در دو ماه آینده این اتفاق می‌افتد، آن گاه تحریک تقاضا را آغاز می‌کنیم. یکی از راه‌های تشویق کاربران برای استفاده از اینترنت ثابت، کاهش هزینه آن نسبت به سیار است.

او ادامه داد: در سایر کشورها آنقدر قیمت ارتباطات سیار بالا است، خود کاربر تمایل به استفاده از اینترنت ثابت دارد، اما ما نمی‌خواهیم ارتباطات سیار را گران تر کنیم و باید هزینه اینترنت ثابت را کمتر و فضا را رقابتی کنیم.

ایجاد فضای رقابتی، به نفع مردم

قائم مقام وزیر ارتباطات افزود: تا مدتی پیش فقط یک اپراتور داشتیم که در حوزه فیبر کار می‌کرد اما تعداد این اپراتورها را به ۱۰ رساندیم و از توانایی بخش خصوصی استفاده کردیم تا فضای رقابتی ایجاد شود.

او با بیان اینکه باز هم قیمت ها پایین تر می آید، گفت: قبل از اینکه فضا رقابتی بشود شرکت اولیه ده ملیون تومان می‌گرفت فقط برای پوشش اما با ورود رقبا این قیمت ها شکسته شد. هروقت پوشش را در کشور بیشتر کنیم فضای رقابتی بیشتر و قیمت ها شکسته تر می‌شوند و مردم در قیمت و کیفیت نفع می برند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات مطرح کرد: سرعتی که مردم در اینترنت ثابت استفاده می‌کنند هم اکنون تقریبا ۱۰ مگابیت بر ثانیه و در اینترنت سیار ۱۳ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت در فیرنوری چند برابر می شود و حتی به هزار هم می رسد. سرعت های ارائه شده از شرکت های مختلف، متفاوت خواهد بود. این باعث می‌شود اینترنت سیار هم بهتر شود چرا که بار سنگینی که بر دوش آن است کاسته می‌شود.  

او با بیان اینکه ما الان نسل چهارم ارتباطات سیار را در کشور داریم و در حال گذار به نسل پنجم هستیم، افزود: اگر به نسل پنجم برسیم متوسط سرعت به بالای صد می رسد. تمرکز ما در وزارت ارتباطات فقط بر روی اینترنت ثابت نیست، ما به نسل پنجم ارتباطات سیار هم ورود کردیم و حدود پنج درصد جمعیت کشور تحت پوشش نسل پنجم قرار گرفتند و در حالی که ابتدای دولت حدود ده سایت 5G داشتیم الان دو هزار سایت 5G داریم. 

لاجوردی تاکید کرد: باید توجه داشت که استفاده از نسل پنجم اینترنت، نکته ای دارد و گوشی باید از شبکه نسل پنجم پشتبانی بکند. ممکن است آنتن 5G موجود باشد اما مدل گوشی از آن پشتیبانی نکند‌ بنابر‌این باید دقت کنیم گوشی که می‌خریم از قابلیت پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه حدود هشت هزار روستای کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم، اضافه کرد: قانون برنامه ششم می‌گفت باید هشتاد درصد روستاهای بالای بیست خانوار تحت پوشش قرار بگیرد ما این درصد را به ۹۶ رساندیم و امیدواریم تا شهریور به صد درصد برسد.

مردم از تکرار کننده‌های مجاز استفاده کنند

لاجوردی اشاره کرد: یک چالش دیگر که در حوزه ارتباطات داریم بحث تجهیزات تکرار کننده غیرمجاز است، ممکن است افراد برای اینکه آنتن ندارند، تقویت کننده بگیرند، که اگر این تقویت کننده‌ها مجاز نباشند خودش باعث تداخل سیگنال و ایجاد مزاحمت برای ارتباطات می شود. مردم اگر مشکل در اینترنت دارند با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند و اگر می‌خواهند تکرار کننده استفاده کنند از تکرارکننده های مجاز استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">