ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مشمول یا مستثنی بودن یک دستگاه از اتصال به خدمات دولت هوشمند موضوعی است که به بررسی های دقیقی نیازمند است و دلایل دستگاه‌های مستثنی از اتصال در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود.

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل گیری دولت هوشمند را از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم عنوان کرده است. به گفته وی  به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت  بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخری کار سختی است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

در این راستا ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گام‌های بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کرده است. بر اساس قانون بودجه امسال، همه دستگاهای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شده‌اند که سه فعالیت انجام دهند؛ اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد آنها خودداری کنند.

دوم اینکه حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شده، متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریورماه به سرانجام میرساندند.

تاکنون ۷۳ درصد دستگاه‌ها به طور قطعی به پنجره متصل شده‌اند و ۹ درصد دستگاه‌ها نیز در حال اتصال هستند، اما هنوز ۱۸ درصد دستگاه‌ها متصل نشده‌اند و اقدامی نیز در این زمینه انجام نداده‌اند که پس از دستور رییس جمهور و با توجه به پیگیری‌های کمیته نظارتی، جلساتی را با دستگاه‌های اصلی برگزار شده که به تعیین تکلیف دستگاه‌ها با توجه به موجه یا ناموجه بودن دلایل عدم اتصال آنها انجامید و سرانجام مقرر شد ‌تا سی‌ام آذرماه، ۲۶ دستگاه باقیمانده نیز به پنجره متصل شوند.

در این باره جواد موحد-معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- درباره بررسی آماری اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: با بیان این مهم مشمول یا مستثنی بودن یک دستگاه از اتصال به پنجره، موضوعی است که به بررسی‌های دقیقی نیازمند است، افزود: دلایل دستگاه‌های مستثنی از اتصال به پنجره در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود، گاهی دلایل دستگاه‌ها مبنی بر حساسیت یا ماهیت خدمات است که ممکن است در گذر زمان تغییر پیدا کند.

وی به صراحت با بیان اینکه استثنایی وجود ندارد و صرفا در یک بازه خاص زمانی ممکن است فرصتی داده شود تا زیرساخت‌های انجام اتصال فراهم شود، تشریح کرد: به طور کلی در تعریف خدمت سه مرحله شامل دریافت، پردازش و تحویل خدمت وجود دارد. برخی خدمات در مرحله پردارش یا تحویل باید به صورت فیزیکی ارایه شوند اما به صورت بدیهی دریافت خدمت می‌تواند به صورت الکترونیکی باشد که برخی دستگاه‌ها حتی خدمات خود در مرحله نخست را نیز پیاده‌سازی نکرده‌اند که مستلزم بررسی آن در کمیته نظارتی است که اعضای آن متشکل از سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و پس از تصمیم کمیته مشخص می‌شود، دستگاه مشمول استثناء هست یا خیر.

 

سنجش صحت اتصال دستگاه‌ها

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به وضعیت اتصال سامانه میخک وزارت امور خارجه، تصریح کرد: وزارت امور خارجه دلیل عدم اتصال خود را استدلالی در خصوص نحوه ثبت نام ایرانیان خارج از کشور از طریق ایمیل عنوان کرد که روش پیاده‌سازی این خدمت از منظر فنی در حال انجام است و بر اثر آن سامانه میخک وزارت امور خارجه نیز می‌تواند متصل شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت، درباره وضعیت اتصال سازمان امور عشایری نیز گفت: این سازمان در قالب یکی از سامانه‌های جهاد کشاورزی در پنجره واحد همان وزارت‌خانه حضور دارد و حضور  یک خدمت، دلیلی بر اتصال کامل آن دستگاه نیست و قانونگذار مشخص کرده است که باید ۳۰ درصد خدمات در قالب پنجره واحد خود دستگاه ارایه شود.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، معاون دولت الکترونیکی، اتصال سازمان مدارس غیردولتی را نیز تایید نکرد و گفت این سازمان هنوز دارای اتصال قطعی نیست و ممکن است جلسات فنی برگزار شده باشد، اما این به معنای اتصال نیست.

موحد در پایان اتصال دستگاه‌ها و الکترونیکی بودن خدمات را دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر دانست و گفت: بعضا دستگاه‌ها مانند دانشگاه ها و برخی بیمارستان‌ها در الکترونیکی بودن خدمات، پیشرو اما در اتصال عقب هستند؛ به عنوان مثال، در حوزه مالی در ارایه خدمات الکترونیکی پیشروتر از سایر حوزه‌ها هستیم و بانک‌ها نمونه‌های خوبی در این زمینه هستند. اما باید در حوزه اتصال اقدامات عاجلی را به انجام برسانند. لذا از بانک‌ها دعوت می‌کنیم، اتصال خود را برقرار کنند تا مردم بهتر بتوانند از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: پایان مهلت دستگاه‌ها برای تکمیل اقدامات اتصال، پایان آذر است و طی جدول زمان بندی باید اقدامات خود را به سرانجام برسانند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">