ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه سپهتن چگونه کار می‌کند

| يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۲۹ ب.ظ | ۳ نظر

سپهتن در حقیقت معنای خاصی ندارد این کلمه در واقع از حروف اول " سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان " استخراج شده است سامانه ای که بمنظور نظارت و کنترل بهینه تر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای طراحی و ایجاد شده است.
سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است دستگاهی که درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می کند اطلاعاتی نظیر سرعت؛ مشخصات گواهیانه راننده ؛ ساعت کارکرد و غیره.
این  سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس های مسافر بری بین شهری به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد؛ سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه های مورد نیاز تبادل داده می کند.
ارتقاء بهره وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
به هر حال آنچه بر لزوم طراحی و بهره گیری از این سیستم هوشمند تاکید دارد؛ بعد نظارتی آن و ساماندهی اصولی تردد های بین شهری می باشد؛ قطعا برای دستیابی به مدیریت یکپارچه و کلان در بخش حمل و نقل جاده ای وجود این سیستم از ضروریات است.
وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو شامل ناوگان های فعال مسافری و باری جاده ای، وجود بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر از دلایل دیگر استفاده از این سیستم هوشمند است.
هر چند هر گونه کنترل و حرکت در مسیرهای نظارتی و  قانونی می تواند در ظاهر برای عده ای قلیل ایجاد محدودیت  و نارضایتی  کند اما اثرات و سود بلند مدت طرحهایی اینچنینی می تواند همه را مرتفع سازد.
سپهتن می تواند با تشخیص کارکردهای واقعی رانندگان تلاشگر و زحمتکش بستری برای شناسایی این عزیزان فراهم آورد؛ این سیستم می تواند با کنترل سرعت تردد های بین شهری ؛ خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شکل گسترده ای کاهش داده و نهایتا سلامتی و ایمنی خود رانندگان را  تضمین نماید.
این سیستم حتی قادر است در خصوص مواردی نظیر نداشتن بیمه؛ معاینه فنی و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت هم کمک شایانی به مجریان قانون کند ؛ سپهتن در حقیقت ابزاری است که  کنترل و نظارت  پلیس راهور را دو چندان می نماید و تلاش آنان را دربرقراری امنیت؛ آسایش و ایمنی جاده های کشور تسهیل می کند.
البته برکسی پوشیده نیست که انجام این قبیل پروژه های عظیم و ملی ممکن است در بدو امر مشکلات جزئی را هم برای تعداد محدود از راننده بوجود آورد که آن هم به تدریج قابل رفع است.
به گزارش الف رانندگان حرفه ای باید به این نکته واقف باشند که نهایتا سود اصلی طرحهایی اینچنینی که در بستر فن آوری اطلاعات و ارتباطات رقم می خورد می تواند؛ نهایتا به نفع خود آنان تمام شود.

  • ۹۵/۰۸/۲۳

سامانه سپهتن

نظرات  (۳)

جز اینکه وقت مسافرین تلف بشه بدرد نمیخوره
این من راننده اتوبوس شهرستان لامرد _شیراز هستم اگر کاملا فعال شود عالی است چون باعث میشوم هیچ راننده ای به صورت تکی رفت و برگشت انجام نده
  • رسول فانیر
  • سلام
    با توجه به مزایای بسیار خوب این سامانه  مامورین کنترل پلیس راه هم این فرصت را پیدا کرده اند تا انجایی که میتواند بدون در نظر گرفتن اصل قانون  ومقررات، بی رحمانه به رانندگان تاخته وتا انجا که میتوانند اشد مجازات تعیین شده را اعمال کنند .
    در مواجهه با مامورین می شنویم که خط قرمز پلیس راه  رانندگان اتوبوس میباشد  وبا کوچکترین خطا چنان برخوردی میشود گویی که راننده اتوبوس قاتلین بل فطره ای اند که دائم در حال کشتار چهل پنجاه نفر انسانند 
    مقرراتی که برای رانندگان اتوبوس وضع شده  بر چه موازیین شرعی وعرفی بوده که راننده بدبخت که حتی برای پرداخت حق بیمه خود سر هر ماه دغدعه دارد، از کار بیکار میشود بخاطر اینکه سهوا و خلاف میل خود فقط یک کیلومتر از حد مجاز و انی به سرعتش اضافه شده  راننده اتوبوس الان بمانند(با معذرت جسارت نباشد)شتری که یوغ در بینی داشته وافسارمان در دست پلیس که توان دفاع از ما سلب نموده اند  
    راننده اتوبوس در هیچ جا  حرفش خریدار نداشته و متاسفانه مانند چوپان دروغ گو با انان برخورد میشود   امیدوارم  که قانون ومقرراتی که هر مامور برای خود تفسیر به رای میکند  طوری اصلاح و روشن وضع شود تا با شفافیت ومنصفانه اعمال کنند تا هیچ راننده ای اعتراضش وارد  نباشد و به قانون تمکین کنند و شاهد هیچ گونه حادثه ای نباشیم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">