ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«سلطان رمزارز» دنیا چگونه سقوط کرد؟

| شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۳:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

 بنکمن فرید – رئیس سابق شرکت تبادل رمزارز اف‌تی‌اکس که حالا در حال فروپاشی است – گِیمِر (Gamer) قهاری است. او در رشته توییتی برای حدود یک میلیون دنبال‌کننده‌اش توضیح داد که دلیل این کارش چیست. این بازی راهی برای او بود تا ذهنش را از اداره دو شرکت که روزانه میلیاردها دلار معامله می کردند، خالی کند.


در ظرف کمتر از هشت روز، سم بنکمن فرید مشهور به «سلطان رمزارز» ورشکستگی‌ شرکتش را اعلام کرد و از مقام مدیر اجرایی شرکت کناره‌گیری کرد و حالا مشمول تحقیقات فدرال درباره نحوه مدیریت‌اش بر مسایل مالی شرکت است.

طی چند سال اخیر اینترنت مملو از مصاحبه‌های طولانی با او بوده است که در چت‌های ویدیویی از پشت میز دفترش در باهاما صحبت می‌کرد. 

در بعضی از این ویدیوها، صداهای کلیکی شنیده می‌شود که حواس مخاطب را پرت می‌کند. 

ضمن اینکه مصاحبه‌شوندگان او با دقت تمام به حکایت باورنکردنی میلیاردر شدن او ظرف پنج سال گوش می‌کنند، این صدا مدام شنیده می‌شود و به وضوح صدای کلیک کردن ماوس این کارآفرین آمریکایی است. 

با تکرارهای سریع و فراوانی صدای «کلیک، کلیک، کلیک» شنیده می‌شود. در همین حال، چشمان بنکمن فرید مدام به گوشه‌های مختلف صفحه نمایش حرکت می‌کنند. 

از ویدیوها اصلا مشخص نمی‌شود که او پشت کامپیوترش چه می‌کند ولی توییت‌های اونشانه‌های خوبی به مخاطب می‌دهند. 

او در فوریه ۲۰۲۱ توییت کرد که: «اسم‌ام به خاطر بازی کردن لیگ آو لجندز در حین صحبت با تلفن بد در رفته است.» 

بنکمن فرید – رئیس سابق شرکت تبادل رمزارز اف‌تی‌اکس که حالا در حال فروپاشی است – گِیمِر (Gamer) قهاری است. او در رشته توییتی برای حدود یک میلیون دنبال‌کننده‌اش توضیح داد که دلیل این کارش چیست. این بازی راهی برای او بود تا ذهنش را از اداره دو شرکت که روزانه میلیاردها دلار معامله می کردند، خالی کند.

بنکمن می‌گوید: «بعضی‌ها به افراط در نوشیدن الکل می‌افتند؛ بعضی قمار می‌کنند. من لیگ بازی می‌کنم.» 
 


سم بنکمن-فرید از یک بازی ویدیویی به نام استوری‌بوک براول نیز بسیار لذت می‌برد تا جایی که در مارس سال ۲۰۲۲ شرکت سازنده آن را خرید

 

وقتی این هفته امپراتوری رمزارز این جوان سی ساله با این شگفتی سقوط کرد، داستان دیگری درباره بازی‌های او در فضای آنلاین مطرح شده است. 

بنا به یک پست وبلاگی شرکت سکویا کپیتال، غول سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بنکمن فرید ضمن یک تماس ویدیویی در عالی‌ترین سطح با تیم سرمایه‌گذاری این شرکت مشغول بازی لیگ آو لجندز بوده است. گویا این امر باعث منصرف شدن آنها نشد. این گروه ۲۱۰ میلیون دلار در شرکت اف تی اکس آقای بنکمن فرید سرمایه‌گذاری کرد. 

سکویا کپیتال این هفته آن پست وبلاگی افشاگر را پاک کرد و اعلام کرد که حالا مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده در اف تی اکس را به عنوان خسارت از دست رفته تلقی می‌کند. 

این شرکت تنها سرمایه‌گذاری نیست که مبالغ هنگفتی را از زمان سقوط امپراتوری ۳۲ میلیارد دلاری بنکمن فرید از دست داده است. 

اف تی اکس تقریباً ۱.۲ میلیون کاربر ثبت‌شده داشت که از این شرکت تبادل ارز برای خرید توکن‌های رمزارز از قبیل بیت‌کوین و هزاران رمزامرز دیگر استفاده می‌کردند.

از تاجران بزرگ تا هواداران روزمره رمزارزها، بسیاری هنوز نمی‌دانند که آیا اصلاً پس‌اندازشان را که در کیف پول‌های دیجیتال اف.تی.اس گیر افتاده است پس خواهند گرفت یا نه. 

