ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

متصل نشدن برخی دستگاه‌های دولتی هنگام فعالیت آزمایشی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یک چالش‌ بود، فردا که ۲ وزیر رسما سامانه را رونمایی می‌کنند میزان همراهی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات اساسی‌ترین نکته است.

به گزارش فارس سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات فردا شنبه با حضور وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

این سامانه به صورت آزمایشی از خردادماه 95 آغاز به کار کرده است.

پیش از این حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام کرده بود، پذیرش درخواست دسترسی به اطلاعات در پورتال‌های دستگاه‌ها برای انتشار اطلاعات عملاً آغاز شده، اما قرار است، به‌زودی پورتال توسط وزرای ارتباطات و ارشاد رسماً رونمایی شود.

مطابق ماده 1 آیین‌نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی دستگاه‌‌ها، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام که شامل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح، قوای قضاییه و مقننه و مؤسسات شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای وابسته به آنها و بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌‌شوند و همچنین هر مؤسسه، شرکت یا نهادی که تمام یا بیش از 50 درصد سهام آن متعلق به دولت به معنای عام کلمه و نه فقط قوه‌ی مجریه است، مکلفند طبق قانون، اطلاعات درخواستی شهروندان را در اختیارشان بگذارند. همچنین مؤسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی از قبیل بانک‌ها هم مشمول این قانون هستند.

در بررسی خردادماه 7 وزارتخانه به این سامانه متصل نشده بودند. اطلاعات سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در خرداد ماه نشان می‌داد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان‌های پیشرو در اتصال به این سامانه بوده‌اند و جای وزارت نفت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، وزارت دفاع و  وزارت راه و شهرسازی در میان سازمان‌های متصل به سامانه خالی بود.

حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیش از این گفته بود: طبعا دستگاه‌هایی که نام‌شان در فهرست نیست یا بعدا نباشد، به معنای این است که هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند. دبیرخانه هم اصراری ندارد که بیش از این پیگیری کند، بلکه معتقدیم فشار افکار عمومی و پیگیری رسانه‌ها بهترین ساز و کار برای پیوستن همه‌ دستگاه‌های مشمول قانون به این سامانه خواهد بود.

اکنون باید دید که راه اندازی رسمی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با همراهی تمامی دستگاه‌ها،‌ سازمان‌ها و نهادهای وابسته به حکومت به معنای عام انجام شده یا احتمالاً فازهایی برای همراهی تمامی دستگاه‌های مربوطه اعلام خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">