ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم معتقد است: سامانه جامع دانشگاهی یک حرف غیرمنطقی و غیرکارشناسی است که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. سامانه ای اجباری که همه دانشگاه موظف شوند در آن فعالیت کنند ایجاد نخواهد شد.

علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که وقتی نخستین ترم مجازی کرونایی به پایان رسید و نتایج آن کم کم  قابل احصاء شد، صحبت هایی از راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع برای دانشگاه ها شنیده شد که امکان یکپارچه سازی آموزش های الکترونیکی را فراهم کند. درباره این سامانه چه نظری دارید؟، گفت: رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال این طور پاسخ داد: از نظر من صحبت کردن از  سامانه جامع صحبت غیرکارشناسی است؛ برای مثال یک زمانی درباره دانشگاه علمی کاربردی صحبت می کنیم که این دانشگاه ۱۷۰ شعبه در سراسر کشور دارد و طبیعی است که می تواند سامانه جامعی داشته باشد؛ زیرا بسیاری از دروس در این دانشگاه مشترک است و دانشگاه از طریق سامانه جامع می تواند هم افزایی و اشتراک منابع بیشتر داشته باشد. برای مثال دانشگاه پیام نور هم این شرایط را دارد و همه شعبه های این دانشگاه زیرمجموعه یک دانشگاه واحد هستند و از این رو می تواند از یک سامانه جامع بهره ببرد. 

وی ادامه داد: اما اینکه کسی تصور کند دانشگاه های مجزا از هم از جمله برای مثال دانشگاه صنعتی شریف در تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه امیرکبیر در تهران و دانشگاه مشهد زیر چتر یک سامانه مشترک و  جامع می روند، چنین چیزی منطقی و کارشناسی نیست. ایجاد چنین سامانه ای هیچ وقت در دنیا اتفاق نیفتاده و در ایران هم اتفاق نخواهد افتاد. 

صفری ادامه داد: اما اینکه دانشگاه های مجزا از هم با هم همکاری های مشترک داشته باشند، روالی است که در دنیا مرسوم است، برای مثال مرسوم است که دانشگاه هاروارد با دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه جان هاپکینز، یک سری از دروس خود را به اشتراک می گذراند. این کار هم اساسا اصلا نیاز به سامانه جامع یا سامانه جدا ندارد؛ فقط به یک سری همکاری نیاز دارد.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: حتی می توانیم این رویه را در ارتباطات بین المللی هم به کار ببریم. در حال حاضر که شرایط شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران به وجود آمده و همه چیز را متاثر از خود کرده است، استفاده از امکانات بین الملل حتی در آموزش هم یک فرصت است. در این باره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم تمهیدات لازم برای بازتر گذاشتن دست دانشگاه ها برای انجام فعالیت های بین المللی را در دست اقدام دارد که این اقدامات و تصمیم های جدید به زودی و پس از تصویب اعلام عمومی خواهد شد. بنابراین همکاری دانشگاه های مجزا از هم یک رویه منطقی و مرسوم است اما چیزی به عنوان سامانه جامع دانشگاه ها یک حرف غیرمنطقی است.

صفری تاکید کرد: این نظر کارشناسی من است و روی این عقیده تاکید دارم و شما هم مطمئن باشید که سامانه جامع دانشگاهی به دلیل اینکه غیرکارشناسی است و در هیچ جای دنیا مرسوم نیست در ایران هم راه نخواهد افتاد. سامانه مشترک فقط برای همکاری دانشگاه های مجزا از هم معنی می دهد؛ اما اینکه سامانه ای اجباری باشد که همه دانشگاه به اجبار موظف شوند در این سامانه فعالیت کنند و برای مثال سامانه ای مانند سامانه وزارت آموزش و پرورش باشد ایجاد نخواهد شد. این حرف ها غیرکارشناسی است و توصیه می کنم کسی این پیشنهادها را پیگیری نکند؛ زیرا اگر کار به بحث رسمی و مناظره بکشد خیلی بیشتر می توان در این باره صحبت کرد که به چه دلیل صحبت از سامانه جامع دانشگاهی صحبت نسنجیده ای است.

  • ۹۹/۰۶/۳۱

وزارت علوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">