این سقوطی سرسام‌آور است و رشد بنکمن فرید هم داستانی شگفت‌آور از ریسک‌ها، پاداش‌ها و بین‌بگ‌ها است. وی به ام آی تی رفت که یک دانشگاه پژوهشی معتبر آمریکایی است و در آنجا فیزیک و ریاضی خواند. 

اما این فارغ‌التحصیل جوان باهوش می‌گوید که درس‌هایی که در خوابگاه‌های دانشجویی یاد گرفته بود او را در مسیر ثروت‌مند شدن قرار داد. 

ماه گذشته، او در مصاحبه‌ای  تعریف کرد که چطور غرق در جنبش «دیگردوستی مؤثر» شده بود. او می‌گوید دیگردوستی مؤثر جامعه‌ای از مردمی است که «می‌کوشند تا بفهمند با زندگی‌تان چه کار می‌توانید بکنید که تا حد امکان تأثیر مثبتی بر جهان بگذارید». 

در نتیجه چنان‌که بنکمن فرید به یاد می‌آورد، تصمیم گرفت وارد بانکداری شود تا آن قدر پول به دست بیاورد که بتواند آن پول را صرف امور خیر کند. او در مدت کوتاهی در شرکت جین استریت در نیویورک تجارت سهام در بورس را آموخت و بعد حوصله‌اش سر رفت و تصمیم گرفت بیت کوین را آزمایش کند. 
 


بنکمن-فرید به دنبال‌کنندگان‌اش در توییتر گفت: «بیشتر اوقات روی بین‌بگ راحتی می‌خوابم»



او متوجه تفاوت ارزش بیت‌کوین در بورس‌های تبادل ارز مختلف رمزارزها شد و شروع به آربیتراژ کرد – یعنی بیت‌کوین را از جاهایی که آن را ارزان می‌فروختند می‌خرید و به جاهایی که به قیمت بیشتری معامله می‌شد می‌فروخت. 

بعد از یک ماه کسب سودهای متوسط، با چند نفر از دوستان کالج‌اش جمع شدند و شرکتی تجاری به نام آلامیدا ریسرچ (Alameda Research) را راه‌اندازی کردند. بنکمن فرید می‌گوید کار ساده‌ای نبود و ماه‌ها طول کشید تا فنون جابجا کردن پول از بانک‌ها و فراسوی مرزها را به کمال برسانند. اما بعد از حدود سه ماه او و تیم کوچک‌اش ناگهان به ثروتی هنگفت رسیدند. 

او یک سال پیش به پادکست جکس جونز و مارتین وارنر شو گفت: «ما خیلی سمج بودیم. همچنان ادامه می‌دادیم. اگر کسی مانعی سر راهمان می‌گذاشت، خلاقیت به خرج می‌دادیم و اگر سیستم ما نمی‌توانست از پسش بربیاید، سیستم تازه‌تری می‌ساختیم که از این مانع عبور کند.» 

در ژانویه ۲۰۱۸، تیم او روزانه یک میلیون دلار درآمد داشت. 

یک گزارشگر تجاری در سی‌ان‌بی‌سی اخیراً از او پرسید که به دست آوردن این درآمد چه حسی داشت. بنکمن فرید گفت که از حیث عقلانی و بر اساس روش‌شناسی‌اش «همه چیز کاملاً معقول بود. ولی از اعماق وجودم هر روز غافلگیر می‌شدم.»

سم بنکمن فرید در سال ۲۰۲۱ یک میلیاردر رسمی شد و این مدیون کسب و کار ثانوی و برجسته‌ترش، اف تی اکس بود. این شرکت تبادل رمزارز تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت در جهان و یکی از غول‌های این صنعت شد که شاهد معامله روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار بود.

اوایل سال ۲۰۲۲، ارزش اف‌تی‌اکس ۳۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و نامی بود که بر سر زبان‌ها بود، یک استادیوم لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای به نام این شرکت بود و ستاره‌های مشهوری چون تام بریدی از لیگ ملی فوتبال آمریکا در شمار حامیان و مروجان‌اش بودند. 

در تمام این مدت، بنکمن فرید ظاهراً با خشنودی جزییات سبک زندگی‌اش را در اختیار دنبال‌کنندگان توییتری‌اش می‌گذاشت. او گفت که عمدتاً روی بین‌بگ (کیسه شنی راحتی) کنار میزش در دفترش می‌خوابد و عکسی را پست کرد که او را در حالی نشان می‌داد که کنار کارکنان‌اش در ترمینال‌های کاری‌شان دراز کشیده است.
در توییتی دیگر در ساعات اول صحب نوشت: «نتوانستم بخوابم. برمی‌گردم دفتر.»

