ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه نت‌سنج پلاس که چندی پیش از سوی سازمان تنظیم ارتباطات و مقررات رادیویی راه‌اندازی شد، به شکل ساده بنا دارد تا تصویری جامع و در عین حال شفاف از وضعیت خدمات‌دهی اپراتورهای اینترنت ثابت و سیار ارایه کند.
به عبارت دیگر در این سامانه بر خلاف سایر نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه، کاربران صرفا از میزان سرعت و کیفیت خدمات اپراتوری که از آن سرویس اینترنت می‌گیرند مطلع نمی‌شوند. بلکه همزمان می‌توانند وضعیت اپراتور خود را با سایر اپراتورهایی که در همان محدوده خدمات می‌دهند، از جنبه‌های مختلف اعم از سرعت، کیفیت، قیمت و میزان رضایت و شکایات دیگر کاربران مشاهده کنند.
به گزارش آی‌تی آنالیز چنین تصویری اما یک نمای کلی و آنلاین از وضعیت اپراتورهای کشور می‌دهد تا با مراجعه در هر زمان، دریافت که بهترین اپراتورهایی که در حال حاضر و در یک محدوده مشخص در حال ارایه خدمات اینترنتی به کاربران هستند، کدام اپراتورها هستند.
علاوه بر این سامانه در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (Cra.ir) نیز به شکل هفتگی، ماهانه و فصلی نیز اطلاعات دقیقی از جایگاه اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات اینترنت ثابت و سیار می‌توان یافت که به شکل کلی یک اپراتور چه جایگاهی از نظر ظریب نفوذ، پوشش کشوری و میزان رضایتمندی کاربرانش دارد.
طبیعی است که دسترسی به این اطلاعات علاوه بر یافتن اپراتور مناسب، زمینه‌ساز ایجاد رقابت و حفظ حقوق کاربران اینترنت می‌شود.
با توجه به رشد بالای استفاده کاربران تهرانی از اینترنت سیار، نگاهی به آمار استخراج شده از سامانه نت‌سنج‌پلاس (netsanjplus.ir) و سایت سازمان رگولاتوری داشتیم تا به شکل مشخص وضعیت اپراتورهای موبایل کشور و جایگاه آنها را به دست بیاوریم.
در بخش وضعیت پوشش؛ همراه اول در 73 درصد استان تهران دارای پوشش خوب، 14 درصد پوشش متوسط، 4 درصد پوشش ضعیف و 7 درصد فاقد پوشش است و در شهر تهران میزان پوشش خوب این اپراتور به 85 درصد، پوشش متوسط به 10 درصد و پوشش ضعیف 2 درصد و فاقد پوشش به 1 درصد رسیده است.
بررسی اطلاعات سامانه نت‌سنج نشان می‌دهد که اپراتور دوم کشور (ایرانسل) در 80 درصد استان تهران دارای پوشش خوب، 10 درصد پوشش متوسط، 3 درصد پوشش ضعیف و 5 درصد فاقد پوشش است و در شهر تهران میزان پوشش خوب این اپراتور به 83 درصد، پوشش متوسط به 11 درصد و پوشش ضعیف 3 درصد و فاقد پوشش به 1 درصد رسیده است.
همچنین رایتل در 45 درصد استان تهران دارای پوشش خوب، 2 درصد پوشش متوسط و 50 درصد فاقد پوشش است و در شهر تهران میزان پوشش خوب این اپراتور به 87 درصد، پوشش متوسط به 4 درصد و فاقد پوشش به 7 درصد رسیده است.

از نظر کیفیت اینترنت در بخش کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی و وبگردی به ترتیب اپراتور همراه اول ، رایتل و ایرانسل بهترین رتبه‌ها را دارند و در بخش دانلودهای حجیم به ترتیب اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بهترین رتبه‌ها را دارند.
بخش دیگری از ارزیابی سایت سنج پلاس به شکایت‌های مردمی از اپراتورها مربوط می‌شود که از اهمیت بالایی برای مشترکان برخوردار بوده و به سامانه 195 منعکس می‌شود.
بر مبنای داده‌های این سایت سه نوع شکایت از اپراتورها در سایت قرار دارد که نخستین آن مربوط به عدم آنتن دهی شبکه است که به نسبت هر 100 هزار مشترک وضعیت سه اپراتور اصلی در استان تهران به این شرح است که به ترتیب شاخص رایتل 4.15، ایرانسل 4.02 و شاخص همراه اول 3.62 است.
به عبارت دیگر آمار شکایات ثبت‌شده نشان می‌دهد در بخش آنتن دهی رایتل و ایرانسل بیشترین شکایت را در سطح استان برای عدم آنتن دهی دارد و همراه اول کمترین شکایت را به نام خود ثبت کرده است.

  • ۹۸/۱۲/۰۴

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">