 رؤیای بنکمن فرید برای بخشیدن میزان عظیمی از پول‌اش به خیریه نیز در جریان بود. ماه گذشته، در مصاحبه‌ای ادعا کرد که «تا الآن چند صد میلیون دلار» پول را بخشیده است و سخاوت او فقط شامل حال خیریه‌ها نمی‌شد. در شش ماه گذشته، «سلطان رمزارز» لقب دیگری هم گرفت - «شوالیه سفیدپوش رمزارز».

در سال ۲۰۲۲ با سقوط قیمت رمزارزها، به اصطلاح «زمستان رمزارز» به قوت از راه رسید. شرکت‌های دیگر این صنعت متزلزل شده بودند ولی بنکمن فرید صدها میلیون دلار پول نقد را به عنوان کمک به آن شرکت‌ها پرداخت می‌کرد.

 وقتی سی‌ان‌بی‌سی از او پرسید که چرا سعی می‌کند شرکت‌های رمزارز رو به زوال را سرپا نگه دارد، گفت: «اگر قرار باشد رنج واقعی و شکست‌ها واقعی داشته باشیم در درازمدت وضع خوبی نخواهد بود. و برای مشتریان ما هم منصفانه نیست.»

 او در همان مصاحبه هم ادعا کرد که ۲ میلیارد دلار ذخیره دارد که می‌تواند از آن برای کمک به شرکت‌های رمزارز رو به سقوط استفاده کند.

 اما هفته پیش، خود او دستش پیش همین صنعت دراز بود و سعی می‌کرد برای نجات شرکت خودش و مشتریان خودش پول جمع کند.

 پرسش‌ها درباره ثبات مالی واقعی اف‌تی‌اکس وقتی شایع شد که مقاله‌ای در وب‌سایت کوین‌دسک منتشر شد که می‌گفت بیشتر تجارت شرکت عظیم آلامیدا ریسرچ متعلق به بنکمن فرید مبتکی بر بنیادی است که عمدتاً متشکل از یک واحد رمزارز است که شرکت خواهر اف‌تی‌اکس اختراع کرده است و نه سرمایه‌ای مستقل.

اتهامات دیگری در وال استریت ژورنال مطرح شدند مبنی بر این که آلامیدا ریسرچ از سپرده‌های مشتریان به عنوان وام برای داد و ستد استفاده می‌کرده است.
اما آغاز سقوط اف‌تی‌اکس وقتی از راه رسید که رقیب اصلی‌اش – بایننس – علناً همه توکن‌های مرتبط با اف‌تی‌اکس‌اش را چند روز بعد فروخت.

 


رئیس بایننس، چانگپنگ ژائو با رقیب‌اش آقای بنکمن-فرید در توییتر گفت‌وگوهای مختصر و کوتاهی داشت



 چانگ‌پنگ ژائو، مدیر اجرایی بایننس به ۷.۵ میلیون دنبال‌کننده‌اش گفت که شرکت‌اش «با توجه به افشاگری‌های اخیر» دارایی‌های‌اش را می‌فروشد. این کار باعث فرار مردم از اف‌تی‌اکس شد و مشتریان با دستپاچگی میلیاردها دلار را از بورس رمزارز بیرون کشیدند.

برداشت‌ها متوقف شدند و بنکمن فرید سعی کرد کمک مالی پیدا کند و در مقطعی بایننس پیش از منصرف شدن علناً به فکر خرید تمام دارایی‌های اف‌تی‌اکس بود.

بایننس گفت که گزارش‌هایی مبنی بر «سوء مدیریت پول مشتریان و ادعای تحقیق سازمان‌های آمریکایی درباره‌ این شرکت» باعث انصراف‌اش شده بود.

روز بعد، اف‌تی‌اکس اعلام ورشکستگی کرد.

بنکمن فرید در یک سلسله توییت عذرخواهی کرد و گفت: «یک بار دیگر، بسیار متأسفم که کارمان به اینجا کشیده است.»
«امیدوارم اوضاع بهبود پیدا کند. امیدوار این وضع باعث شود تا حدودی شفافیت، اعتماد و مدیریت ایجاد شود.»
او همچنین گفت که: «از اینکه کار به اینجا کشیده است بهت‌زده شده است.»

دنیای رمزارز نیز چنین حال و وضعیتی داشت و دارد. قیمت بیت کوین به پایین‌ترین میزان خود ظرف دو سال رسیده است و بسیاری حیران‌اند که اگر اف‌تی‌اکس با آن رهبر افسانه‌ای‌اش می‌تواند سقوط کند، سقوط بعدی گریبان‌گیر که خواهد شد؟

منبع: بی‌بی‌سی

  • ۰۱/۰۸/۲۸

پول مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">